خطر استفاده ۵۰۰۰ بابلی از آب غیربهداشتی

طب اصیل: بااینکه اثرات بارش های شدید باران در کشور، خرابی هایی به بار آورد، اما آنچه پرجمعیت ترین شهرستان مازندران را بیشتر از خرابی ها متاثر کرد، اثرات سپس سیل در این شهرستان بود، بطوریکه بگفته مسئولان با افزایش کدورت آب سدالبرز که تامین کننده یک سوم آب آشامیدنی بابل بود، تصفیه خانه موقت این شهرستان از کار افتاد.
این در شرایطی است که این تصفیه خانه، مسئولیت تصفیه آب را تا زمان بهره برداری از تصفیه خانه اصلی شهرهای گروه الف بر عهده خواهد داشت، تصفیه خانه ای که در بهترین حالت، نمی تواند بیشتر از ۲۰ MTU کدورت آب را تصفیه کند در صورتی که در سیل اخیر کدورت آب به ۱۰۰ MTU باز رسید.
تصفیه خانه جدید شهرهای گروه الف باز بگفته مسئولان تا به الان به پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی داشته و الان به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه نیاز دارد؛ پروژه ای که گفته می شود از زمان تخصیص اعتبار، حداقل ۷ تا ۸ ماه ساخت آن زمان خواهد برد.
اما این بی آبی مردم بابل، اثراتی باز به همراه داشت؛ بااینکه برخی از مردم بابل مجبور به استفاده از آب معدنی جهت زندگی روزانه شدند اما برخی دیگر مجبور به استفاده از آب چاه و آب های غیربهداشتی شدند که امکان مبتلاشدن به بیماری های عفونی را بیشتر می کند.
مشکل ۱۰ ساله تامین آب آشامیدنی در مرزون آباد بابل
مجید محسنی، عضو شورای روستای درویش خیل مرزون آباد بابل در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه مشکل آب ۷ روستای مرزون آباد بابل، یک مشکل همیشگی بوده است، اظهار نمود: ۱۰ سالی است که آب لوله کشی به این ۷ روستا آوردند اما فقط تنها از ساعت ۱۲ شب تا ۶ بامداد آب در لوله جریان داشت.
محسنی اضافه کرد: سپس جریان قطعی آب در بابل، حتی ساعات نیمه شب باز آب این روستاها قطع شد و هم اکنون جمعیتی حدودا ۵ هزار نفره از آب چاه استفاده می نمایند.
عضو شورای روستای درویش خیل بابل اظهار نمود: دو سال پیش اداره بهداشت از آب چاه مورد استفاده اهالی نمونه برداری و سپس آزمایش اعلام نمودند که به هیچ وجه از این آب استفاده نکنید.
محسنی با اشاره به اینکه زمینی هزار متری برای ایجاد مخزن در اختیار اداره آب و فاضلاب این شهرستان باز قرار گرفته است، اضافه کرد: به ما قول دادند تا ۲۱ فروردین با افزایش قطر لوله، مشکل آب این منطقه را حل خواهیم کرد.
ایجاد وضعیت پایدار در آب آشامیدنی بابل با راه اندازی خط لوله انتقال شماره ۳
مجید عبدالهی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران باز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری جلسه ای برای جبران کمبود شهرستان بابل، اظهار داشت: قرار شد لوله سومی به همان ابعاد دو لوله قبل بالای سد البرز اضافه شود.
وی با اشاره به اینکه قرار شد این پروژه در مدت ۷ تا ۱۰ روز به بهره برداری برسد، اضافه کرد: دو لوله قبلی از سطح سد البرز به لحاظ کدورت پایین تر آب، در وسط سد قرار داشت اما لوله سوم قرار شد حدودا از کنار سد عبور کرده و این نوع آبرسانی به صورت دائمی انجام گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با اشاره به اینکه در پیک مصرف، بابلی ها ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارند، اظهار نمود: با انجام پروژه جدید، مشکل آب بابل بطور کامل مرتفع خواهد شد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا مازندران، روز گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران بابل مقرر شد طی هفته آینده، خط لوله انتقال شماره ۳ برای آب رسانی به مردم این شهرستان راه اندازی و در مدار شبکه آبرسانی قرار گیرد.
با راه اندازی این خط ۲۰۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت آب آشامیدنی بابل اضافه خواهد شد و ظرفیت ۳۰۰ لیتر در ثانیه به ۵۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید و وضعیت آب آشامیدنی بابل به حالت پایداری پیش از وقوع سیلاب خواهد رسید.
گزارش از بابک ابهرزاده خبرنگار ایسنا مازندران