آخر هفته سلامت، آغاز کارزار هر خانه، یک پایگاه سلامت

به گزارش طب اصیل وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت هفته سلامت، آخر هفته سلامت را آغاز کارزار «هر خانه، یک پایگاه سلامت » اعلام نمود.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، متن پیام دکتر سعید نمکی بدین شرح است:
«هفته سلامت را به همه همکاران ارجمندم که در عرصه های مختلف نظام سلامت شامل بهداشت، تشخیص، درمان، توانبخشی و آموزش علوم پزشکی تلاش می کنند تبریک عرض می کنم.

با گذشت چهل سال از انقلاب شکوهمندمان دستاوردهای نظام سلامت همچون استقرار شبکه بهداشتی درمانی کشور، مراقبت از زنان و کودکان، پوشش همه گیر ایمن سازی گروه های صدمه پذیر و در نهایت کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیردار و عوارض حاملگی و زایمان افتخارات چشم نوازی را در جداول مندرج توسط سازمان های جهانی ثبت نموده که سرزمین عزیزمان در نقشه های موجود بعنوان اقلیم پیشتاز با رنگی متفاوت به تصویر کشیده شده است که این دستاوردهای گران سنگ حاصل تلاش بی وقفه همه کارشناسان بهداشتی، بهورزان، جان برکفان اورژانس، پرستاران، ماماها، دست اندرکاران آزمایشگاه ها، پزشکان، پیراپزشکان و اساتید گرانقدر دانشگاه های علوم پزشکی و دیگر عزیزانی است که با توسعه زیرساخت ها خارج از حیطه علوم پزشکی با بردن آب سالم، برق، راه های دسترسی برای کشور عزیزمان کسب افتخار نموده اند.

مع الوصف بعد از استقرار نظام مراقبت¬های بهداشتی اولیه (PHC) و بعنوان گامی فراتر همزمان با گام دوم انقلاب ورود به عرصه مراقبت های بهداشتی همگانی و جامع (UHC) مناسبت ها و راهکارهای متفاوتی می طلبد که عوامل موثر بر سلامت را متنوع تر، راه را دشوارتر و دستیابی به شاخص های مورد انتظار را فقط با مشارکت بین بخشی صمیمانه تر همگان امکان پذیر می کند.

مقایسه کشورمان با الگوهای متداول در دیگر نقاط جهان خطایی استراتژیک است که دست اندرکاران بهداشت و درمان کشور نباید از آن غافل شوند و این ناشی از خصیصه تنوع فرهنگ، اقلیم و بضاعت های تاریخی این سرزمین است که هر استانش تهدیدها و توانمندی های خویش را دارد و نیازمند مداقه و برنامه ریزی منطبق بر واقعیت های موجود خود می باشد. گرچه شیوع بیماری های غیرواگیر همچون، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان ها و مواردی چون بلایای طبیعی، حوادث جاده ای، عوامل خطرناک رو به افزایش است؛ مع الوصف بیماری های واگیردار مهمی همچون سل مقاوم به درمان، سالک، ایدز، بیماری های مشترک انسان و دام و ویروس های نوپدید مقوله کم اهمیتی نیست که در عرصه بیماری های واگیردار بتوان از آنها غفلت کرد.

علاوه بر آن مولفه های اجتماعی گوناگون موثر بر سلامت، بهداشت روان، سلامت سالمندان، سلامت مردان در کنار توجه به کودکان و زنان، بهداشت دهان و دندان، افزایش دسترسی با توزیع عادلانه منابع سلامت برای گروه های کمتر برخوردار و توجه ویژه به مقوله اقتصاد سلامت، رسیدگی به حاشیه شهرها، بازبینی در نظام دارویی کشور، واکاوی کلی نظام عرضه خدمات بعد از چهل سال و در شروع گام دوم انقلاب در زمینه نیروی انسانی و مهارت های مورد انتظار، سطح بندی خدمات، تدوین بسته خدمت برای جمعیت تحت پوشش، نسبت نیازها در توسعه درمان سرپایی و بستری، نقشه راه جهت استقرار مراکز تخصصی و فوق تخصصی و پرهیز از هرگونه هزینه خیزی نابجا و ناکارآمد از رسالت های مهمی است که همه باید بدان بپردازیم.

بدیهی است پیمودن این راه فقط با مشارکت دیگر بخش ها، سازمان های مردم نهاد و گذر از مسیر جامعه محور نمودن فعالیت ها و بکارگیری خانواده ها در مدیریت نظام سلامت و تحقق این شعار که ” هر خانه یک پایگاه سلامت” محقق خواهد شد.

با طلب مغفرت برای عزیزان دلسوز و زحمت کشی که طی چهل سال اخیر از قافله خدمت در نظام سلامت واماندند و به رحمت حق پیوستند و توفیق و طول عمر با عزت برای همه همکاران عزیزم که در عرصه نظام سلامت کماکان تلاش می کنند روزهای پر امیدی را در اعتلای نظام سلامت آرزو می کنم».