در گزارش طب اصیل مطرح شد مسافران در استفاده از خوراکی های محلی دقت کنند

به گزارش طب اصیل یک متخصص تغذیه اظهار داشت: به علت عدم تناسب بدن با مواد تشکیل دهنده غذاهای محلی، احتمال مسمومیت در افراد وجود دارد ومسافران باید نسبت به مصرف آن این مواد دقت داشته باشند.
سید ضیاالدین مظهری متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد تغذیه سالم در روزهای نوروز اظهار داشت: در این ایام خیلی از بانوان به علت خریدهای ایام نوروز امکان دارد فرصت تهیه غذای خانگی را نداشته باشند و از غذاهای آماده بیرون استفاده کنند اما باید نسبت به تهیه غذا از مکان های مطمئن و بهداشتی توجه نمایند.

مظهری با اشاره بر نکاتی درباره غذای سالم در مسافرت خاطرنشان کرد: خیلی از افراد وقتی به شهرهای دیگر رفته و از مواد غذایی آنها استفاده می نمایند، گرفتار مسمومیت شده و به عبارتی آب به آب می شوند اما این آب به آب شدن به علت تغییر محیط و مواد غذایی است.

وی توضیح داد: این امر به علت آن است که ما در شهر خودمان مواد غذایی و برخی خوراکی ها را مصرف می نماییم و بدن ما نسبت به آنزیم ها و تکنیک های هضم مواد عادت دارد اما وقتی همان مواد غذایی را در شهر دیگر مصرف می نماییم به علت عدم آشنایی بدن او با تکنیک های شیمیایی مواد، بدن واکنش نشان داده و به اصطلاح آب به آب می شویم.

مظهری خاطرنشان کرد: بدین منظور به تمامی هموطنان سفارش می نماییم در مصرف غذاهای محلی شهرهای دیگر همچون شیر، کله پاچه، تولیدات محلی، سبزیجات تازه و میوه های منطقه و بستنی های محلی دقت کرده چون که در صورت استفاده نابجا احتمال مسمومیت های شدید وجود دارد.

این متخصص تغذیه در مورد رستوران های بین راهی هم توضیح داد: مسافران تا حد امکان از رستوران های بین راهی در جاده ها استفاده نکنند و در صورت رجوع به آنها از مکان های مطمئن از نظر بهداشتی و مواد اولیه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بعلاوه سفارش می شود در این ایام در رستوران ها، از مصرف غذاهایی که حاوی گوشت بخصوص گوشت ها چرخ کرده و کوبیده هستند، پرهیز کنند. بدین منظور مصرف غذاهایی ازجمله کباب های کوبیده در رستوران ها به علت فسادپذیر بودن، سفارش نمی گردد. مظهری به مصرف آب و سبزی سالم تاکید کرد و اظهار داشت: مسافران در روزهای سفر نسبت به سلامت و پاکی آب و همینطور مصرف سبزی و میوه جات شسته شده مراقبت کنند. چون که این مواد به سرعت می توانند آلودگی را به بدن انتقال داده و باعث ایجاد بیماری هایی ازجمله اسهال، استفراغ و مسمومیت های غذایی گرفتار شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: مسافران در سفرهای خود در استفاده از سرویس های بهداشتی پاکیزه توجه داشته باشند. استفاده از سرویس های بین راهی و آلوده باعث انتقال انواع بیماری ها خواهد شد.