در برنامه پایش مطرح شد؛ وزارت بهداشت توپ لیست ارزی را در زمین بانک مرکزی انداخت

طب اصیل: روابط عمومی وزارت بهداشت که مسئولان آن از حضور در برنامه پایش امتناع کرده بودند، گفته بانک مرکزی باید لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را افشا کند و ما از آنها خواستیم این لیست را افشا کند.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، برنامه پایش شب گذشته با مبحث بررسی راههای کاهش هزینه درمان و پشت پرده عدم افشای ارز دارویی به روی آنتن شبکه یک رفت. محسن جلواتی قائم مقام سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در برنامه شب گذشته در مورد اختصاص ارز ۴۲۰۰ به وارد کنندگان ارزی اظهار داشت: برآورد ها حاکی از این است که با ۷۲۰ میلیون دلار می توانیم حدود ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور را تامین نماییم و به همه ملزومات دارویی مانند بسته بندی و غیره ارز دهیم.

جلواتی اظهار داشت: حدود ۱۰۰ میلیون دلار را می توانیم برای سه درصد اقلام دارویی که امکان تولید آن ها در کشور را نداریم هم ارز اختصاص دهیم. یکی از شرکت های وارد کننده که با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو وارد کرده اخیراً معاون وزیر بهداشت را تهدید کرده که اگر اقلام دارویی من را ۶۰ درصد گران نکنید این اقلام را از گمرک ترخیص نمی کنم تا در کشور کمبود دارو تولید شود.

وی افزد: ارز دادن به شرکت های وارد کننده سبب تولید گرانی و سو استفاده می شود، اگر ما به التفاوت ارز را به شرکت های بیمه بدهیم چون این شرکت ها دولتی هستند امکان نظارت بیشتری با استفاده از نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی و غیره بر روی آنهاست.

برنامه پایش شب گذشته در نظر سنجی خود از مردم پرسید: به نظر شما برای کاهش هزینه های درمان کدام راه موثر است؟ ۱- پوشش بیمه های درمانی ۲- تخصیص ارز دولتی به واردات دارو

در انتها این نظرسنجی ۷۷.۳۸ درصد از شرکت کنندگان پوشش بیمه های درمانی را موثر در کاهش هزینه های درمان عنوان کردند. ۲۲.۶۲ درصد هم تخصیص ارز دولتی به واردات دارو را موثر در کاهش هزینه های درمان دانستند.

مجری این برنامه در مورد علت عدم افشای لیست ارز بگیران دارویی که با دلار ۴۲۰۰ دارو وارد کنندگان توسط وزارت بهداشت اظهار داشت: با مسئولان وزارت بهداشت تماس گرفتیم ولی آنها حاضر به شرکت در برنامه نشدند. روابط عمومی وزارت بهداشت در پیامی به برنامه اعلام نموده بانک مرکزی باید لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی را افشا کند و ما از بانک مرکزی خواستیم این لیست را افشا کند.