کاهش وزن اساسی ترین اقدام درمانی کبد چرب

طب اصیل: یک متخصص بیماری های داخلی با اشاره به علل بروز کبد چرب، اظهار داشت: کاهش وزن اساسی ترین اقدام درمانی در کبد چرب است.
محمد سعد فرقانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کبد چرب شامل کبد الکلی و کبد چرب غیر الکلی است، اظهار داشت: در کشور ما کبد چرب غیرالکلی شیوع بالاتری دارد، در واقع کبد چرب غیر الکلی در فردی مطرح است که به کبد چرب مبتلاست، اما مصرف الکل زیاد ندارد.
وی با اشاره به اینکه کبد چرب غیر الکلی به تجمع چربی در کبد و بدون التهاب گفته می شود، اضافه کرد: کبد چرب شایع ترین بیماری کبد است و مهم ترین فاکتورهای خطر آن، دیابت، چربی خون بالا و سندرم متابولیک است.
این فوق تخصص بیماری های کلیه، فشارخون و پیوند کلیه اظهار داشت: به صورت متوسط ۲۰ درصد افراد جامعه به بیماری کبد چرب مبتلا هستند که اغلب در دهه سوم تا پنجم زندگی مشاهده می گردد.
فرقانی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به کبد چرب اغلب یک یا دو جزء از نشانه های سندرم متابولیک را دارا هستند، اظهار داشت: مارکرهای سندرم متابولیک شامل چاقی، فشارخون بالا، چربی خون بالا و مقاومت به انسولین یا دیابت است در واقع وجود سندرم متابولیک با افزایش خطر فیبروز کبد همراه می باشد.
وی ادامه داد: بیماری کبد چرب خطر بیماری قلبی – عروقی و احتمال نیاز به جراحی کیسه صفرا (کله سیستکتومی) را بالا می برد، علاوه بر این موارد، بیماری کبد چرب با خطر کم کاری تیروئید، تخمدان پلی کیستیک، کم کاری غده هیپوفیز و کم کاری تخمدان و بیضه همراه می باشد.
این فوق تخصص بیماری های کلیه، فشارخون و پیوند کلیه، عنوان کرد: مهم ترین نظریه در مورد علت تولید این بیماری، مقاومت به انسولین است، نظریه دوم این بیماری را به صدمه اکسیداتیو مرتبط می دانند که در زمینه تجمع آهن در کبد، کمبود آنتی اکسیدان ها و باکتری های روده است.
وی ادامه داد: این بیماری اغلب علامتی ندارد. برخی بیماران احساس خستگی و درد مبهم در قسمت فوقانی و سمت راست شکم را ذکر کرده، در واقع بیماران بیشتر به دلیل اختلال در آزمایش های کبد به پزشک رجوع می کنند که در معاینه بزرگ شدن سایز کبد امکان دارد وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: در یافته های آزمایشگاهی افزایش متوسط و خفیف آنزیم های کبد در این بیماری مشاهده شده، هرچند طبیعی بودن این آزمایش ها وجود کبد چرب را رد نمی کند و شدت بالا بودن این آنزیم ها هم به مفهوم شدیدتر بودن بیماری کبد نیست.
این فوق تخصص بیماری های کلیه، فشارخون و پیوند کلیه، اضافه کرد: تجمع چربی در کبد در تصویربرداری، عدم مصرف الکل، رد کردن سایر علل تجمع چربی در کبد، عدم وجود سایر بیماری های کبد در کبد کمک کننده است و ام آر آی و سی تی اسکن برای تعین شدت التهاب و فیبروز کافی نیست.
فرقانی اظهار داشت: پزشک امکان دارد نمونه برداری سوزنی کبد را در صورت وجود نشانه های سیروز، بزرگ شدن طحال، کاهش سلول های خونی (پلاکت سلول های سفید خون و کم خونی)، افزایش فریتین سرم بخصوص بیشتر از ۱.۵ برابر نرمال و افراد با سن بالای ۴۰ سال که به دیابت و چاقی مبتلا هستند، سفارش کند.
فرقانی در انتها خاطرنشان کرد: پزشک امکان دارد در مواردی به فردی که مبتلا به کبد چرب است، مصرف مکمل ویتامین E و داروهای کاهنده قند خون را تجویز کند.