وزیر بهداشت خطاب به فعالان حوزه دارو؛ هر دارویی وارد فهرست و تحت پوشش بیمه قرار نمی‎گیرد

به گزارش طب اصیل وزیر بهداشت خطاب به فعالان حوزه دارو اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشید هر دارویی وارد فهرست و تحت پوشش بیمه قرار گیرد چونکه اثربخشی دارو نسبت به بُعد اقتصادی ارزیابی می شود.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، سعید نمکی ظهر سه شنبه در آئین بهره برداری از تولیدات صنعتی و محصولات دانش بنیان شهرک صنعتی شهرستان نظرآباد، اظهار نمود: خرسندیم از اینکه دانش آموختگان دانشگاه های کشور در خلق ثروت ملی نقش آفرینی می کنند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه قدمت صنعت واکسن سازی ایران بیشتر از ۹۰ سال است، اظهار داشت: تولید ملی نیازمند حمایت است، بارانت واردات مقابله می نماییم، اگر در عرصه تولید دارو که به سلامت مردم مرتبط می باشد رانتی وجود داشته باشد هم مقابله خواهیم کرد.
وزیر بهداشت با اشاره به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، اظهار داشت: این بیماری طی سه سال قبل بزرگ ترین صدمه را به حیات وحش وارد کرده است، تعداد زیادی از کل، قوچ، بز و میش که از گنجینه های ذخایر ژنتیک محسوب می شوند به خاطر شیوع این بیماری نابودشده اند.
نمکی با تاکید بر اینکه از حوزه واکسن سازی حمایت می نماییم، اظهار داشت: ورود بخش خصوصی به این حوزه هم یکی از افتخارات کشور است.
وی در ادامه به ورود برخی فرآورده ها به فهرست داروها اشاره نمود و اظهار داشت: در جای جای دنیا هر دارویی به راحتی وارد فهرست نمی گردد، در صورت تحقق این مهم وارد فهرست بیمه نمی گردد چونکه در اولین مرحله تأثیر دارو سنجیده می شود و در کنار آن بازدهی اقتصادی و میزان سرمایه ارزیابی می شود.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید با ارزان ترین و مؤثرترین شیوه ممکن نظام سلامت کشور را اداره نماییم، اضافه کرد: سهم بخش سلامت از تولید ناخالص ملی در ابتدای دولت دکتر روحانی ۶.۳ درصد بود در حالیکه این رقم به ۹ درصد رسیده است، این آمار در کشور انگلیس برابر ۸ و در کشورهای منطقه بیشتر از عدد ۸ درصد نیست.
نمکی بابیان اینکه نظام سلامت باید با محصولات باکیفیت اداره شود، اظهار داشت: بنابراین نسبت به ورود داروهای جدید به فهرست دقت بیشتری انجام می شود که اثر دارو و سازگاری آن با جیب و سرمایه مشخص باشد.
وی با اشاره به انتظاراتی که از وزیر بهداشت می رود، اظهار داشت: اجازه نمی دهم ترمز تولید کشیده شود. همینطور اجازه نخواهم داد مادامی که در کشور محصول داخلی وجود دارد، محصولات خارجی وارد شود.
وزیر بهداشت خطاب به فعالان حوزه تولیدات دارو، واکسن و سرم، اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشید هر دارویی وارد فهرست و تحت پوشش بیمه قرار گیرد چونکه اثربخشی دارو نسبت به بُعد اقتصادی ارزیابی می شود.