تشدید بروز سرطان ها و سکته ها بر اثر تغییرات آب و هوا

طب اصیل: یک پژوهشگر آینده پژوهی با اشاره به اینکه شواهد متعددی بر تغییرات آب و هوا دلالت دارند، اظهار داشت: بروز بیماری ها و تشدید سرطان ها و سکته ها و زایمان زودرس از عوارض تغییرات آب و هوایی است.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا احمد مهدیان در نشست تخصصی آینده پژوهی محیط زیست ایران که عصر روز گذشته در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار نمود: آینده پژوهی یک رویکرد جدید برای تفکر از گذشته نگری به آینده است که طیف وسیعی از رشته ها اعم از فیزیک تا علوم اجتماعی را با هدف تولید زندگی خود در کره زمین در بر می گیرد. مهمترین نقش آینده پژوهی این است که آرزوهای گذشته را به وقایع آینده تبدیل نماییم.

وی در ادامه اظهار داشت: آینده پژوهی احتمالات آینده را با نگاه دراز مدت تصویر و مشخص می کند برای ساخت آینده مطلوب چه کاری باید صورت گیرد و دستوراتی برای امروز به منظور دستیابی به آرزوهای آینده عرضه می کند.

این آینده پژوه در مورد گزارش های آینده پژوهی درباره تغییرات آب و هوا اظهار نمود: شواهدی وجود دارد که نشان داده است شرایط آب وهوا تغییر کرده است. از سال ۱۹۵۰ به بعد میانگین دمای کره زمین یک درجه افزایش یافته است همینطور پیش بینی می گردد طی ۱۰۰ سال آینده دمای زمین تا ۴ درجه سانتیگراد افزایش یابد.

مهدیان با اشاره به اینکه طی ۵۰ سال قبل میانگین دمای آب اقیانوس ها نیم درجه بیشتر شده است، اظهار داشت: کاهش حجم برف در ارتفاعات نشانی از تغییرات آب و هوا است همینطور طی دو دهه گذشته سطح آب دریاها ۲۰ سانتیمتر افزایش یافته است و پیش بینی می گردد تا ۱۰۰ سال آینده این افزایش سطح دریاها به یک متر هم برسد.

وی با اشاره به اینکه زیر آب رفتن خیلی از مناطق، بارش و خشکسالی های شدید در مناطق مختلف نشانه تغییرات آب و هوایی است، اظهار نمود: در سال های اخیر میزان اسیدی شدن آب دریاها تا ۳۰ درصد افزایش یافته است که این وضعیت مسلما بر حیات آب زیان تاثیر می گذارد. افزایش یک متری تراز دریاها حداقل زندگی ۱۵۰ میلیون نفر را در دنیا تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت سبب می گردد شهرهایی مثل توکیو وسنگاپور در معرض غرق شدن قرار داشته باشند.

این پژوهشگر آینده پژوهی تصریح کرد: آینده پژوهی با پیش بینی سناریوهای مختلف کمک می نماید در موضوعات مبتلابه تصمیمات درستی بگیرم. در سال ۲۰۱۵ در پاکستان هم تعداد کشته شده های ناشی از موج گرمایی بیشتر از تعداد کشته های ناشی از حملات تروریستی بود که این گزارش اهمیت بحث تغییرات آب و هوا را نشان داده است.

مهدیان با تاکید بر اینکه مجموعه این چالش ها سبب مهاجرت می شود، اظهار داشت: در شرایط حاضر شاهد معضل مهاجرت در ایران هم هستیم و می بینیم که خشکسالی و کم آبی سبب مهاجرت مردم از برخی شهرها شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کلان روندهای موثر بر تغییرات آب و هوا شامل اقدامات انسانی و روند طبیعی است. تاثیر اقدامات انسانی بر تغییرات آب و هوا با شروع انقلاب صنعتی کلید خورد و ساخت نیروگاه ها وصنایع مختلف سبب شد از سال ۱۹۵۰ به بعد میزان تولید گازهای گلخانه ای افزایش یابد که این مورد گرمایش زمین را به دنبال داشت. انقلاب صنعتی سبب شتاب تکنولوژی و در نتیجه انبوه سدسازی ها، انتقال آب ها و جنگل زدایی ها شد. از جانب دیگر انقلاب صنعتی رشد جمعیت را به دنبال داشت که در نتیجه آن تقاضا جهت استفاده از منابع تا حد بالایی زیاد شد.

این آینده پژوه در مورد تاثیر روند طبیعی بر تغییرات آب و هوا اظهار نمود: کربن دارای یک چرخه طبیعی است به صورتی که هر صدهزار سال میزان کربن بالا و پایین می گردد. افزون بر این تغییر زاویه گردش زمین به دور خورشید و تغییر زاویه چرخش زمین به دور خود مولفه های مهم طبیعی در تغییرات آب وهوایی هستند.

مهدیان با اشاره به اینکه یکی از چالش های مهم تغییرات آب وهوا دسترسی به آب شیرین است، اظهار داشت: میلیون ها نفر دسترسی به آب شیرین ندارند و آب شیرین نیمی از جمعیت جهان توسط سایر کشورها کنترل می گردد برای مثال آب سیستان و بلوچستان توسط افغانستان که در بالادست حوضه آب ریز قرار دارد کنترل می گردد. در این زمینه راهکاری که عرضه می گردد بازیافت محصولات فاضلابی و کشاورزی از آب شور دریاها است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه یکی ازمسائل مهم در بحث تغییرات آب و هوا شرایط کیفی هوا است، اظهارکرد: دراین زمینه افزایش یارانه سوخت پاک و کاهش یارانه سوخت فسیلی تولید سیستم هوشمند جهانی به منظور دسترسی جمعی به انرژی پیشنهاد می گردد.

وی در انتها درباره تاثیرات منفی آب و هوا بر سلامت انسان اظهار داشت: بروز برخی بیماری ها و تشدید سرطان ها و سکته ها منشا آب وهوایی دارد حتی طبق گزارش ها مشخص شده است در روزهایی که آلودگی هوا شدید می گردد زایمان زودرس اتفاق می افتاد به صورتی که نوزادان به جای ۹ ماه در ۷ ماهگی به دنیا می آیند.