۲، نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا؛ نظر وزیر بهداشت درباره وضعیت پالم در مواد لبنی

به گزارش طب اصیل وزیر بهداشت درباره وضعیت استفاده از پالم در مواد لبنی، اظهار داشت: آن روز که بحث پالم در بوق و کرنا شد، مبحث یک پیام بهداشتی نبود. باید توجه کرد که یک درصد پالم در لبنیات هیچ عارضه ای ندارد و اگر هم داشته باشد، عارضه آن کمتر از این است که مردم لبنیات مصرف نکنند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در ادامه نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات کالاهای مضر سلامت در صدا و سیما، اظهار داشت: تبلیغات باید بر مبنای پروتکل های وزارت بهداشت انجام شوند. من بعنوان وزیر بهداشت، خطی و سیاسی حرف نمی زنم؛ چونکه وزیر بهداشت مردم ایران شامل اصول گرا و اصلاح طلب، مسیحی و کلیمی و… هستم و وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست گره نمی زنم؛ هرچند که دیدگاه سیاسی خاص خودم را دارم. ازاین رو حرفی که درباره صدا و سیما می زنیم حزبی نیست، بلکه ملی است. در تبلیغات اگر مواردی خلاف پروتکل هایمان باشد، حتما تذکر خواهیم داد و زبان دوستی و رفاقت را به زبان خصومت ترجیح می دهیم. ما آنچه را که به نفع سلامت است به کمک اصحاب رسانه و صدا و سیما پیش می بریم.
ماجرای “پالم” پیام بهداشتی مفیدی نداشت وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت استفاده از پالم در مواد لبنی، اظهار داشت: آن روز که بحث پالم در بوق و کرنا شد، مبحث یک پیام بهداشتی نبود. باید توجه کرد که یک درصد پالم در لبنیات هیچ عارضه ای ندارد و اگر هم داشته باشد، عارضه آن کمتر از این است که مردم لبنیات مصرف نکنند. طرح اینچنینی مساله، فقط سبب ضربه به کارخانه های لبنیات و وحشت مردم گرفتار پوکی استخوان از مصرف لبنیات شد و هیچ پیام بهداشتی مفیدی نداشت.
وی ادامه داد: درباره مباحث مربوط به روغن پالم همکاران ما ایستاده اند و در ارتباط با حذف کامل آن تلاش می کنند. اگر هم کسی گزارشی دارد که پالم از مسیری می آید که ما خبر نداریم، حتما به ما اعلام کنید.
استرس و روان پریشی صدمه رسان تر از پالم وزیر بهداشت با اشاره به اینکه واردات پالم تحت کنترل قانونی بوده و به صورت کلی پالم از لبنیات حذف گردیده است، اظهار داشت: اثبات شده که روغن هایی مثل پالم و اشباع در افزایش چربی بد نقش دارند، اما یک حد و آستانه هم دارند. یک درصد کره حیوانی یا پالم در لبنیات عامل زیان ده و مخرب نیست؛ بر عکس نخوردن یک پیاله ماست به مراتب خطرناک تر است. بطور قطع مصرف بالای روغن پالم یا جامد بطور قطع زیان آور است، اما استرس و روان پریشی امروز به مرتب بیشتر از پالم به مملکت صدمه می زند.
غولی از کلسترول ساختیم که مردم از تخم مرغ فرار می کنند نمکی تصریح کرد: مصرف انبوه روغن پالم زیان آور است، اما در سطحی که اجازه دادیم در کشور در صنعت شیرینی، بستنی و… مصرف شود، مشکلی ندارد و همه استانداردهای جهانی هم آنرا پذیرفتند. بعنوان مثال متاسفانه غولی از کلسترول ساختیم که مردم از مصرف موادی چون تخم مرغ فرار می کنند و مصرف تخم مرغ در ایران یک پنجم امریکایی هاست؛ در صورتی که اگر تحرک مناسب داشته باشیم و استرس مان کم شود، روزی یک عدد تخم مرغ مضر نمی باشد.
نمکی درباره پایش سلامت آب های معدنی هم اظهار داشت: همکاران ما مرتبا پایش و نمونه برداری انجام می دهند. امسال ۳ هزار اکیپ بهداشتی برای نظارت بر سلامت موادغذایی فعال بودند و امروز نظارت بر موادغذایی و سلامت آنها بهتر شده و در انتها سال ۹۸ هم بهتر می شود.
وی درباره مسئولین فنی کارخانه های غذایی و دارویی و احتمال تخلف آنها، اظهار داشت: اگر مسوول فنی از وظایفش عدول کند، با او برخورد کرده و حتی او را به دادگاه می فرستیم. البته در حال تدوین طرحی هستیم که بگونه ای مسئولان فنی حقوق بگیر وزارت بهداشت شوند.
با افزایش قیمت ها، شکم پرکن ها جایگزین غذاهای مغذی شده اند ایشان در ادامه با اشاره به افزایش قیمت مواد غذایی و احتمال کاهش مصرف ریزمغذی ها، اظهار داشت: اینکه افزایش هزینه های موادغذایی باعث بالارفتن هزینه های خانوار و جایگزینی مواد غذایی مغذی با شکم پر کن ها شده است، بیراه نیست. در این زمینه بنده این مورد را بعنوان عامل موثر در سلامت در دولت مطرح کردم و قرار شد برای اقشار کم درآمد سبد تغذیه ای حمایتی داده شود.
نمکی درباره وضعیت فشار خون در مردان هم اظهار داشت: زنان برخلاف مردان مرتبا سلامت خویش را ارزیابی می کنند، اما سلامت مردان در کشورهایی مانند ما مغفول مانده؛ چونکه فرهنگ ما، فرهنگ مراقبت از مردان نیست.