معاون کل وزارت بهداشت: با دستکاری های سلیقه ای تاریخ زایمان، سلامت نوزاد را به خطر نیندازید

به گزارش طب اصیل معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت: دستکاری سلیقه ای برای تاریخ زایمان به روش سزارین، سلامت نوزاد را به خطر می اندازد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در مورد افزایش آمار سزارین در کشور به خصوص در مناسبت ها و تاریخ های خاص اظهار داشت: متاسفانه در چند سال گذشته انجام زایمان در مناسبت ها و تاریخ هایی که والدین نوزاد متقاضی آن هستند، افزایش داشته است؛ دستکاری و سلیقه ای کردن تاریخ تولد نوزاد به کارگیری از روش سزارین، معضل اصلی است.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه سال قبل یک میلیون و ۳۵۰ هزار زایمان منجر به تولد فرزند داشتیم که حدود ۵۰ درصد آن به روش سزارین بوده است، اضافه کرد: این آمار در کشور ما خیلی بالاست و مطلوب آن باید زیر ۱۸ درصد باشد؛ حتی این آمار نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی که گاها از امکانات و تسهیلات بیشتری برخوردار می باشند هم بالاتر است.
معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دستکاری کردن تاریخ تولد، بیشترین ضربه را به نوزاد وارد می کند؛ چون که بیشترین رشد و تکامل مغزی در سه ماهه آخر حاملگی صورت می گیرد که زایمان به روش سزارین معمولا یک هفته زودتر از موعد طبیعی آن است و نوزاد از یک هفته طلایی رشد مغزی و تکامل ریه محروم می شود و گاهی در معرض عفونت و نارسایی ریه قرار می گیرد.
حریرچی با تاکید بر اینکه میزان انجام زایمان یک سیر معقولی دارد، اظهار داشت: اگر در تاریخ خاصی این میزان به روش سزارین افزایش یابد با بررسی آمار آن بیمارستان با متخلفین برخورد خواهد شد ضمن اینکه چاره اساسی این معضل افزایش زایمان طبیعی است.
وی تصریح کرد: با اجرای طرح تحول سلامت یکی از بسته های اصلی، مجانی کردن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی است که حدود دو هزار واحد ال دی آر، اتاق های تک نفره مجهز برای زایمان طبیعی بوجود آمده است که با امکانات اختصاصی و حضور همراه قابل استفاده هستند.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، معاون کل وزارت بهداشت در انتها اظهار داشت: سالانه حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار زایمان طبیعی صورت می گیرد که در مقایسه به آمار کل زایمان ها در کشور ۵۰ درصد است که آمار مناسبی نیست و امیدواریم با امکانات بوجود آمده و در شان مادران آبستن و عرضه خدمات صددرصد مجانی در مراکز درمانی دولتی جهت انجام زایمان طبیعی، این میزان افزایش یابد و مادران با دستکاری های سلیقه ای تاریخ زایمان، سلامت نوزاد خویش را به خطر نیندازند.