۵ نشانه کمبود روی در بدن

به گزارش طب اصیل عنصر ˮرویˮ بعنوان یک ماده معدنی ضروری، عملکردهای مختلفی در بدن دارد که تقویت سیستم ایمنی و کمک به تقسیم سلولی همچون آن هاست.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، علائم کمبود “روی” در بدن کاملاً عمومی و کلی هستند و بنابراین این امکان وجود دارد که فرد به آنها توجه نداشته باشد.
بنا بر گزارش “مدیکال دیلی” در صورتی که با بیشتر یا تمامی علائمی که در ادامه به آنها اشاره می شود روبرو هستید، لازم است با پزشک مشورت کنید:
پوست
کندی بهبود جراحت ها می تواند به کمبود “روی” مربوط باشد. نتایج بررسی ها نشان داده است که “روی”، نقش مهمی در عملکردهای طبیعی پوست همچون بهبود بافت های صدمه دیده بازی کند. همینطور گروهی از متخصصان به بررسی این مورد پرداختند که آیا این ماده معدنی در درمان آکنه هم مؤثر است. هرچند متخصصان پوست در مورد کارایی این شیوه درمانی اختلاف نظر دارند.
کارشناسان بر این باورند که این تأثیرِ “روی” از خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی آن ناشی می شود.
اشتها
از آنجایی که پایین بودن سطح این ماده معدنی می تواند به حالت تهوع منجر شود و تا حدودی بر حس هایی همچون بویایی و چشایی هم تأثیرگذار است، از دست دادن اشتها از دیگر نشانه های کمبود “روی” است که باید مورد توجه قرار گیرد. هرچند متخصصان در مورد ارتباط بین کمبود “روی” و بی اشتهایی در انسان به نتیجه قطعی دست پیدا نکرده اند چونکه این علائم تنها در مطالعات بر نمونه های حیوانی مشاهده شده است.
بینایی
بدن برای انتقال ویتامین A از کبد به شبکیه چشم به ماده معدنی “روی” نیاز دارد. این ماده به تولید ملانین و رنگ دانه حفاظت کننده از چشم ها کمک می نماید. مشکلاتی همچون قدرت دید ضعیف و آب مروارید می تواند به کمبود “روی” ارتباط داشته باشد.
رشد
گروهی از متخصصان علوم پزشکی در بررسی های خود بر نقش “روی” در رشد سلولی تاکید نمودند. در نتیجه سطح ناکافی از این ماده معدنی به تأخیر در فرایند رشد منجر می شود.
ذهن
کمبود شدید و خفیف ماده معدنی “روی” با مشکلات خلق و خو مرتبط می باشد. احساس خستگی و زودرنجی همچون علائمی هستند که می توانند از کمبود “روی” ناشی شوند. همینطور نتایج بعضی از بررسی ها از آن حکایت می کند که کمبود این ماده معدنی در کودکان با خطر ابتلاء به اختلال کم توجهی-بیش فعالی مرتبط می باشد. هرچند این ارتباط مورد تأیید قرار نگرفته است.