راهنمای تقویت سیستم ایمنی بدن


به گزارش طب اصیل برخی افراد به صورت دائم به انواع عفونت ها و بیماری ها مبتلا شده و برخی دیگر هم به ندرت درگیر بیماری می شوند و علت این تفاوت را باید در توانِ سیستم ایمنی افراد جست وجو کرد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، برای مصونیت بیشتر در مقابل انواع بیماری ها و کسب سلامت مطلوب، حفظ سلامت و قدرت سیستم ایمنی بدن باید در اولویت قرار گیرد.
عواملی چون افزایش سن و کیفیت و سبک زندگی هم بر سلامت سیستم ایمنی افراد موثر بوده و برای برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی باید نگاهی کلی را در پیش گرفت، چون که هیچ راهکار جادویی به تنهایی نمی تواند فرد را به این هدف مهم برای کسب سلامتی و تندرستیِ مطلوب برساند.

از بدن خود محافظت کنید
میکروب ها و شرایط محیطی نامطلوب مانند مه، تغییرات شدید آب و هوایی، تهویه هوای دائم و آلودگی های ناشی از استنشاق دود دخانیات می توانند سلامتی شما را در معرض خطر قرار دهند. افزایش موارد مبتلا شدن به آنفلوآنزا از همه انواع که ناشی از فقدان ورزش، کمبود خواب و افزایش استرس است هم منجر به تضعیف بدن می شود.
تنها چیزی که سلامت فرد یا تسلیم شدن بدنش را در مقابل انواع عفونت تعیین می کند، وضعیت سیستم ایمنی بدن اوست. سیستم ایمنی بدن شامل میلیاردها سلول یا گلبول خونی سفید همچون ماکروفاژها، نوتروفیل ها، لنفوسیت ها و سلول های کشنده طبیعی و بسیار شبیه به ارتش یک کشور است که از قسمت های مختلف نیروی زمینی، هوایی و دریایی تشکیل شده است.
این سلول های ایمنی موظف به خنثی کردن پاتوژن های بیماری زایی مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، انگل ها و حتی سلول های سرطانی هستند. از آن جایی که سیستم ایمنی بدن، نخستین خط دفاعی بدن است، محافظت و تقویت آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
برای تقویت سیستم ایمنی بدن موارد زیر را رعایت کنید:
– دست کم پنج بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. فعالیت بدنی و ورزش منظم به بهبود توانایی خوابیدن که خود سبب کاهش استرس می شود، کمک می نماید. مطالعات نشان داده است که استرس با خیلی از مشکلات سلامتی همچون سرکوب سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد.
– حداقل هفت ساعت از شبانه روز را به خوابیدن اختصاص دهید، چون که بدن کمبود خواب را نوعی استرس تلقی کرده و این وضعیت سبب سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود.
– روزانه رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات را مصرف کنید، چون که رژیم غذایی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. یک سیستم ایمنی سالم به مصرف مداوم تلفیقی از ویتامین ها و مواد معدنی بستگی دارد. متاسفانه در جوامع پرشتاب امروزی، خیلی از ما مقدار کافی از میوه ها و سبزیجات تازه مورد نیاز برای حفظ ایمنی بدن خویش را مصرف نمی نماییم. دریافت مقدار کافی از ویتامین های آنتی اکسیدان همراه با مواد معدنی به پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرماخوردگی، بیماری های گوارشی و سایر بیماری ها منجر می شود.

از یک راهنمای روزانه پیروی کنید
بعضی از مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن عبارتند از:
– ویتامین C: این ویتامین که به نام اسید اسکوربیک هم شناخته می شود، نوعی ویتامین محلول در آب است که سبب تحریک تولید و عملکرد سلول های ایمنی برای مبارزه با میکروب ها می شود. از منابع سرشار از ویتامین C می توان به پرتقال، پاپایا، کلم بروکلی و توت فرنگی اشاره نمود.
– ویتامین D: این ویتامین بعنوان عاملی مهم در سلامت سیستم ایمنی شناخته شده است. مطالعات بی شماری ارتباط سطح پایین ویتامین D را با افزایش ریسک مبتلا شدن به آنفلوآنزا نشان داده است. سلول های گیرنده ویتامین D روی سلول های ایمنی یافت می شوند که در آنها ویتامین D با کاهش سطح پروتئین های التهابی و افزایش پروتئین های ضد میکروبی که میکروب های مهاجم را تخریب می کنند به سیستم ایمنی بدن کمک می نماید. از منابع غنی از ویتامین D می توان از ماهی قزل آلا، ماهی تن، جگر گاو و زرده تخم مرغ یاد کرد.
– روی: “روی” یک ماده معدنی ضروری می باشد که به علت نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن با افزایش تولید گلبول های سفید برای کمک به مبارزه با عفونت ها شناخته شده است. برخی منابع سرشار از عنصر روی شامل مرغ، قارچ، بادام هندی و تخم کدو می شود.
– سیر: در طول تاریخ سیر بعنوان ماده ای خوراکی که با عفونت ناشی از باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کند، شناخته شده است. آلیسین، یکی از مواد مغذی محرک ایمنی موجود در سیر است که هنگام بریدن، ریز کردن یا خرد کردن حبه های سیر آزاد می شود. سیر هم چنین سبب تحریک فعالیت سلول های سیستم ایمنی بدن می شود که ویروس های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را از بین می برند.
– مخروط سانان: مطالعات نشان می دهد که مخروط سانان نظیر خانواده کاسنی که در طب سنتی مصرف دارند، میزان گلبول های سفید خون را برای مبارزه با عفونت ها می افزایند. با این وجود دو مطالعه دیگر که توسط مرکز ملی طب مکمل و جایگزین مستقر در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته، نشان داده اند که مخروط سانان به بهبود سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان کمکی نمی کند.
– بتا گلوکان مخمر: بتا گلوکان مخمر بعنوان یکی از قوی ترین مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تنها نوع از بتا گلوکان ها است که قادر به فعال کردن نوتروفیل ها و تحریک آنها به مبارزه ضد عوامل بیماری زا در بدن است. بدون این ماده، سلول های ایمنی بدن ما کند باقی می مانند.
بنا بر گزارش سایت استار۲، متخصصان سفارش می کنند برای محافظت بیشتر در مقابل میکروب ها، عفونت ها و بیماری ها، رژیم غذایی خویش را با تمام مواد مغذی بالا غنی کرده و به صورت مداوم سیستم ایمنی بدن خویش را چکاپ کنید.