سفارش های اورژانسی به بیماران مناطق سیل زده

به گزارش طب اصیل سخنگوی سازمان اورژانس کشور برخی نکات برای جلوگیری از تشدید یا بروز بیماری های غیرواگیر در مناطق سیل زده را شرح داد.
مجتبی خالدی در گفتگو با ایسنا در این باره اظهار نمود: مدتی است که سیل بعضی از مناطق کشورمان را درگیر کرده است، این سیل تابحال تبعات زیادی داشته و سبب ایجاد خسارات مالی و جانی بسیاری شده است.
وی ادامه داد: در زمان وقوع سیل و آبگرفتگی بعضی از شهروندان که دارای بیماری های غیرواگیر هستند مصرف داروهای خویش را فراموش کرده یا در مواردی به آنها دسترسی ندارند، همین مبحث می تواند خسارت های جانی حادثه ای مثل سیل را افزایش دهد. در مواقع بروز حوادث طبیعی افرادی که مبتلا به بیماری های فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی هستند به هیچ عنوان و هیچ علتی نباید مصرف منظم داروهای خویش را قطع کنند؛ چون که امکان دارد قطع مصرف دارو عوارض و خطرات بسیاری را برای آنها فراهم آورد، اما با رعایت نکات بهداشتی می توان از بروز بیماری های غیر واگیردار جلوگیری کرد.
خالدی با اشاره به اینکه بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند، بیشتر از دیگران در معرض عفونت هستند، اظهار داشت: این افراد باید بهداشت فردی را بیشتر از دیگران رعایت نمایند تا گرفتار عفونت نشوند؛ در واقع رعایت بهداشت فردی در شرایط بحرانی بسیار مهم می باشد، اما برای بیمارانی که از سطح ایمنی پایین تری برخوردار می باشند اهمیت بیشتری دارد.
وی افزود: بیماران دیابتی هم از افرادی هستند که در مواقع بروز حوادث طبیعی باید نسبت به شرایط جسمی آنها توجه ویژه ای داشت. این افراد باید از طریق رفتن بدون کفش و پوشش مناسب در محل هایی که امکان دارد حادثه آفرین باشد، اجتناب کنند تا از صدمه به پاهای آنها جلوگیری شود. ازاین رو در صورتیکه لازم بود از آب های آلوده عبور کنند بهتر است که از چکمه استفاده کنند.
خالدی در ادامه هم با اشاره به اینکه افرادی که در مناطق سیل زده حضور دارند باید پیش از نوشیدن آب از سالم بودن و آشامیدنی بودن آن اطمینان حاصل کنند، اظهار داشت: مواد خوراکی که به آب سیلاب آلوده شده باشند، به هیچ عنوان نباید مصرف شوند؛ چون که امکان دارد حامل میکروب بوده و باعث بروز بیماری شوند. همینطور در صورتیکه وسایل و اشیا در اثر سیل خیس شده اند باید آنها را پیش از استفاده مجدد، پاکسازی و به صورت کامل ضد عفونی کرد. یکی از مهم ترین عامل بیماری در مناطق سیل زده، آب های آلوده است که می تواند بیماری را به دنبال داشته باشد. این بیماری ها از راه دست آلوده، نوشیدن و خوردن غذاهای آلوده منتقل می شوند که برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری ها باید مراقبت های بهداشتی فردی و عمومی، بهداشت آب و غذا و تغذیه مناسب رعایت شود.
وی ادامه داد: امکان دارد در مناطق سیل زده دسترسی به آب سالم کاهش پیدا کند و افراد برای استحمام با محدودیت هایی روبه رو باشند. در این زمان افراد به منظور استحمام نباید با شنا کردن در آبی که از سلامت آن مطمئن نیستند، سلامت خویش را به خطر اندازند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه جمع آوری زباله از این مناطق هم موضوعی است که باید به آن توجه کافی شود، اظهار داشت: اگر زباله های این مناطق به درستی جمع آوری نشوند، به خودی خود امکان دارد بهداشت فردی و عمومی را تحت تاثیر قرار دهند و سبب بروز بیماری شوند. ازاین رو یکی دیگر از نکاتی که باید به آنها توجه کرد جمع آوری زباله ها است.
وی با اشاره به اینکه تیم های درمانی در مواقع بحران در حالت آماده باش هستند و بیماران می توانند با رجوع به آنها کادر درمانی را در جریان بیماری خود قرار دهند، اظهار داشت: با عنایت به وقوع حادثه، افراد فشار بیشتری را از نظر روحی و جسمی متحمل می شوند. ازاین رو افرادی که علائمی همچون درد قفسه سینه، درد قلبی، تنگی نفس، سرگیجه ناگهانی، سردرد و تپش قلب دارند باید از تحرک خودداری کرده و سپس از کادر درمانی کمک گرفته و شرایط جسمی خویش را با تیم های پزشکی در بین گذارند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به فشارخون بالا تحت هیچ شرایطی نباید مصرف داروهای خویش را قطع کنند، اظهار داشت: قطع مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون در بیماران می تواند منجر به عوارض بسیار خطرناکی شود. ازاین رو این بیماران باید در هر شرایطی داروهای خویش را به صورت منظم مصرف کنند.
وی با اشاره به اینکه در صورتیکه هشداری نسبت به وقوع سیل در یک شهر داده شد، بهتر است بیماران دارو به میزان کافی به همراه خود داشته باشند، اظهار داشت: بهتر است بیماران در شرایط بحرانی یا در صورت انتقال به محل اسکان جدید به اندازه کافی دارو به همراه خود داشته باشند، اما اگر به هر علتی به همراه خود دارو نداشتند باید به کادر درمانی رجوع کنند.