شناسایی زیست نشانگر جدید در تشخیص بیماری نفریت لوپوسی

طب اصیل: بررسی ها نشان داده است پروتئین های لخته کننده خون در ادرار، زیست نشانگر بیماری نفریت لوپوسی بشمار می رود.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، متخصصان آمریکایی در بررسی های خود مشاهده نمودند پروتئین های لخته کننده در ادرار بیماران مبتلا به نفریت لوپوسی افزوده می شود. بگفته آنان هر دو نوع این پروتئین ها که امکان دارد لختگی خون را به همراه داشته باشند یا به روشی عمل کنند که آنها را تجزیه می کنند در ادرار بیمارانی که از بیماری نفریت لوپوسی رنج می برند بیشتر است.
بگفته پژوهشگران در بین پروتئین های ارزیابی شده پلاسمین ادرار از اصلی ترین عامل های تشخیصی اصلی عملکرد کلیه ها و وضعیت بیماری کلیوی است. زیست نشانگرهای ادرار ارائه دهنده گزینه های امیدبخشی در تشخیص زودهنگام و نظارت بر پیشرفت بیماری و واکنش های درمانی در بیماری نفریت لوپوسی است.
“لوپوس منتشر” یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک (SLE) بیماری خودایمنی است که بر اثر آن بدن بافت ها و اندام های خودرا مورد هدف قرار می دهد. التهاب ناشی از این بیماری بر خیلی از بخش های بدن همچون مفصل ها، پوست، کلیه ها، سلول های خونی، مغز و قلب تاثیر می گذارد. نفریت لوپوسی یکی از متداول ترین و شدیدترین نمودهای بیماری لوپوس منتشر است و عامل اصلی مرگ و میر بشمار می رود.
تولید داروهای جدید پیشرفت حائز اهمیتی در مقابله با این بیماری است اما تشخیص و کنترل آن همچنان موضوعی چالش برانگیز است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بیوپسی از کلیه روش استاندارد طلایی در تشخیص نفریت لوپوسی است اما این روش تهاجمی است و در معاینات معمول این بیماری قابل استفاده نیست. بنا بر این پژوهشگران در مطالعات مختلفی بر تشخیص این بیماری بوسیله روش های غیرتهاجمی تمرکز کرده اند.
از آنجایی که اختلال های سیستم انعقاد در بیماران مبتلا به نفریت لوپوسی و لوپوس منتشر گزارش شده و تعدد موارد ترومبوتیک در این بیماران نسبت به عموم مردم بیشتر است، پروتئین های ادراری در رابطه با انعقاد مورد بررسی قرارگرفت.
به گزارش مدیکال اکسپرس، بگفته پژوهشگران سطح این دو پروتئین در ادرار بیماران به نفریت لوپوس به شکل غیرباوری بیشتر است.

منبع: