۶۰ درصد اراضی ملایر موقوفه است

به گزارش طب اصیل ایسنا/همدان رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر با اشاره به عملکرد یکساله این اداره، اظهار داشت: درآمد و ‏هزینه کرد اوقاف کاملاً مشخص است و همه هزینه ها در جهت عمل به نیات واقفین انجام می ‏شود.‏
پژمان جعفری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تجهیز، نوسازی و هتلینگ بخش ۲۵ تختخوابی بیمارستان امام حسین(ع) یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دربرداشته است، به اعزام ۱۱۲ نفر به کربلای معلی با صرف ۲۴۰ میلیون تومان از محل نیات واقفین و پرداخت کمک هزینه درمانی به ۷۰۰ نفر بیمار نیازمند به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان اشاره نمود.
وی با اشاره به اینکه در بخش کمک به تحصیل دانش آموزان نیازمند و توزیع لوازم التحریر بین ۶۰۰۰ نفر، از محل نیات واقفین ۹۶۰ میلیون تومان هزینه کردیم، افزود: مبلغ هزینه شده در زمینه تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی شامل حفظ، روخوانی و روانخوانی قرآن ۷۵ میلیون تومان بوده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در جهت عمران و آبادانی امامزادگان شهرستان ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است، اضافه کرد: همینطور با صرف ۷۷۰ میلیون تومان، ۷۵ هزار نفر نیازمند و مستمند تغذیه دهی شده و طبق نیات واقفین مراسم روضه خوانی برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه در بحث پشتیبانی از ایستگاه های صلواتی ۲۶۰ میلیون تومان هزینه کرد داشته ایم، خاطرنشان کرد: طی یک سال قبل ۴۰۰ میلیون تومان صرف حفظ و نگهداری پارک بانوان و مقبره مرحوم سیف الدوله، بزرگترین واقف ملایر شده است همینطور با صرف ۴۰ میلیون تومان روشنایی ۴۰ بقعه متبرکه شهرستان تجهیز و تأمین شد و در طول سال بیشتر از ۳۰ هزار نفر از نیازمندان شهرستان در شب های جمعه و سایر ایام مناسبتی چون ماه های رمضان، محرم و صفر از محل موقوفات تغذیه دهی می شوند.
جعفری با اشاره به موقوفه بودن بیشتر از ۶۳ درصد از اراضی شهرستان، اظهار نمود: بیشترین موقوفات ملایر مربوط به شادروان سیف الدوله در بخش درمانی، فرهنگی، علمی و روضه خوانی است.
وی با اشاره به اینکه ملایر با دارا بودن بیشتر از ۱۶۰ موقوفه، در سطح کشور جایگاه ویژه ای دارد، موقوفات سیف الدوله و شیخ الملوک فخرالحاجیه را از مهمترین موقوفات درآمدزا در ملایر معرفی نمود و افزود: امسال دو وقف در این شهرستان به ثبت رسیده است.
رئیس اداره اوقاف ملایر با اشاره به اینکه مشاوره لازم را برای ثبت موقوفات جدید به واقفان عرضه می دهیم، اظهار داشت: هم اکنون در زمینه های درمان بیماران صعب العلاج، ازدواج و مسکن جوانان، امور فرهنگی، قرآنی و پیشرفت علمی و فناوری، نیازمند وقف های جدید در سطح شهرستان هستیم.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نیت های مهم واقف بزرگ ملایر تغذیه دهی بوده است، بیان کرد: در جهت کمک به سایر مدارس شهرستان که موقوفه نیستند، مجوز کمک به این مدارس را گرفته ایم و مرمت و تجهیز مدارس حاشیه شهرها و روستاها را تا حد توان انجام می دهیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال برای تجهیز دبیرستان سیف الدوله ۲۸۰ میلیون تومان در زمینه نماکاری و پنجره های آن هزینه می شود، به برگزاری شش موکب به منظور خدمات رسانی به زائرین اربعین در سطح شهرستان ملایر اشاره نمود و اضافه کرد: این موکب ها فعالیت خویش را از ۱۵ مهرماه آغاز کردند.
جعفری بیان کرد: در جهت کمک به موکب های شهرستان، ۱۳۵ میلیون تومان برای خرید برنج، گوشت، روغن، حبوبات، رب، پیاز و… هزینه شده است همینطور در زمینه سایر تجهیزات شامل نصب بنر و داربست مساعدت کردیم.
وی با اشاره به اینکه عمده این کمک ها به موکب فاطمه الزهرا(س) بوده است، افزود: موکب های روستاهای توچغاز، آورزمان، حسین آباد و امامزاده عبدالله(ع) ملایر، خدمات دهی خوبی به مسافران و زائرین اربعین داشتند.
جعفری در بخش دیگری از سخنانش به برنامه های هفته وقف اشاره نمود و اظهار داشت: نواختن زنگ وقف در مدارس، دیدار کارکنان اوقاف با امام جمعه، فرماندار و نمایندگان مردم ملایر در مجلس، برگزاری نشست خبری با خبرنگاران، قرعه کشی کمک هزینه سفر کربلا برای مستاجرین خوش حساب اوقاف و ایراد سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه و تشریح عملکرد این اداره، همچون برنامه های دهه وقف در ملایر بوده است.