امکان مبتلا شدن به کبد چرب در افراد دیابتی

به گزارش طب اصیل یک فوق تخصص گوارش و کبد درباره احتمال بروز کبد چرب در مبتلایان به دیابت نوع دو توضیحاتی ارائه نمود.

دکتر سید موید علویان در گفتگو با ایسنا، درباره ارتباط دیابت با بروز کبد چرب، اظهار داشت: لوزالمعده یکی از اعضای مهم بدن به حساب می آید که علاوه بر نقش ترشحی آنزیم ها جهت هضم غذا، نقش مهمی هم در زمینه کنترل قند خون ایفا می کند. باید توجه کرد که هورمون انسولین منجر به ورود قند خون به داخل سلول ها و سوخت و ساز قند در آنها می شود. در صورت کمبود جدی این هورمون، افراد به بیماری قندی نوع یک مبتلا می شوند که در کودکان و نوجوانان شایع تر است.

وی اضافه کرد: در نوع دو دیابت قندی که در افراد میانسال و بالاتر دیده می شود، سلول های بدن در اثر چاقی، افزایش وزن، کم تحرکی و یا زمینه ژنتیکی، در مقابل اثر انسولین در وارد کردن قند خون به خود مقاومت نشان می دهند و بنابراین با وجود افزایش میزان ترشح انسولین، قند خون افزایش می یابد.

علویان افزود: باید توجه کرد در افرادی که زمینه مبتلا شدن به دیابت در خانواده شان قوی است، در معرض دیابت مخفی هستند. معمولا افرادی که مبتلا به دیابت نهفته هستند، طی بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله به دیابت نوع دوم آشکار مبتلا خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین عوامل بروز کبد چرب بیماری دیابت است، اظهار نمود: دیابت یکی از بیماری های شایع در جهان است. در صورت افزایش قند خون به مقادیر بالا، بیماری دیابت با علایم و نشانه هایی چون پر ادراری و دفع ادرار بیش از حد در شب، نوشیدن مایعات زیاد برای رفع تشنگی شدید و خستگی مفرط خویش را نشان داده است.

علویان با اشاره به اینکه یکی از عوارض دیابت بروز کبد چرب است، اظهار داشت: کبد چرب در دیابت نوع یک شایع نیست، اما در نیمی از مبتلایان به دیابت قندی نوع دو دیده می شود، البته باید توجه کرد که با کنترل دیابت می توان از عوارض آن مانند کبد چرب، پیشگیری کرد. بر این اساس بیماران دیابتی باید وزن بدن شان را در محدوده طبیعی و با عنایت به قد و سن حفظ کنند، مصرف حبوبات و میوه جات را بالا برند، از گوشت بدون چربی، فرآورده های لبنی کم چرب یا رژیمی استفاده کنند، مصرف قند، شکر و غذاهای سرشار از مواد قندی را به حداقل کاهش دهند و مصرف مشروبات الکلی را قطع کنند.