رییس قطب اورولوژی کشور خبر داد دنیا به دنبال مدل ایرانی پیوندکلیه، امکان پیوند همزمان کلیه و پانکراس

طب اصیل: رییس قطب اورولوژی کشور با اشاره به مهم ترین دستاوردهای کشور در بخش پیوند کلیه، عنوان کرد: هم اکنون ایران کوتاه ترین لیست انتظار در دنیا را برای پیوند دارد و طی آن بیماران نیازمند پیوند در کمتر از شش ماه عمل می شوند.

دکتر ناصر سیم فروش در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: این شرایط مطلوب پیوند کلیه ایران در حالیست که در امریکا با وجود تجهیزات و امکانات منحصربفرد برای پیوند، بیماران باید حداقل ۴سال صبر کنند که خیلی از آنها طی این مدت جان خویش را از دست می دهند. بعنوان نمونه در سال ۲۰۱۶ بیش از ۷ هزار نفر از گیرنده ها پیش از انجام پیوند، جان خویش را از دست دادند.

آمار پیوند ایران در منطقه

این استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، کمبودهای بودجه ای و جنگ اقتصادی، عنوان کرد: با این حال شرایط توانستیم از نظر آمار پیوند با اختلاف زیاد در منطقه اول باشیم. در این راستا ایران طی ۳۳ سال قبل ۴۵ هزار پیوند داشته، در صورتی که ترکیه بعنوان تنها رقیب ما در منطقه طی این مدت تنها ۲۲ هزار عمل پیوند انجام داده است. بر مبنای یک آمار دیگر در یکی از مراکز مهم پیوند کلیه آمریکا ۵ هزار پیوند طی ۴۴ سال انجام شده، این در حالیست که در مرکز شهید لبافی نژاد طی ۳۳ سال ۵ هزار پیوند کلیه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ملت ما، ملتی ایثارگر بوده و پزشکان ما هم در حوزه پیوند کلیه کم نظیر هستند، اضافه کرد: علاوه بر مرکز ما در سایر شهرها هم آمار پیوند کلیه مطلوب است. بعنوان نمونه در شهر کوچکی مثل بابل نزدیک به یک هزار پیوند و در ارومیه ۳ هزار پیوند انجام شده که این آمار نسبت به جمعیت فوق العاده است.

بیشترین آمار اهدای کلیه به روش لاپاراسکوپی در بیمارستان لبافی نژاد

سیم فروش با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰ جراح متخصص پیوند در مرکز شهید لبافی نژاد تربیت شده اند، خاطرنشان کرد: بیشترین آمار اهدای کلیه به روش لاپاراسکوپی از یک مرکز، در بیمارستان شهید لبافی نژاد گزارش شده است. ازاین رو ما افتخاراتی داریم که باید به آنها توجه نماییم و در آینده هم با بهبود وضع اقتصادی شاهد رشد و پیشرفت بیشتری خواهیم بود.

رشد۶۰ درصدی آمار پیوند از مرگ مغزی کشور طی ۱۰ سال گذشته

وی با اشاره به آمار پیوند از مرگ مغزی، عنوان کرد: این آمار طی ۱۰ سال قبل از صفر به ۶۰ درصد رسیده که آمار بسیار خوبی است. در همین مرکز لبافی نژاد بیش از ۸۰۰ پیوند از مرگ مغزی داشته ایم. دراین راستا از تمامی منابع یعنی مرگ مغزی، زنده فامیل و غیرفامیل استفاده می نماییم و در مورد اهدای کلیه از زنده در مرکز لبافی نژاد فقط از روش لاپاراسکوپی استفاده شده و هیچ شکاف قابل رویتی در بدن دهنده تولید نمی گردد.

لبافی نژاد؛ تنها مرکز اجراکننده روش مینی لاپاراسکوپی

سیم فروش با اشاره به اینکه مرکز لبافی نژاد تنها مرکزی در دنیاست که در آن روش مینی لاپاراسکوپی انجام می شود، اظهار داشت: در این روش برای انجام عمل از برش های بسیار کوچک در حد ۳ میلی متر استفاده می گردد.

وی با اشاره به رشد آمار پیوند از مرگ مغزی ها یا همان پیوند از جسد، خاطرنشان کرد: این آمار بعد از تصویب قانون آن در مجلس، رشد پیدا کرد؛ به گونه ای که الان در منطقه اول هستیم. هم اکنون آمار پیوند در ترکیه بیشتر از زنده است، ولی در کشور ما بیشتر از جسد. به عبارت دیگر برای نخستین بار، آمار کلی پیوند کلیه کشور از مرگ مغزی، در منطقه اول است.

جراحی همزمان پیوند کلیه و پانکراس در مرکز لبافی نژاد

رییس قطب اورولوژی کشور با اشاره به آخرین دستاوردها در این حوزه، خاطرنشان کرد: جراحی همزمان پیوند کلیه و پانکراس آخرین دستاورد ما در مرکز بوده که تا کنون بروی ۹ بیمار انجام شده که از بین آنها ۶ کلیه کار کرده و دیگر نیازی به دیالیز و انسولین ندارند. همینطور عوارض دیابت آنان از بین رفته و دید بهتری پیدا کردهاند.

انتشار آگهی برای فروش یا دریافت کلیه، ممنوع

سیم فروش با رد مطالب مطرح مرتبط با بحث فروش کلیه، عنوان کرد: به اعتقاد تمامی علما دریافت وجه در مقابل اهدای کلیه در صورتی که سبب نجات جان یک انسان شده و خطری برای دهنده نداشته باشد، بلامانع است. البته طبق قانون وزارت بهداشت، انتشار آگهی برای فروش یا دریافت کلیه ممنوع می باشد و تمامی افرادی که از این روش برای پیوند اقدام نمایند باید از لیست انتظار حذف شوند.

پروسه اهدای کلیه در کشور

وی با اشاره به پروسه اهدای کلیه در کشور، عنوان کرد: این پروسه با استفاده از انجمن بیماران کلیوی و با نظارت آنها انجام می گردد. در این فرایند دهنده باید ثبت نام کند و گیرنده هم بر مبنای لیست انتظار برای پیوند معرفی می گردد. در این سیستم دهنده و گیرنده همدیگر را نمی شناسند و مستقیما با هم در ارتباط نیستند. البته بعد از انجام عمل پیوند مبلغی که در انجمن پشتیبانی از بیماران کلیوی است به دهنده داده می گردد.

عوارض پیوند کلیه برای دهنده تنها ۲ صدم درصد است

سیم فروش با تاکید بر اینکه عوارض عمل پیوند کلیه برای دهنده بسیار پایین و تنها حدود ۲ صدم درصد است، اظهار داشت: تمامی مراحل برای دهنده به صورت مجانی انجام می گردد.

وی با اشاره به اینکه نخستین پیوند غیرفامیلی از یک زن به شوهر در مرکز لبافی نژاد شروع شد، عنوان کرد: این مساله تحولی بزرگ در حوزه پیوند به حساب می آید و خیلی از کشورها به دنبال پیاده کردن سیستم اهدای کلیه ایران (مدل ایرانی پیوند) در کشور خودشان هستند. بعنوان نمونه در کشور هلند برای پیوند غیرفامیلی، سیستمی شبیه به ایران بوجود آمده که طی آن سوبسیدی از سوی بیمه گیرنده به دهنده تعلق می گیرد.

هزینه دیالیز ۷ برابر پیوند

این استاد پیشکسوت ادامه داد: در تمامی کشورها همچون ایران مسئولان حوزه سلامت، پیوند کلیه را به دیالیز ترجیح می دهند؛ چراکه هزینه دیالیز ۷ برابر پیوند بوده و در ضمن مرگ و میر ناشی از دیالیز بسیار بیشتر از پیوند است. همینطور فرد پیوند شده، زندگی بسیار باکیفیت تری نسبت به فرد دیالیزی خواهد داشت.

پیوند کلیه ایرانی برای اتباع خارجی ممنوع است

سیم فروش با اشاره به آمار خوب پیوند کلیه در کشور، عنوان کرد: هم اکنون در زاهدان با وجود برخی بخش های محروم، پیوند کلیه انجام می گردد که این مساله نشان داده است که ما در کشور کمبود متخصص نداریم، بلکه از متخصصان خود به خوبی استفاده نمی نماییم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون پیوند کلیه ایرانی برای اتباع خارجی ممنوع می باشد، عنوان کرد: همینطور عمل پیوند تنها در بیمارستان های دانشگاهی و بعضی از بیمارستان های مطرح دولتی انجام می گردد.

تربیت متخصص پیوند برای سایر کشورها

رییس قطب اورولوژی کشور در خاتمه با اشاره به تربیت متخصص پیوند در این مرکز برای سایر کشورها، اظهار نمود: تیم مشهد ما در افغانستان تیم پیوند کلیه راه انداخت تا جایی که دکتر فرید – متخصص آموزش دیده ما بیش از ۱۶۰ پیوند کلیه در افغانستان انجام داد. همینطور برای لبنان هم چندین متخصص و جراح تربیت کرده ایم.