یک عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران: حدود یک درصد از خدمات سلامت در ۱۰ سال آینده در مطب ها ارائه می گردد

طب اصیل: یک عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: آینده ارائه سلامت کشور در ۱۰ سال آینده حدود یک درصد در مطب ها است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در بیمارستان ها و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در منازل شاهد اجرای خدمات سلامت خواهیم بود.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا دکتر محمد میرزابیگی در گردهمایی که به مناسبت هفته بیمه سلامت در بیمارستان رجایی برگزار شد، اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت ایران با هدف تجمیع تمامی بیمه ها تشکیل شده اما هم اکنون متشکل از پنج صندوق است. هم اکنون ۴۰ میلیون بیمه شده در این سازمان داریم که نوع خدمات رسانی سازمان بیمه سلامت بر میزان رضایت مندی این افراد به شدت اثرگذار است. بحث حائز اهمیت در کار ما این است که با سلامت و حیات مردم سروکار داریم و در بحث سلامت سرمایه گذاری می نماییم.

وی با اشاره به اینکه دو مبحث مهم درباره تشکیل سازمان بیمه سلامت به صورت مرتب در قوانین برنامه مطرح گردیده است، اظهار داشت: یکی از این موارد سخن مقام معظم رهبری «امیدوارم به روزی برسیم که مردم هنگام بیماری جز رنج بیمار داری رنج دیگری نداشته باشند» است و مورد دیگر که هم در قانون سوم، هم چهارم و هم پنجم مطرح گردیده است که «وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر باید هزینه های درمانی مردم را به زیر ۳۰ درصد کاهش دهند». سرانجام با عنایت به این دو مبحث دولت یازدهم و دوازدهم سلامت را در اولویت بالایی کار خود قرار داده اند و وزیر بهداشت و همکارانشان سرانجام طرح تحول را در کشور اجرا کردند.

میرزابیگی افزود: از نکات مثبت طرح تحول می توان به کاهش هزینه های درمانی که مردم باید از جیب می پرداختند همینطور بیمه شدن ۱۱ میلیون نفر اشاره نمود. باوجود تمام سختی ها برنامه سلامت و طرح تحول جز اولویت های اول دولت با همکاری مجلس است. در این راستا هم قانون برنامه ششم تکالیفی اعم از اصلاح نظام ارجاع، تولید راهبردی خدمات، تجویز منطقی دارو و نظام الکترونیک را مشخص کرده است اما اجرای تمامی این تکالیف زمانی که منابع انسانی سازمان بیمه سلامت چه از لحاظ کمیت و چه کیفیت با تعداد بیمه شدگان این سازمان سازگاری نداشته باشد، محقق نخواهد شد.

وی افزود: آینده ارائه سلامت کشور در ۱۰ سال آینده حدود یک درصد در مطب ها است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در بیمارستان ها و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در منازل شاهد اجرای خدمات سلامت خواهیم بود. به این معنا که منزل من بیمارستان من است. ما هم بعنوان یک صنعت بیمه باید به گونه ای عمل نماییم که مردم حق انتخاب داشته باشند و با بهترین کیفیت خدمت را در هر کجایی که مردم انتخاب می کنند به آنها عرضه دهیم.

این عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران افزود: حدود ۷۰ درصد خدمات باید به صورت الکترونیک و در فضای مجازی در اختیار مردم قرار گیرد. بر همین مبنا هم اتحادیه مشاغل مجازی تفاهنامه ای را با وزارت بهداشت امضا نموده است. پرسنل ما هم باید تسلط بر فضای مجازی و الکترونیک را برای عرضه خدمت داشته باشند. ما باید در فضایی غیر از بیمارستان یا غیر از مطب هم بتوانیم خدماتی را عرضه دهیم و ممیزی های ما باید فرهنگ ساز و رفتارساز باشد و نباید نظام پرداخت مبتنی بر حجم خدمت باشد.

در بخش دیگری از این گردهمایی دکتر صادق نیت – رئیس مجتمع امام خمینی (ره) – اظهار داشت: تعامل بین بیمارستان ها و بیمه ها باعث ارتقا و بهبود سلامت بیمارانی است که عموما قشر ضعیف جامعه هستند و برای درمان به ما رجوع می کنند. تمامی تلاش ما این است که علی رغم توان مالی که این بیماران دارند خدمات با کیفیت دریافت نمایند. بیمارستان امام خمینی (ره) مرجع نهایی و انتهای مسیر درمان بیمارانی است که از دریافت خدمات از سایر مراکز درمانی و بیمارستان ها بازماندند. برهمین اساس حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد مراجعان بیمارستان امام خمینی (ره) ارجاعی از بیمارستان های دیگر هستند. در این بیمارستان ۱۱۰۰ تخت فعال و ۱۵۰۰ تخت ثابت و وجود دارد و اورژانس این بیمارستان روزانه ۲۵۰ نفر بیمار را پذیرش می کند.

وی در ادامه صحبت هایش درباره اقدامات این بیمارستان برای کاهش هزینه ها بدون تاثیر در کیفیت خدمات اظهارکرد: مهمترین اقدام ما برنامه ریزی کنترل مصرف آنتی بیوتیک های گران قیمت با دو هدف کاهش مقاومت دارویی ناشی از مصرف زیاد و قیمت بسیار بالای این آنتی بیوتیک ها بوده است. با برنامه ریزی که از سال ۹۵ آغاز کردیم و در سال ۹۶ به صورت پایلوت از یکی دو بخش بیمارستان اجرا شد و در سال ۹۷ به صورت کامل این اقدام اجرایی شد که با برنامه ریزی آموزشی برای پزشکان و پرستاران طی سال بالغ بر دو میلیارد تومان کاهش مصرف این نوع آنتی بیوتیک ها را داشته ایم. اقدام دیگر ما حذف وسایل یکبار مصرف پزشکی در بیمارستان بوده است که این اقدام هم باعث کاهش هزینه سه میلیارد تومانی در سال برای بیمارستان شده است. در اقدامی دیگر خروج کلیه داروهای برند و جایگزینی آنها با داروهای موثر ایرانی به جز موارد خاص را داشته ایم.

رئیس مجتمع امام خمینی (ره) افزود: کنترل مصرف هتلینگ هم از اقدامات مدیریتی ما بوده است که با ورود سرپرستارها به مدیریت مصرف هتلی و تعیین حدود ریالی از رشد فزاینده آن جلوگیری شده است و بیمارستان علی رغم افزایش عرضه خدمات توانسته میزان مصرف هتلینگ را کم کند. همینطور مدت اقامت در شش ماهه امسال نسبت به شش ماهه سال قبل حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است که هم کاهش هزینه برای بیمارستان ها و هم کاهش هزینه برای بیمه ها را به ارمغان آورده است. درباره تجهیزات پزشکی هم لباس ها و وسایل یکبار مصرف را حذف کردیم که علاوه بر کاهش هزینه به علت اینکه تولید زباله می کردند درحفظ محیط زیست هم تاثیرگذاربوده است.

صادق نیت در انتها اظهار نمود: در همین راستا پک های جراحی را جایگزین وسایل یکبار مصرف کرده ایم که با این کار سالانه بالغ بر پنج میلیارد تومان کاهش هزینه داریم. علی رغم تمامی اقدامات بیمارستان با چالش هایی هم روبرو است که امیدواریم با حمایت های بیمه سلامت این چالش ها را رفع نماییم. هم اکنون ضریب اشغال بیمارستان بالای ۹۰ تا ۹۵ درصد است که اگر ضریب اشغال بالای ۸۵ درصد باشد یعنی با بحران مواجه هستیم. برای رفع چنین بحران هایی به کمک سازمان های بیمه نیازمندیم چراکه ما در این راستا طرح هومکیر(home care) را با موفقیت اجرا کردیم که به علت عدم حمایت بیمه ها هم اکنون متوقف شده است.