رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛ آمادگی ایران برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به کوبا

به گزارش طب اصیل رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به توان ایران در تولید دارو و تجهیزات پزشکی، اظهار داشت: آماده همکاری برای انتقال تکنولوژی و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به کشور کوبا هستیم.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، محمدرضا شانه ساز، در دیدار با مدیرکل سازمان تنظیم مقررات دارویی و تجهیزات پزشکی کوبا، اظهارداشت: در زمینه تولید دارو توانسته ایم به مرزهای خودکفایی نزدیک شویم و در حوزه تجهیزات پزشکی هم صفر تا ۱۰۰ درصد اقلام های تک را در کشور تولید می نماییم.
وی اضافه کرد: کشور کوبا صاحب دانش و تکنولوژی به خصوص در حوزه بایوتکنولوژی است و مطمئن هستیم که متخصصان کوبا می توانند در کنار متخصصان ایران کارهای ارزشمندی را خلق کنند.
شانه ساز افزود: بخش های کنترلی ما هم مانند اداره کل آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو و تجهیزات پزشکی امکاناتی را دارند که می توانند زمینه خوبی برای همکاری ها در این عرصه را ایجاد کنند.
در ادامه «رافائل پرز کریستیانو» مدیرکل سازمان تنظیم مقررات دارویی و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت کوبا، اظهار داشت: ما می توانیم خیلی از اقلام دارویی ایران مانند محصولات نهایی و مواد اولیه تولید را وارد سیستم سلامت بهداشت کوبا نماییم.
وی با اشاره به اینکه کشور کوبا به مواد اولیه دارویی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه فرمولاسیون و تهیه داروها، از مواد اولیه وارداتی بهره می بریم و یکی از زمینه های مهم همکاری کوبا و ایران می تواند دسترسی به مواد اولیه دارویی تولید ایران باشد.
کریستیانو با اشاره به بازدید انجام گرفته از خطوط تولید تجهیزات پزشکی در پارک علم و فناوری پردیس تهران، اظهار داشت: کوبا تجهیزات پزشکی مورد نیاز را از اروپا خریداری می کند و برای ما تحسین برانگیز است که ایران در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی پیشرفت قابل توجهی داشته است که در این زمینه هم می توانیم از تولیدات کشور ایران بهرمند شویم و این می تواند یکی از توافقات تاریخی دو کشور در حوزه همکاری سلامت و اقتصاد باشد. تفاهمنامه همکاری ایران و کوبا سید حسین صفوی مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: به دنبال اعلام آمادگی طرف کوبایی در استفاده از تجهیزات پزشکی ساخت ایران در کوبا و راه اندازی خطوط تولید در کوبا، با اقدامات امور بین الملل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، تفاهم نامه همکاری با کوبا در زمینه تبادلات فنی و رگولاتوری و انتقال تکنولوژی تجهیزات پزشکی ساخت ایران و کوبا، انجام شد. وی ادامه داد: با عقد این تفاهم نامه، زمینه رونق تولید و صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت ایران به کوبا و از کوبا به آمریکای لاتین محقق خواهد شد.

الان ۱۰۵ محصول تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت ایران که موفق به دریافت استانداردهای بین المللی همچون نشان CE اروپا شده اند، به ۵۵ کشور دنیا صادر می شود.