همزمان با هفته آگاهی درباره بیماری هپاتیت عنوان شد واکسیناسیون ۳۵میلیون ایرانی ضد هپاتیت بی

به گزارش طب اصیل ۳۵ میلیون ایرانی ضد ویروس هپاتیت B واکسینه شدند و الان می توانیم بگوییم در افراد پایین تر از سن ۲۴ تا ۲۸ سال شیوع هپاتیت خیلی کم است. همینطور در اغلب نقاط کشور شیوع هپاتیت B کمتر از دو درصد است.
دکتر سیدموید علویان در گفتگو با ایسنا، ضمن آنکه کبد را پالایشگاه بدن خواند، اظهار داشت: کبد نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می کند؛ بعد از بلع، غذا مواد غذایی بعد از گذر از دستگاه گوارش به سمت کبد می رود تا تبدیل به بسته های انرژی شده و به سلول ها برود. کبد ویتامین های مهمی می سازد که اگر هر اختلالی در ساخت این ویتامین ها ایجاد شود، بدن می تواند اختلال خون ریزی، استخوانی و… پیدا کند.
ایشان در ادامه احترام به کبد را احترام به سلامت بدن خواند و اضافه کرد: تغذیه نامناسب، عدم تحرک کافی، چاقی و… از موارد صدمه زننده به کبد هستند. به صورت مثال مصرف نوشابه قندی در کشور ما چهار برابر جهان است؛ یعنی متوسط مصرف نوشابه در کشور ما برای هر نفر ۴۰ تا ۴۲ لیتر در سال است.
علویان بیماری هپاتیت را التهاب کبد خواند و خاطرنشان کرد: هپاتیت در شش گروه هپاتیت های A، B، C، D، E، G بروز پیدا می کند. نوعی از هپاتیت از راه آب و غذای آلوده منتقل می شود (هپاتیت A و E) و هپاتیت دیگر از راه تماس خون قابل انتقال است ( B و C). فقدان خون رسانی به کبد، اختلال خودایمنی، مصرف برخی داروهای خاص و برخی عفونت های ویروسی از علل بیماری هپاتیت هستند. هپاتیت در دو شکل حاد یا کوتاه مدت و مزمن نمایان می شود. هپاتیت کوتاه مدت بین چند روز تا چند هفته به طول می انجامد و در صورتیکه طی شش ماه بهبود نیابد، هپاتیت مزمن خوانده می شود.
وی ادامه داد: هپاتیت B می تواند زمینه را برای مبتلا شدن به هپاتیت D هم فراهم کند؛ در واقع هپاتیت D تنها در افرادی که هپاتیت B دارند، توسعه پیدا می کند و می تواند علایم هپاتیت B را بدتر کند. هپاتیت D علاوه بر این که از راه تماس خونی آلوده منتقل می شود، می تواند از راه سایر مایعات بدن شخص آلوده هم گسترش یابد.
هپاتیت B را بهتر بشناسیم ایشان در ادامه ابتلاء به ویروس هپاتیت B را از طریق تماس با خون و ترشحات خونی آلوده معرفی نمود و اضافه کرد: میزان هپاتیت B در خون ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر بیشتر از سایر ترشحات بدن است. هم اکنون خون و فرآورده های آن از نظر هپاتیت B مورد بررسی قرار می گیرند.
به قول این فوق تخصص گوارش و بیماری های کبدی، علاوه بر تزریق خون و فرآورده های خونی، هپاتیت B می تواند از راه خالکوبی، طب سوزنی، انتقال بیمارستانی و پیوند اعضا هم منتقل شود. گروه های دیگر مانند بیماران هموفیلی، بیماران دیالیزی، کارکنان مراکز بهداشتی-درمانی، افراد دارای شرکای جنسی مختلف و معتادان تزریقی هم درصد بالایی از احتمال ابتلاء به ویروس هپاتیت B را به خود اختصاص می دهند.
وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون هپاتیت B از سال ۱۳۷۳ در ایران شروع شده است، خاطرنشان کرد: ۳۵ میلیون ایرانی ضد ویروس هپاتیت B واکسینه شدند که حالا می توانیم بگوییم در افراد پایین تر از سن ۲۴ تا ۲۸ سال شیوع هپاتیت خیلی کم است. همینطور در اغلب نقاط کشور شیوع هپاتیت B کمتر از دو درصد است.
وی ضمن بیان اینکه حالا یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر مبتلا به هپاتیت B در کشور داریم، اظهار داشت: البته اغلب این افراد بیماری کبدی فعال ندارند؛ یعنی ویروس با بدن شان سازگار شده و سیستم ایمنی بدن، ویروس را کنترل کرده است، اما نباید این نکته را فراموش کرد که فرد همچنان قابلیت انتقال ویروس به سایرین را دارد.
چه زمانی هپاتیت به سیروز کبدی تبدیل می شود؟ وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات هپاتیت مزمن می تواند به سیروز کبدی تبدیل گردد، اظهار نمود: در این حالت سلول های کبدی از بین می روند و بافت صدمه دیده و چرب جایگزین بافت سالم می شود که بعد از مدتی با حذف فعالیت قسمت صدمه دیده دیگر کبد کار خود که تصفیه ضایعات بدن است را به درستی انجام نمی دهد. در نهایت سیروز کبدی می تواند به نارسایی کبد و حتی سرطان کبد منجر شود.
وی ادامه داد: عوامل گوناگونی سبب بروز سیروز می شوند که همچون این عوامل می توان به هپاتیت ویروسی نوع B و C اشاره نمود. همینطور در کشورهایی که مصرف الکل در آنها رواج دارد یکی از علل بروز سیروز، استفاده از الکل شناخته می شود. در ایران هم بیشترین علت ابتلاء به بیماری سیروز کبدی، هپاتیت مزمن B است و باید توجه داشت که از هر ۱۰۰ نفر بیمار مبتلا به هپاتیت B از نوع حاد، ۲ تا ۴ نفر به هپاتیت مزمن مبتلا می شوند و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری امکان دارد بیماری آنها به سیروز تبدیل گردد.
درمان موثر هپاتیت با داروی ایرانی وی در مورد مصرف دارو در بیماران مبتلا به هپاتیت B، اظهار داشت: اغلب مبتلایان به هپاتیت B احتیاج به مصرف دارو ندارند؛ چونکه بیماری آنها فعال نیست و به آنها ناقل غیر فعال می گوییم؛ البته باید توجه نمایند که چاقی، کم تحرکی، مصرف سیگار و قلیان، مصرف الکل و… همگی عوامل خطر بیماری هستند که باید از آنها دوری کنند و هر شش ماه یا یک سال یکبار تحت نظر پزشک قرار گیرند.
علویان با اشاره به اینکه دسته دیگری از مبتلایان که هپاتیت فعال دارند باید دارو مصرف کنند، افرود: بیماری با مصرف دارو می تواند قابل کنترل باشد و خوشبختانه کشور ما در زمینه تامین دارو و واکسن جزو کشورهای پیش رو است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که واکسن هپاتیت B را در داخل کشور تولید می نماییم. هزینه تامین داروهای هپاتیت در کشورهای دیگر تا ۱۴۰ یورو هزینه بر می دارد که در کشور ما این هزینه یک دهم قیمت یاد شده است.
ایشان در ادامه صحبت هایش درباره وضعیت تامین داروهای هپاتیت در کشور هم اظهار داشت: خوشبختانه تمام داروهای هپاتیت B و C تولید داخلی هستند. داروهای تولید داخل اثربخشی مشابه با داروهای خارجی دارند؛ در صورتی که قیمت هایی بسیار مناسب تر و ازران تر دارند. هم اکنون درمان هپاتیت در کشور با داروهای ایرانی انجام می شود.
راه های انتقال و درمان هپاتیت C علویان درباره گروه های خطر در معرض مبتلا شدن به هپاتیت C هم اظهار داشت: بیشتر مبتلایان به هپاتیت C در کشور، معتادان تزریقی هستند که سابقه زندان رفتن هم دارند. در عین حال رفتار جنسی پرخطر، خالکوبی ها و حجامت های غیربهداشتی و… از عوامل خطر مبتلا شدن به هپاتیت C هستند.
وی با اشاره به اینکه ۱۷۶هزار نفر مبتلا به هپاتیت C در کشور داریم که عموما به سبب استفاده از سرنگ آلوده مبتلا شده اند، اظهار داشت: با آنکه در ایران شیوع هپاتیت C کمتر از سایر کشورهای منطقه مدیترانه شرقی است، اما باید نسبت به کاهش آن اقدامات جدی انجام دهیم. در زمینه ریشه کنی و درمان هپاتیت C از سال ۷۵ به بعد تمام خون هایی که اهداء شده است را در زمینه هپاتیت C کنترل شده اند. همینطور با دنبال کردن برنامه ای برای کاهش صدمه معتادان تزریقی، به دنبال ریشه کن کردن هپاتیت C در معتادان هستیم. شاید نتوان اعتیاد را درمان یا ریشه کن کرد، اما می توان با آموزش های صحیح هپاتیت C در معتادان و زندانیان را ریشه کن کرد.
وی با تاکید بر اهمیت کمک به بیماران مبتلا به هپاتیت C برای درمان، اظهار نمود: افراد مبتلا به هپاتیت C، یا معتادان تزریقی اند یا افرادی هستند که سابقه زندان داشته اند. این افراد از نظر اقتصادی سطح پایینی دارند و حتی توان درمان با داروهای ایرانی را ندارند و از سویی دیگر خیلی از این افراد بیمه هم نیستند. ازاین رو جامعه را نسبت به این بیماری آگاه نماییم تا تمام جوامع برای درمان این افراد پرخطر مبتلا به هپاتیت کمک کنند تا جامعه سالمی را داشته باشیم و خطر انتقال بیماری کاهش پیدا کند.
علویان ضمن بیان اینکه هپاتیت C با دارو قابلیت ریشه کن شدن را دارد، خاطرنشان کرد: اما باید توجه کرد که گروه هایی که پیش از سال ۱۳۷۵ خون دریافت کرده اند، کسانی که حتی یک مرتبه مبادرت به تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک داشتد، افرادی که تاتو غیر بهداشتی داشتند، افرادی که سابقه سوختگی شدید داشتند و… حتما باید تحت آزمایش قرار گیرند تا اگر بیمار هستند سریعا شناخته شوند.