معاون کل وزارت بهداشت: حوزه سلامت تهران حال خوبی ندارد، شهرداری کمک نماید

به گزارش طب اصیل معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به این که کلانشهر تهران در حوزه سلامت حال خوبی در مقایسه با مناطق روستایی ندارد، اظهار داشت: من از شهرداری خواهش می کنم در زمینه زیرساخت های حوزه سلامت در عرضه خدمات بخصوص در حاشیه شهرها به ما کمک نماید.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی – معاون کل وزارت بهداشت بعد از رکابزنی نمادین همراه با شهردار تهران و رئیس کل سازمان نظام پزشکی و تعدادی از پزشکان در آستانه روز پزشک، در مراسم امضای تفاهم نامه شهرداری تهران با سازمان نظام پزشکی، اظهار نمود: اگر بخواهیم کل نظام سلامت را تعریف نماییم با عنایت به تعهدی که در خصوص پوشش همگانی سلامت تا سال ۱۴۰۴ داریم، ایران باید بعنوان یکی از کشورهای در حال توسعه در این امر پیش رو باشد.
وی افزود: ما در پنج سطح خدمات یعنی ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان، توان بخشی و زندگی پیش از مرگ باید اقدامات مناسبی را بدون در نظر گرفتن شرایط قومیتی، نژادی و مالی برای مردم انجام دهیم.
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به این که کلانشهر تهران در حوزه سلامت حال خوبی در مقایسه با مناطق روستایی ندارد، اظهار کرد: برخی مشکلات در حوزه خدمات شهری مانند تهران وجود دارد که در مقایسه با روستاها این امر کمی تعجب برانگیز است. هم اکنون در حوزه خدمات در رشته های تخصصی ۴۰ درصد متخصصین در تهران هستند، اما اگر در همین منطقه ای که حالا در آن قرار داریم بخواهیم به دنبال متخصص داخلی یا عمومی بگردیم با مشکل مواجه خواهیم بود. در همین زمینه باید به دنبال عادلانه کردن عرضه خدمات در تهران باشیم.
وی با اشاره به این که بیماران در شهرهای اطراف تهران گاهی مجبور به مراجعه به پزشک در شهر تهران می شوند، افزود: بعنوان مثال مریضی از سرطان روده بزرگ رنج می برد، کل فرانشیز روستایی که باید پرداخت کند ۱۲۵ هزار تومان و فرانشیز شهری ۲۵۰ هزار تومان است. حال در نظر بگیرید بیماری مجبور باشد به صورت مداوم از شهرهای اطراف تهران به پایتخت آمده و مقادیر بسیار زیادی هزینه حمل و نقل تحمل کنند.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: در حاشیه شهر تهران وضعیت سلامت چه برای افراد ساکن در آن منطقه و چه برای افرادی که از شهرها به این مناطق رانده شده اند، آنچنان که باید مناسب نمی باشد. اگرچه مراقبین سلامت در این مناطق فعال می باشند، اما همچنان مشکل دسترسی به خدمات وجود دارد.
وی با اشاره به این که ۵۹.۵ درصد مردم در تهران یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، اظهار داشت: مشکلاتی نظیر چاقی و آلودگی هوا در تهران نسبت به سایر نقاط بیشتر است. همینطور به تعبیری ۲۴ درصد و به تعبیر دیگر ۳۲ درصد مردم در این کلانشهر احتیاج به مداخله روانپزشکی دارند. البته این بدان معنا نیست که مشکل روان پزشکی آنها خیلی حاد و جدی باشد، اما بالاخره نیاز است تا به روان پزشک رجوع کنند.
حریرچی در ادامه مشکل دیگر حوزه سلامت را تاسیس درمانگاه های مختلف توسط نهادهای مختلف خواند و اظهار داشت: از آنجایی که دستمزد دولتی آنچنان برای همه پزشکان جذاب نیست برخی نهادها مانند بانک، سپاه و غیره مبادرت به تاسیس درمانگاه هایی می کنند که می توانند پزشک را با دستمزد بالاتر جذب کنند. گاهی سرانه بیمه تکمیلی در این درمانگاه ها چندین برابر درمانگاه های عادی است. از آنجایی که سطح دستمزد باید میان بخش های مختلف همانند باشد این مساله از سال ۱۳۹۶ به شکل قانون در آمده و ملزم به رعایت آن هستیم.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: من از شهرداری خواهش می کنم در زمینه زیرساخت های حوزه سلامت در عرضه خدمات بخصوص در حاشیه شهرها به ما کمک کنند.
وی افزود: در طرح تحول سلامت توانستیم توسعه خوبی در خدمات حاشیه شهر داشته باشیم. بعنوان مثال ۲۵۰۰ مرکز بهداشتی – درمانی و ۲۴ هزار تخت در این مناطق مستقر کردیم، اما مشکلاتی وجود دارد. متاسفانه باید گفت دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در این زمینه از عقب افتاده ترین ها در سطح کشور هستند؛ چون که در بعضی نقاط مشکل تهیه زمین برای ساخت کلینیک داشتیم.
امضای تفاهم نامه همکاری با شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی در کلینیک فوق تخصصی آنکولوژی و خون مرکز بهداشتی – درمانی منطقه شش شهرداری تهران با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی، نمایندگان شورای شهر و شهردار تهران صورت گرفت.