علائم بیماری قلبی در کودکان

طب اصیل: یک عضو هیئت علمی گروه قلب کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: بیماری های قلب در کودکان به سختی قابل تشخیص می باشد و سفارش می گردد حداقل تا سه ماهگی یکبار کودک را از نظر قلبی معاینه کنند.
محمدرضا صبری درگفت وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، اظهار نمود: مبتلا شدن به بیماری های قلبی تنها با بروز یک علامت مشخص نمی گردد و به همین علت متاسفانه بعضی از علائم بیماری های قلبی در کودکان را والدین تشخیص نمی دهند. در این صورت پزشک تنها با استفاده از معاینه متوجه شده و بر مبنای آن می تواند بررسی های بیشتری را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه کبودی ناخن ها و لب، تیرگی مخاط دهان و لثه ها نخستین علامت بیماری های قلبی مادر زادی است، اضافه کرد: در واقع همچون علائم نارسایی قلب که والدین می توانند به خوبی تشخیص دهند کاهش وزن گیری یا وزن نگرفتن خوب کودک است.
این عضو هیئت علمی گروه قلب کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: البته این نشانه در بیماری های دیگر هم می تواند بعنوان یک علامت باشد و تنها مختص به بیماری های قلبی نیست. اما اگر در موقعی که کودک شیر می خورد خسته شود و مرتب سینه مادر را از دهانش خارج کند تا نفس بگیرد و به جای اینکه همانند یک کودک نرمال در عرض ۱۰ دقیقه شیر بخورد ۴۰ طول می کشد تا شیر بخوردند می تواند از علایم دیگر مبتلا شدن به بیماری های قلبی باشد.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر علایم مبتلا شدن به بیماری های قلبی نفس زدن است. البته نوزادان به صورت طبیعی نفس شان تند است اما در صورتیکه تعداد تنفس شان بیشتر از ۵۰ تا ۶۰ بار در دقیقه است و قبلشان تندتر می زند نشان دهنده بیماری قلبی در کودک است. البته به این معنا نیست که تنها با تندی نفس کودک به بیماری قلبی مبتلا شده است بلکه امکان دارد این علایم علت بیماری های دیگری هم باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عرق کردن از دیگر علایم است و البته کودکان به صورت طبیعی زیاد عرق می کنند، اضافه کرد: این نشانه هم به تنهایی گویای ابتلای کودک به بیماری های قلبی نیست اما اگر با همه علائم مطرح شده بروز کند نشان دهنده بیماری قلبی و نارسایی قلبی در کودک است چونکه به تنهایی یک نشانه نمی تواند نشان دهنده بیماری های قلبی باشند.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نشانه های مبتلا شدن به بیماری های قلبی عفونت های مکرر ریوی است، اظهار داشت: هم چنین بزرگی کبد در بیماری هایی که منجر به نارسایی قلب می شوند هم از علایم مبتلا شدن به بیماری های قلبی است.
صبری با اشاره به اینکه در کودکان بزرگ تر علایم مبتلا شدن به بیماری های قلبی متفاوت می باشد، اضافه کرد: برای نمونه در زمان بازی با هم سن و سالان زود خسته می گردد که این نشانه می تواند یک علامت بیماری قلبی باشد.