در گفت وگو با طب اصیل مطرح شد افزایش ظرفیت تولید سرنگ عمل قلب با سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم وصنعت

طب اصیل: محققان یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت به دانش فنی سرنگ های اینفیلتور که در عمل آنژیوپلاستی و استنت گذاری (فنرگذاری) در درمان انسداد عروق کرنری بیماران قلبی کاربرد دارد، رسیدند و امیدوارند با سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه، ظرفیت این شرکت افزایش یابد.
دکتر مهدی خدادادی از مجریان طرح در گفت و گو با ایسنا، سرنگ اینفلیتور را همچون تجهیزات یک دفعه مصرف برای انجام اعمال قلب توصیف کرد و اظهار داشت: این تجهیز در اعمال جراحی انژیوپلاستی و استنت گذاری (فنرگذاری) در درمان انسداد عروق کرنری بیماران قلبی به کار برده می شود.
وی میزان مصرف سالانه این تجهیز در کشور را حدود ۳۰۰ سرنگ دانست و اضافه کرد: میزان ارزبری این محصول حدود ۴.۵ میلیون یورو برآورد شده است؛ بدین جهت این محصول یک محصول استراتژیک در کشور به حساب می آید.
خدادادی با تاکید بر اینکه این تجهیز پزشکی از کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه و چین وارد می شود، اشاره کرد: ما این محصول استراتژیک را با هدف جلوگیری از خروج ارز تولید کردیم.
این محقق با اشاره به راه اندازی خط تولید سرنگ اینفلیتور، اظهار نمود: کلیه دستگاه های مورد نیاز خط تولید این سرنگ و قطعات اولیه آن از طرف محققان این شرکت طراحی و بومی سازی شده است.
وی به بیان عملکرد این سرنگ در عمل آنژیوپلاستی پرداخت و اظهار نمود: زمانی که بالن وارد رگ می شود، نیاز است که این بالن با فشار ۳۰ اتمسفر باز شود که یا استنت را در محل قرار دهد و یا با بالن زنی، رگ را باز کند. این سرنگ قادر به پمپ ماده حاجب با فشار بالا به رگ است.
خدادادی میزان ظرفیت تولید این شرکت را ۱۲۰ هزار سرنگ در سال ذکر کرد و افزود: با سرمایه گذاری که از طرف صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت صورت می گیرد، امیدواریم ظرفیت تولید این شرکت را افزایش دهیم تا بتوانیم کلیه نیاز کشور را تولید نماییم.
وی به مزایای این سرنگ نسبت به نمونه های خارجی اشاره نمود و اظهار داشت: محصولات خارجی که به کشور وارد می شوند، خدمات پشتیبانی ندارند؛ ولی محصول ما به شکلی است که با بیمارستان ها تعامل داریم و هر محصولی که در اختیار بیمارستان ها قرار می گیرد، فرم های نظرسنجی آنها پر می شود تا بررسی شود که این سرنگ محصولی مورد علاقه پزشک ایرانی است یا خیر.
خدادادی با تاکید بر اینکه خیلی از سرنگ هایی که هم اکنون در بازار موجود است، ضعف هایی دارند که به سبب نبود خط تولید در کشور برطرف نمی شوند، تصریح کرد: ولی سرنگ تولید شده کلیه ضعف های موجود در آن برطرف شده است.
بگفته وی، خط تولید این محصول در منطقه ویژه اقتصادی مهرشهر کرج به راه افتاده است.
این محقق با اشاره به همکاری این شرکت فناور با صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت، اظهار داشت: در این همکاری مقرر است صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه ۲ میلیارد تومان در تولید سرنگ اینفلیتور سرمایه گذاری کند. این همکاری در امتداد افزایش ظرفیت تولید بوده است.
وی افزود: برمبنای برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر است در کشور با ارز دولتی حداقل ۸۰ هزار سرنگ وارد شود و با عنایت به مشکلات ارزی موجود در کشور در صورتیکه این سرمایه گذاری صورت گیرد، می توانیم مانع از اختصاص ارز دولتی به این تجهیز پزشکی شویم.
خدادادی اشاره کرد: این محصول دارای تاییدیه از طرف بیمارستان های “شهید رجایی”، “مرکز قلب”، “شهید چمران” تهران و “آتیه” است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، سرنگ اینفلیتور، از تجهیزات یک دفعه مصرف حوزه قلب و عروق است که کاربرد آن باد کردن بالن در عمل آنژیوپلاستی و استنت گذاری (فنر گذاری) در درمان انسداد عروق کرنری بیماران قلبی است.
این سرنگ مشمول تحریم های ظالمانه مقابل ایران بوده و پس واردات آن به کشور با چالش همراه می باشد. از این محصول سالانه در کشور حدود ۳۰۰ هزار عدد مصرف می شود و هم اکنون محصولی کاملاً وارداتی است که برای خرید این سرنگ ارز از کشور خارج می شود؛ ضمن آنکه به سبب کیفیت بالای این محصول، قابلیت رقابت با نمونه های خارجی در بازار بین المللی وجود دارد.
این شرکت دانش بنیان با هدف بی نیازی کشور به واردات تجهیزات پزشکی، در امتداد تحقق شعار اقتصاد مقاومتی به منظور تولید و ایجاد اشتغال، پایه ریزی شده و تا کنون نسبت به توسعه محصولات مختلفی مانند سرنگ اینفلیتور، “تی. آر. بند”، دستگاه “آووکسی متر لام مخصوص آن”، “کیت تشخیص ACT”، “کیت PTCA (قطعات وای، تورک و نیدل آنژیوگرافی) ” اقدام نموده است.

منبع: