در سمینار تحولات جهانی حوزه سلامت عمومی تاکید شد استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی در توسعه سلامت عمومی جامعه

طب اصیل: نخستین گردهمایی متخصصین حوزه سلامت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان ˮتحولات جهانی حوزه سلامت عمومیˮ در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر شهنام عرشی – معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ارائه تاریخچه ای در ارتباط با خدمات سلامت عمومی در کشور اظهار نمود: در گذشته عرضه خدمات سلامت به قشر صدمه پذیر همچون مادران و کودکان و خدمات واکسیناسیون همچون اولویت های بهداشتی بود ولی بعد از آن با آغاز طرح ریفرم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بخش هایی در حوزه بهداشت توسعه یافت و خدماتی همچون بهداشت محیط حرفه ای، بهداشت خانواده، اجرای طرح تحول سلامت و توجه بیشتر به سلامت مادر و کودک به خصوص در دوران حاملگی به آن افزوده شد.

وی با اشاره به راهکاری موثر برای ارائه گسترده خدمات بهداشتی در سطح اجتماع خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به سلامت به شکل جدی و عمومی نگاه نماییم باید متخصصین خارج از حوزه که به صورت کلاسیک در حوزه بهداشت فعالیت می نمایند، هم دست کمک به ما بدهند.

وی مهم ترین مشکل موجود در نظام سلامت جامعه را نبود سیستم پیشرفته ارجاع بیماران در مراکز عنوان نمود و با اشاره به مشکل ۲۵ ساله کشور در حوزه ارجاع، اضافه کرد: بیماری که وارد مرکز بهداشتی درمانی می گردد باید در همان سطوح اولیه به بیماری او رسیدگی شده و سپس با ارجاع منسجم و سیستماتیک درصورت نیاز به سطوح تخصص و فوق تخصصی راهنمایی شود. درصورتی که هم اکنون بیمار از ابتدا با یک بیماری ساده به سطوح بالای نظام سلامت رجوع می کند و همین مبحث هزینه های زیادی را برای نظام سلامت به دنبال خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همکاری روانشناسان بالینی و کارشناسان بهداشت روان با معاونت بهداشت را عاملی موثر در سلامت جامعه عنوان نمود و اظهار داشت: روانشناسان بالینی با رویکرد پیشگیرانه در کاهش هزینه ها کمک شایانی را به سیستم سلامت ارائه میکنند. همینطور با همکاری بهزیستی و توانبخشی به صورت نیمه دولتی، خدماتی در زمینه شنوایی سنجی و بینایی سنجی عرضه میشود که درخور توجه است.

عرشی با اشاره به همکاری مستقیم معاونت بهداشت با مراکز تحقیقاتی مانند مرکز تحقیقات گوارش تصریح کرد: در ارتباط با مرکز تحقیقات گوارش، غربالگری و ارتقای سیستم ارجاع برای کولونوسکوپی و سرطان دستگاه های گوارش که به صورت کلاسیک و منسجم تا سطوح آخر عرضه می گردد همچون برنامه های موفق معاونت بهداشتی بوده است. همینطور همکاری معاونت با کلینیک های پزشکی خانواده برای افزایش سطح سواد تخصصی در حوزه بهداشت و هم ارزیابی خدمات پزشکی عمومی در مراکز و برآورد هزینه اثربخشی همچون فعالیت های دیگر این حوزه محسوب میشود.

وی استفاده از رسانه های عمومی و شبکه های اجتماعی را در توسعه سلامت عمومی جامعه موثر و مفید دانست و اظهار داشت: اقشار مختلف جامعه بویژه نسل جوان از اطلاعات رسانههای عمومی و شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند. این در حالیست که حوزه های بهداشتی کشور در زمینه اطلاع رسانی و جامعه شناسی مشکلاتی دارد و ما توان رقابت با شبکه های اجتماعی و برخی اطلاعات نادرست موجود در این شبکه ها را نداریم. وزارت بهداشت در این زمینه به متخصصین و همکاری های بیشتری نیاز دارد.

عرشی تصریح کرد: تعامل متخصصان حوزه سلامت عمومی و بخش های اجرایی در داخل و خارج دانشگاه، توجه بیشتر به تله مدیسین و پزشکی از طریق دور و توسعه دانش جامعه شناسی در جهت افزایش رقابت در انتقال اطلاعات در شبکه های اجتماعی می تواند به توسعه سلامت عمومی جامعه کمک نماید.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت های حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنایت به امکانات علمی آن باید از سایر حوزه های بهداشتی کشور متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: بعنوان نمونه پزشک از طریق دور در اغلب کشورهای دنیا مطرح است ولی ما از آن محروم هستیم. دانشگاه در این رابطه کلینیکهای پزشک خانواده را تشکیل داده و با حمایت مسئولین دانشگاه موفق شدیم تعدادی از متخصصین را برای آموزش رزیدنت به حوزه بهداشت وارد نماییم.

عرشی در خاتمه به همکاری حوزه بهداشت با گروه پزشکی اجتماعی اشاره نمود و اظهار داشت: در این راستا درخواست ما استفاده از رزیدنت ها و هیات های علمی در بحث کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان درشهرستان های شرقی استان ورامین بوده که برنامه های خوبی در این رابطه شکل گرفته و امیدواریم این همکاری با بیمارستان ها هم ادامه داشته باشد.

تربیت دانشجویان جامعهنگر با بینش پیشگیرانه در طرح ریفرم

در ادامه این گردهمایی، دکتر طبیبی – رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه دانشکده در بحث سلامت عمومی جامعه با دو گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی و گروه پزشکی خانواده ارتباط نزدیک تری دارد، اظهار داشت: در گذشته فعالیت دانشگاه ها در زمینه بهداشت عمومی صرفا آموزشی بود؛ درحالیکه هم اکنون با تفاوت دیدگاه ها، فعالیت دانشگاه ها به سمت کاملا اکتیو و همراه با مداخله در محیط پیرامون تغییر یافته است.

وی با اشاره به طرح ریفرم که از سال ۱۳۸۳ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شروع شده، خاطرنشان کرد: این طرح در بعد آموزشی، دانشجویان را به دانشجویانی جامعه نگر با بینش پیشگیرانه مبدل می سازد و دروسی مانند تماس با جامعه و تماس زودرس با بیمار می تواند نظریه پیشگیری در آنها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

وی اضافه کرد: طرح ریفرم در بعد پژوهشی سبب شد تا طرح های پژوهشی به سمت ارتقای سلامت جامعه و بهداشت عمومی پیش رفته و در بعد عرضه خدمات هم با استفاده از تربیت دانشجویان و دستیاران پزشکی خانواده می تواند از یک سو به آموزش صحیح دانشجویان کمک نماید تا سطح دانش پزشکان عمومی ارتقا یابد و از جانب دیگر دانشجویان می توانند در محل های مناسب، شرایط و موقعیت های مشابه که نزدیک به شرایط واقعی جامعه است قرار گرفته و خویش را به خوبی محک بزنند.

رئیس دانشکده پزشکی در خاتمه تصریح کرد: به بیمار نباید صرفا بعنوان یک “بیمار” نگاه کرد، بلکه اطرافیان او، همراهان و خانواده او و هرچه در جامعه اطراف او وجود دارد باید مهم تلقی شود. مساله مهم این است که نباید صبر نماییم تا مشکلی تولید شود و سپس به دنبال درمان آن باشیم، بلکه با اقدامات پیشگیرانه باید تلاش در کنترل بیماری ها با هزینه کمتر داشته باشیم که این هم به پایش و برنامه های راهبردی دقیق نیاز دارد.

گفتنی است در ابتدای سمینار دکتر عباچی زاده بعنوان دبیر علمی برنامه درمورد اهداف برنامه و انتظارات از بخش سلامت عمومی توضیحاتی را عرضه داد.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، در این سمینار پانل هایی در حوزه بیماری های غیرواگیر، سلامت محیط اجتماعی و مدیریت بلایا، پانل مدیریت اطلاعات سلامت، رفتارهای خطرزای سلامت، سلامت روان، سلامت خانواده، پانل بیماری های واگیر و سوانح و حوادث ارائه می گردد.