سن بلوغ دختران و پسران ایرانی چقدر است؟

به گزارش طب اصیل رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت با بیان سن بلوغ دختران و پسران ایرانی، از تدوین پکیجی برای آموزش های در رابطه با بلوغ به والدین، اولیای مدرسه و دانش آموزان تا آخر امسال اطلاع داد.
دکتر گلایل اردلان در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت سن بلوغ در نوجوانان ایرانی، اظهار داشت: طبق پژوهشی که در سال ۱۳۸۶ انجام شده سن بلوغ دختران ایرانی یک سال کاهش پیدا کرده است. حال مقرر است امسال پژوهش جدیدی در این زمینه انجام و بررسی شود و ببینیم آیا سن بلوغ نسبت به قبل همچنان ثابت مانده یا خیر.
وی ادامه داد: طبق پژوهشی که در سال ۸۶ انجام شد، سن بلوغ در دختران ۱۲.۸ سال بوده است، اما از سن بلوغ پسران در کشور عدد دقیقی در دست نداریم و آنرا بر مبنای منابع بین المللی بالای ۱۳ سال تخمین می زنیم که در دوره ۱۴ تا ۱۶ سالگی امکان دارد رخ دهد.
اردلان با اشاره به اینکه به هر حال کاهش سن بلوغ سبب می شود که رابطه میان کودکان و نوجوانان با والدین شان خدشه دار شود، اظهار داشت: در سن بلوغ درصد خود اتکایی در نوجوانان بالا رفته و عدم توجه به حرف های اطرافیان و بخصوص والدین شان در این سن به اوج می رسد. این مورد بخصوص اگر والدین با سن بلوغ آشنا نباشند، تشدید هم می شود. از طرفی در این سن بحث هایی مانند پرخاشگری و تمایل به جنس مخالف هم رخ می دهد.
وی افزود: در زمینه ارائه آموزش های سن بلوغ به والدین، اولیای مدرسه و دانش آموزان پکیجی در حال تدوین است. در واقع این پکیج به شکلی دایره المعارفی از سن بلوغ است. البته این اقدامی است که امسال شروع شده است، اما در عین حال از سال های ۷۳ و ۷۴ بحث آموزش بلوغ به والدین و نوجوانان در دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز خدمات بهداشتی درمانی در حال انجام بوده است. هم اکنون در کل کشور همکاران ما آموزش هایی را به مربیان و دانش آموزان در چارچوب کمپ های دانش آموزی عرضه می دهند. در بسته خدمت ما هم از نظر ارزیابی سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی در سن بلوغ اقداماتی در حال انجام می باشد.
اردلان تصریح کرد: از طرفی تدوین پکیج کاملی در حوزه آموزش سن بلوغ در حال انجام می باشد که تا آخر امسال یا اوایل سال آینده می تواند در اختیار عموم دانش آموزان، والدین و اولیای مدارس قرار گیرد. ما ابتدا اجرای این پکیج را به صورت پایلوت عرضه می دهیم و پس از اصلاح اشکالاتش، آنرا کشوری خواهیم کرد.