چند علت عمده ایجاد صدا در فک

طب اصیل: یک متخصص جراحی دهان، فک و صورت اظهار داشت: عمده علت صداهای فکی، مفصلی، وراثت، تصادفات، اختلالات عضلانی، ضربه و اکلوژن بیمار است که این مشکل می تواند مقدمه اختلالاتی همچون سائیدگی مفصل و دررفتگی آن باشد؛ پس درمان به موقع و تشخیص آن بسیار حائز اهمیت می باشد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی آسایش با اشاره به اینکه درگیری مفصلی یکی از مواردی به حساب می آید که توسط متخصصین جراحی دهان، فک و صورت مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار داشت: این مسئله درمان های متفاوت دارویی و جراحی را شامل ساده و پیشرفته در برمی گیرد و درگیری مفصلی می تواند سبب ایجاد صدا و درد فک در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن شود. تصوراتی همچون صحبت کردن بیش از حد و یا خوردن غذاهای سفت بعنوان علل صداهای فکی، باورهای غلط رایج در سطح جامعه است.
این جراح دهان فک و صورت اظهار داشت: نقص مادرزادی در استخوان ها و عضلات ناحیه فک، ضربات دوران کودکی، شکستگی ها، سن و همین طور تصادفات از علل ایجاد درد مفصل به شمار می روند که در صورت بی توجهی می توانند به جهت دررفتگی فک و دیگر مشکلات مفصل گیجگاهی شوند.
وی اشاره کرد: صداهای ناحیه فک معانی و تفاسیر مختلفی دارد و از طیف ساده تا گسترده را شامل می شود که درمان های مختلفی را به همراه دارد، ولی آنچه حائز اهمیت بوده، این است که افراد در صورت مواجهه با این صداها در ناحیه فک آنرا جدی گرفته و حتماً به جراح دهان، فک و صورت بازگشت کنند؛ برای اینکه تشخیص و درمان به موقع بسیار حائز اهمیت می باشد و از مشکلات آتی جلوگیری خواهدنمود.
دبیر علمی هفتمین سمپوزیوم محققین جوان در آستانه برگزاری هفدهمین کنگره جراحان دهان فک و صورت در ارتباط با برگزاری سمپوزیوم محققین جوان اظهار داشت: نهمین کنگره ایمپلنت خلیج فارس و هفتمین سمپوزیوم محققین جوان همزمان با هفدهمین کنگره جراحان دهان فک و صورت برگزار می گردد و تمام دانشجویان و رزیدنت های تخصصی دندانپزشکی و پزشکی می توانند در این برنامه شرکت نمایند.
بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری این کنگره، وی ادامه داد: بیشتر از ۴۰۰ عنوان مقاله و پوستر به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که رقم بسیار قابل توجه و بی سابقه ای بوده است که نشان از جایگاه بسیار عالی کنگره بین المللی جراحان دهان فک و صورت دارد.
دبیر علمی هفتمین سمپوزیوم محققین جوان افزود: همه مقالات در جلسه داوری توسط اساتید برجسته و صاحب نظر مورد بررسی قرار گرفته و ۵۰ مورد از آنها به صورت سخنرانی در ایام چهارشنبه و پنجشنبه در هتل المپیک نمایش خواهد شد. همین طور حدود ۱۵۰ پوستر به صورت الکترونیک در دو روز با زمانی معادل ۲۴ ساعت به نمایش پوستر اختصاص داده خواهد شد.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ارتباط با بیشترین علت بازگشت به این جراحان گفت: به سبب گستردگی رشته و همپوشانی آن با رشته های تخصصی گوش و حلق و بینی و پلاستیک میزان مراجعات بسیار بالا و به دلیلهای مختلف است، ولی بعضی از مراجعات مثل اختلالات مفصلی به صورت اختصاصی توسط جراحان دهان فک و صورت مورد بررسی و درمان قرار می گیرد.