گزارش طب اصیل؛ کدام مسمومیت ها کشنده است

به گزارش طب اصیل مسمومیت ها، یکی از علل مرگ و میر است و در این بین، بعضی از مسمومیت ها، خطرناک تر و کشنده تر هستند.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، آن طور که گفته می شود، حدود ۴۸ درصد مسمومیت ها تعمدی و مابقی به شکلی ناخودآگاه اتفاق می افتد که گاها می تواند با مرگ و میر هم همراه باشد. در این بین، سهم مسمومیت در میان کودکان بالاتر از سایر افراد است. زیرا، در دسترس بودن برخی مواد شوینده و پاک کننده در منازل، یکی از همین تهدیدات است. این در شرایطی است که سهم مسمومیت دارویی در میان کودکان، خیلی پایین تر از انواع دیگر مسمومیت ها است. به صورتی که گفته می شود، مسمومیت های دارویی در کودکان با شیوع کمتر از ۴ درصد و اغلب به صورت اتفاقی و در اثر کنجکاوی کودک و یا اشتباه والدین رخ می دهد. اما مسمومیت با شوینده ها در کودکان بسیار بالاتر است. از همین رو، لازم است به سفارش های کارشناسی در همین زمینه دقت شود. در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. از مخلوط کردن مواد شیمیایی مانند جوهر نمک با فرآورده های سفید کننده جداً خودداری کنید چون بخارات و گازهای تولیدشده بسیار سمی و کشنده است. بعد از مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم بر و لوله بازکن در محیط های در بسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان توقف نکنید چون که گازهای تولید شده در محیط های بدون تهویه مناسب، سمی است. جهت استفاده از مواد شیمیایی حتما از وسایل محافظت کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذ ناپذیر، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده گردد. افرادی که با مواد شوینده سر و کار دارند، حتما از مواد شوینده مرغوب و مورد تایید سازمان های استاندارد و غذا و دارو استفاده کنند. مسمومیت با گیاهان در خیلی از موارد از نظر شدت نوع خفیف یا متوسط بوده، به صورتی که با درمان اولیه، علایم و نشانه های مسمومیت کاهش یافته و برطرف می شود. بعضی از گیاهان مانند شوکران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت های شدید و حتی کُشنده در انسان هستند. گیاهان تزئینی مانند دیفن باخیا و خرزهره که در باغچه منازل و آپارتمان های مسکونی کاشته و نگهداری می شوند هم می توانند در صورت مصرف اتفاقی، باعث بروز مسمومیت شوند. بروز مسمومیت های گیاهی در میان کشاورزان، باغداران، شکارچیان و کارگران مزارع و گلخانه ها به دلیل تماس بیشتر با انواع گیاهان سمی، شیوع بیشتری دارد. در سال های اخیر گرایش مردم به مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی افزایش یافته است. مصرف ناآگاهانه و خودسرانه خیلی از گیاهان دارویی می تواند سبب بروز مسمومیت در انسان شود. گیاهان در خیلی از کشورهای جهان بعنوان یکی از علل مهم بروز مسمومیت ها به خصوص در کودکان زیر ۵ سال است. کنجکاوی و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش های مختلف یک گیاه سمی مثل میوه، دانه و برگ از عوامل مسمومیت در کودکان است. در صورت بروز این نوع مسمومیت باید با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت و بدون اتلاف وقت فرد مسموم به بیمارستان منتقل شود.
آمارها نشان داده است مسمومین ناشی از دارو، شوینده ها، گیاهان سمی، سرب و منواکسید کربن، درصد قابل توجهی از بیماران ارجاع داده شده به بیمارستان ها را می سازند.
در خصوص مسمومیت ناشی از سرب در کودکان، عنوان می شود که اسباب بازی هایی که از مجاری قانونی وارد کشور می شوند، دارای استاندارد هستند. ولی واقعیت این است که اسباب بازی های موجود در بازار از طرق مختلف وارد می شوند. استفاده از اسباب بازی های نامرغوب، کودکان را به مرور گرفتار مسمومیت می کند. علاوه بر اسباب بازی ها، هوا هم منبع عمده ای از آلودگی سرب است. معمولا شیوع مسمومیت با سرب در کودکان بالاست.
مسمومیت با سرب شامل دو دسته حاد و مزمن و راه های ورود دهانی و از راه استنشاق است. آلودگی های هوا از راه استنشاق عامل مسمومیت است. همینطور عامل عمده مسمومیت کودکان سنین زیر ۶ و ۱۲ سال، دهانی است که از راه استفاده از اسباب بازی های نامرغوب رخ می دهد.
مزمن بودن مسمومیت با سرب نوعی کم خونی نزدیک به فقر آهن را ایجاد می کند، البته این کم خونی، فقر آهن نیست. در مورد علایم مسمومیت با سرب علاوه بر کم خونی می توان به بی قراری، پرخاشگری و بی اشتهایی اشاره نمود.