واکنش ها به گزارش خبرگزاری مهر؛ حذف تبلیغات کاذب و اغواگرانه از رسانه ملی

طب اصیل: گزارش انتشار یافته از تبلیغات یک محصول آرایشی در رسانه ملی با واکنش های بسیاری در فضای مجازی همراه شد که در نهایت وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای این تبلیغات را کاذب و اغواگرانه معرفی نمود.
خبرگزاری مهر؛ گروه سلامت- ساناز باقری راد: چندی قبل مطلبی درباب مجوزهای درمانی و تبلیغاتی محصولات رشد و تقویت مو و نمایش آنها در صدا و سیما، در خبرگزاری مهر منتشر گردید. به دنبال پیگیری های خبرنگار مهر نسبت به وضعیت مجوز داشتن یکی از محصولات تبلیغی تقویت موی سر در رسانه ملی، مشخص شد که این محصول تنها دارای مجوز آرایشی بوده و حق تبلیغات بعنوان یک محصول درمانی را ندارد. بعلاوه برمبنای پاسخ مسئولان سازمان غذا و دارو به خبرگزاری مهر و استعلام های این سازمان، مشخص شد که محصول مورد نظر فاقد مجوز درمانی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بوده و ادعای درمانی بودن آن غیر قانونی می باشد. در این خصوص شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در پاسخ به خبرگزاری مهر، درباره اینکه آیا محصول تقویت موی «ب» که در رسانه ملی نیز تبلیغات رسمی می کند مجوز دارد یا خیر، اظهار داشت: طبق استعلامات انجام شده، این محصول هیچ مجوزی از سازمان غذا و دارو ندارد در نتیجه طبق قانون نمی تواند بعنوان یک محصول درمانی تبلیغات کند. شعیبی افزود: محلول تقویت موی «ب» تنها از اداره آرایشی- بهداشتی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بعنوان یک محصول آرایشی مجوز دریافت کرده و تنها می تواند بعنوان محصول آرایشی تبلیغات یا فعالیت کند. وی با اشاره به اینکه تبلیغات این محصول بعنوان یک محصول درمانی به سبب نداشتن مجوز از سازمان غذا و دارو کاملاً غیر قانونی می باشد، گفت: این محصول تبلیغی تنها می تواند ادعای تقویت مو را مطرح کند اما مطالبی که در تبلیغات آن در خصوص جلوگیری از ریزش مو و خواص درمانی آن ادعا می شود کاملاً غیرقانونی می باشد. سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه محلول تقویت موی «ب» فاقد مجوز تبلیغات از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است، اشاره کرد: این محصول حتی برای نمایش تبلیغات خود در رسانه ملی نیز از مراجع ذی صلاح مجوز ندارد. پس سازمان صدا و سیما موظف است نسبت به مجوز و پروانه های فعالیت این محصول اقدام و آنها را بررسی کند.واکنش کاربران فضای مجازی به توجهی مسئولان به سلامت مردمبه دنبال انتشار این مطلب و اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو، سوژه تبلیغات بدون مجوز درمانی این محصول در صدا و سیما در فضای مجازی نیز دست به دست شد. بطوریکه خیلی از کاربران توئیتر نسبت به بی توجهی دستگاه های متولی به سلامت مردم واکنش نشان دادند.

در این میان حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور نیز به دنبال انتقادات گسترده کاربران فضای مجازی به عدم نظارت صدا و سیما و وزارت بهداشت بر تبلیغ محصولاتی که به سلامت مردم مرتبط می باشد، با انتشار پستی در توئیتر واکنش نشان داد و نوشت: «مکاتبه کردیم، گزارش دادیم و پاسخ یک کلام است، پول نداریم پس حق داریم!»
از سوی دیگر در کنار پیچیده شدن این خبر در فضای مجازی، برخی رسانه ها و روزنامه های دیگر نیز بعد از گزارش خبرگزاری مهر، این مساله را پیگیری و مطالبی منتشر نمودند.جوابیه وزارت بهداشت: تبلیغات کاذب محصول درمان ریزش موی «ب» در صدا و سیمابا گذشت چندین روز از این مساله نیز روابط عمومی رسانه ملی طی جوابیه اعلام نمود: «ادعاهای مطرح شده در بعضی رسانه ها و اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو نسبت به تبلیغات محصولات بهداشتی بدون مجوز در صدا و سیما، کذب بوده و مجوزهای این محصول نزد اداره کل بازرگانی صدا و سیما موجود است.»با وجود جوابیه روابط عمومی رسانه ملی در این خصوص و کذب خواندن گزارش خبرگزاری مهر، وزارت بهداشت نیز طی اطلاعیه ای اعلام نمود: «تبلیغ کاذب و اغواگرانه محصول درمان ریزش موی «ب» در صدا و سیما».

در این اطلاعیه آمده است: محصول تقویت موی «ب» که در بخش آگهی های بازرگانی برخی شبکه های صدا و سیما تبلیغ می شود، صرفاً دارای پروانه ساخت از یکی از دانشگاه های علوم پزشکی بوده، اما نمی تواند با ادعای درمانی تبلیغ شود. این محصول تبلیغی تنها می تواند ادعای تقویت مو را مطرح کند اما مطالبی که در تبلیغات آن در خصوص جلوگیری از ریزش مو و خواص درمانی آن ادعا می شود، مصداق تبلیغات کاذب و اغواگرانه کالای سلامت محور بوده و برخلاف قانون است.رئیس سازمان نظام پزشکی واکنش نشان داددر پی این مساله محمدرضا ظفر قندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه ای خطاب به شورای نظارت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر لزوم استعلام محتوای تبلیغات در رابطه با حوزه سلامت مردم در زمینه اقلام دارویی و پزشکی، مواد خوراکی و آشامیدنی از سازمان نظام پزشکی تاکید نمود. در این نامه آمده است: شورای محترم نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، با عنایت به مشاهده مکرر و رو به افزایش انجام تبلیغات غیر صحیح و گمراه کننده در رابطه با حوزه سلامت مردم در زمینه اقلام دارویی و پزشکی، موارد خوراکی و آشامیدنی لطمه رسان به سلامت مردم در شبکه های مختلف رسانه ملی و با عنایت به تکلیف قانونی سازمان نظام پزشکی مصرح در ماده ۳ قانون این سازمان (پیوست شماره ۱) در جهت ارزیابی و اعلام نظر در مورد صحت محتوای تبلیغات، خواهشمند است اقدام لازم جهت جلوگیری از این روند غیر قانونی و تاکید بر لزوم استعلام محتوای تبلیغات مذکور از سازمان نظام پزشکی در دستور کار آن شورای محترم قرار گیرد. لازم به ذکر است که مکاتبه و تذکر این سازمان به رئیس محترم رسانه ملی در این زمینه (پیوست شماره ۲) بدون پاسخ مانده و شکایت سازمان نظام پزشکی به آن شورای محترم در امتداد تکلیف قانونی و برمبنای رعایت مصالح مردم انجام و پیگیری لازم صورت می گیرد. بعد از رسانه ای شدن تخلفات صدا و سیما در نظارت بر روی نمایش این گونه آگهی های بازرگانی و واکنش برخی دستگاه های مسئول، یعقوب شیویاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با تبلیغ بعضی از محصولات سلامت محور در تلویزیون که مورد تأیید وزارت بهداشت نیست، اظهار داشت: تبلیغ هر کالایی که به سلامت مردم مربوط می شود، باید تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد. تبلیغ کالاهای سلامت محور بدون تأیید وزارت بهداشت در صداوسیما به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، چونکه مردم به صدا و سیما اعتماد دارند و تداوم این کار می تواند به باور عمومی جامعه لطمه وارد کند.

شیویاری اظهار داشت: وزارت بهداشت و درمان باید به تبلیغ کالاهای سلامت محور ورود کرده و با متخلفین برخورد کند، صداوسیما نباید به راحتی اجازه تبلیغ کالایی را بدهد که امکان دارد، سلامت مردم را به خطر بیندازد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور رسیدگی به تخلفات تبلیغاتی در صداوسیما با نمایندگان این سازمان جلسه ای برگزار خواهند کرد.

وی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در پخش آگهی های بازرگانی، اشاره کرد: متأسفانه حجم آگهی های بازرگانی صداوسیما بیش از اندازه شده است. درصد پخش تبلیغات در تلویزیون آنقدر زیاد شده که تأثیر منفی گذاشته است و این تأثیر منفی هم برای کالاهایی است که مورد تبلیغ واقع می شود و هم برای سایر برنامه های صداوسیماست که از هدف خود باز می مانند. به دنبال این مساله نیز حسام الدین آشنا، نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما طی مکاتبه ای با غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس این شورا نسبت به تبلیغات پرتکرار تجاری صدا و سیما اعتراض کرده بود. و از طرف دیگر محمدحسین رنجبران، مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما در واکنش به اقدام آشنا اعلام نمود: در بودجه به سازمان صدا و سیما اجبار می کنند که باید بیشتر از دو هزار میلیارد تومان در سال را از محل آگهی ها درآمد کسب کند بعد نامه می زنند که چرا تبلیغات این قدر زیاد است؛ در این شش سال ابتدا به بهانه برجام و بعدش در فراق ازدست دادن آن آنچنان تولید و تولیدکننده را به فراموشی می سپارند که هرچه می گردیم از تولید کنندگان بزرگ کشور تبلیغ نماییم یا توانایی تبلیغ ندارند یا عطای تولید را به لقایش بخشیده اند.سخنگوی سازمان غذا و دارو: محصول مو رد نظر هنوز مجوز درمانی دریافت نکرده استپس از رسانه ای شدن این جوابیه نیز شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار مهر و درباب ادعای صدا و سیما نسبت به مجوز داشتن این محصول اظهار داشت: بعد از رسانه ای شدن سوژه مجوزهای درمانی و تبلیغاتی محلول تقویت موی «ب»، ابتدا به شرکت مورد نظر اعلام کردیم که برای ادامه فعالیت خود به شکل کنونی، باید از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، علاوه بر مجوز آرایشی، مجوز درمانی نیز دریافت کند. شعیبی اضافه کرد: بعلاوه طی تفاهم نامه ای با سازمان صدا و سیما نیز مقرر شد تا از این پس تمامی محصولات در رابطه با حوزه سلامت با دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو امکان تبلیغات داشته باشند. وی درباب ادعای اخیر صدا و سیما و مجوز داشتن این محصول نیز اشاره کرد: محلول تقویت موی «ب» بعنوان یک محصول درمانی مجوز فعالیت و تبلیغات ندارد و ما نیز تذکرات لازم نسبت به ضرورت دریافت مجوز را به این شرکت داده ایم اما ممنوعیت ادامه پخش تبلیغات آن بر عهده صدا و سیما است.صدا و سیما از قانون تبلیغات کالاهای سلامت محور پیروی کندحال بعد از ورود رسانه ها به سوژه تبلیغات برخی محصولات درمانی بدون مجوز در صدا و سیما، پیچیده شدن این مساله در فضای مجازی، انتقادات مردم نسبت به عدم توجه نهادها به موضوعات در رابطه با سلامت شهروندان و واکنش سازمان های متولی متأسفانه همچنان شاهد ادامه پخش تبلیغات این محصول در رسانه ملی هستیم و هنوز معین نمی باشد که زمان اقدام برای ممنوعیت پخش این تبلیغات یا دریافت مجوز درمانی این محصول کی فرا خواهد رسید. آنچه انتظار می رود این است که رسانه ملی با حذف این تبلیغات اغواگرانه و جلوگیری از پخش آنها از قانون تبلیغات کالاهای سلامت محور پیروی کند و قبل از هرچیز، مجوزهای لازم کالاها را از وزارت بهداشت ستاندن کند.

منبع: