شناسایی داروهای مورد علاقه قاچاقچیان از جانب وزارت بهداشت

به گزارش طب اصیل مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی عمده داروهای مورد علاقه سوداگران برای قاچاق به خارج اظهار داشت: کلیه فعالیت های این حوزه تحت سامانه ای در چارچوب یک پکیج در نظر گرفته شده تا از این پدیده جلوگیری شود.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا غلامحسین مهرعلیان در یک برنامه رادیویی ضمن اشاره به دو پدیده در حوزه بازار سیاه و قاچاق دارویی اظهار نمود: پدیده قاچاق دارو به داخل و قاچاق دارو به خارج دو پدیده مهم در این بازار هستند که سازوکار خاص خویش را دارند. سوداگران این حوزه بنا به علل و انگیزه ای که بر مبنای سیاست های وزارت بهداشت ایجاد شده، اقدام می کنند.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت: سوداگران بعضی از فرآورده های دارویی را که در داخل یافت نمی گردد از مجرای غیرقانونی تهیه و از خارج وارد کشور می کنند البته عمده این داروها، داروهای برندی هستند که ما معادل آنرا در داخل داریم.

وی اضافه کرد: بر مبنای ابلاغ سیاست بالادستی و وزارت بهداشت از واردات داروهایی که در داخل تولید می شوند معذوریم و بنابراین عده ای این داروها را تهیه و از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می کنند.

مهرعلیان درباره دلیل قاچاق دارو به خارج از کشور بیان کرد: اختلاف نرخ قیمت دارو در داخل کشور با خارج، این انگیزه را برای سوداگران بوجود آورده که بخشی از داروهای تولید داخل را از کشور خارج کنند. با تخصیص یارانه و ارز دولتی به داروهای مورد نیاز مردم قیمت دارو کاسته می شود و سوداگران هم با سوء استفاده از این موضوع، اقدام و دارو را با ترفندهای خود از ایران خارج می کنند.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که رصد و پایش بازار سیاه دارو بر عهده کدام سازمان است، اظهار داشت: در مورد قاچاق دارو به کشور پلیس مرزی و گمرک باید تلاش کنند و مانع از ورود این کالا به داخل کشور شوند اما درباره قاچاق دارو از کشور قضیه پیچیده تر است معمولاً یک فرد یا موسسه دارو را از داروخانه تهیه و به خارج از کشور صادر می کنند. پیشگیری از این پدیده همکاری چندجانبه ای از پلیس، سازمان های بیمه گر، سازمان های تعزیراتی و سازمان غذا و دارو را می طلبد.

وی در انتها با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو عمده داروهای مورد علاقه سوداگران برای قاچاق به خارج را شناسایی کرده است، خاطرنشان کرد: کلیه فعالیت های این حوزه تحت سامانه ای در چارچوب یک پکیج در نظر گرفته شده تا از این پدیده جلوگیری شود البته حجم قاچاق دارو نسبت به حجم کل بازار دارویی بسیار ناچیز است و البته معتقد هستیم که این حجم ناچیز هم باید کنترل شود.
مهر علیان در انتها با اشاره به اینکه ما بازار دارویی را به صورت کامل رصد می نماییم، اظهار داشت: رصد بازار سیاه دارو در حوزه اختیارات و وظایف سازمانی ما نیست.