افزایش عزت نفس در بیماران افسرده با استفاده از درمان نوروفیدبک

به گزارش طب اصیل برپایه شواهد جدید پزشکی، افرادی که سابقه افسردگی حاد دارند، هنگام یادآوری احساس گناه، ارتباط کمتری بین دو ناحیه خاص از مغزشان مشاهده می شود. حالا، تحقیقات جدید حاکی از تقویت این ارتباط مغزی و افزایش اعتماد به نفس در این بیماران به کمک نوع جدیدی از آزمایش نوروفیدبک است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، تیم مشترکی از متخصصان اعصاب و روان از برزیل و انگلیس در این بررسی ها نشان دادند که فقط یک جلسه تمرین نوروفیدبک با استفاده از تکنیک “تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی” (fMRI) می تواند چنین نتیجه ای را به دنبال داشته باشد.
نوروفیدبک روشی است که به افراد امکان می دهد تا چگونگی تأثیر بر فعالیت مغز خویش را با مشاهده بازنمایی از آن فعالیت در زمان واقعی یاد بگیرند.
نوروفیدبک الکتروانسفالوگرافی از دهه ۱۹۷۰ میلادی وجود داشته است اما نوروفیدبک با استفاده از fMRI که از تصویربرداری جهت بررسی فعالیت مغز استفاده می نماید پیشرفت تازه تری به حساب می آید.
نوروفیدبک با استفاده از fMRI هم مانند نوروفیدبک الکتروانسفالوگرافی غیرتهاجمی است اما با رویکرد الکتروانسفالوگرافی متفاوت بوده و وضوح بیشتری از آن بخش مغزیِ مورد مطالعه را عرضه می دهد.
در یک مطالعه قبلاََ همین تیم تحقیقاتی از fMRI بهره برده بودند تا نشان دهند وقتی افراد دارای سابقه اختلال افسردگی حاد احساس گناه یا “خود سرزنشی بیشتر از حد” را تجربه می کنند، ارتباط کمتری بین بخش های (ATL) و (SCC) در مغز خود دارند.
ارتباط بین نواحی مغز به میزان ارتباط آنها به منظور تبادل اطلاعات مربوط می شود. در مورد دو بخش ATL و SCC مغز، ارتباط آنها به تفسیر رفتارهای اجتماعی مربوط می شود.
برای این مطالعه محققان ۲۸ نفر را با سابقه اختلال افسردگی حاد برگزیده و به صورت تصادفی آنها را در دو گروه مداخله فعال و مداخله کنترلی قرار دادند.
در این مطالعه هر دو گروه می توانستند نوروفیدبک fMRI از فعالیت اتصال ATL-SCC خویش را در زمان واقعی روی یک صفحه کامپیوتر رنگی مشاهده کنند. همینطور کامپیوتر میزان اتصال ATL-SCC را به صورت دماسنج نشان می داد.
به نوشته سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، محققان با توجه در انتها این آزمایش ها دریافتند که نوروفیدبک fMRI می تواند جایگزینی مناسب برای بیمارانی باشد که به درمان های معمولی پاسخی ضعیف می دهند و در نهایت به بهبود عزت نفس در این بیماران کمک نماید.