وزارت بهداشت حمایت می کند؛ کنترل دیابت با دستگاه ایرانی تست قند خون

طب اصیل: در حاشیه برگزاری سمینار هفته جهانی دیابت در مجتمع بیمارستانی امام(ره)، بیماران ضمن انجام تست ورزش، قند خون خودرا با دستگاه ایرانی تست کردند.
امیرکامران نیکوسخن مدیرعامل انجمن دیابت ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کنترل دیابت و دور شدن از عوارض آن، مقدمات و الزاماتی دارد که یکی از مهم ترین آنها، آگاهی از میزان قند خون و تنظیم رژیم غذایی و تحرک بدنی برمبنای آن است. وی افزود: بنا بر این است که دستگاه های تست قند خون، همچون نیازمندی های یک بیمار دیابتی است تا بتواند به صورت مرتب، از نوسانات قند خون خود اطلاع داشته باشد. نیکوسخن درباب تولید دستگاه تست قند خون در داخل کشور، گفت: خوشبختانه شاهد آن هستیم که جوانان ایرانی، تکنولوژی و دانش تولید دستگاه های تست قندخون را در کشور ایجاد کنند و این مساله می تواند نقش مهمی در کاهش هزینه های بیماران دیابتی ایفا کند. وی افزود: این دستگاه، تاییدیه وزارت بهداشت و پژوهشکده های غدد را دریافت کرده است و به همین جهت می توانیم به کیفیت آن اعتماد نماییم و با عنایت به اینکه قیمت تمام شده آن برای بیماران کمتر است، می تواند شرایط مناسبی را برای توسعه برنامه های کنترل دیابت فراهم آورد. نیکوسخن اضافه کرد: متاسفانه هنوز بیمه ها، هزینه های نوارهای تست قندخون را تقبل نمی کنند و این هزینه بسیار گزافی برای بیماران دیابتی است. بنابرین اگر بتوانیم با تمرکز بر بحث تولید داخلی بودن دستگاه ها، در بیمه ها این مسئله را بگنجانیم که نوارهای تست قند خون تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، واقعا کمک به سزایی به بیماران شده است
امروز دنیا به سمتی در حرکت است که بیماران از حسگرهایی استفاده کنند که به طور مرتب قندخون را چک می کند و در چنین شرایطی زیبنده نیست که ما نتوانسته ایم دستگاه های معمولی قندخون را در کشور تولید نماییم. وزارت بهداشت حمایت می کند شهین یاراحمدی رئیس اداره بیماری های غدد و متابولیسم وزارت بهداشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: موجب افتخار و خوشنودی تمامی دست اندرکاران حوزه دیابت کشور است که سرانجام جوانان با انگیزه ایرانی موفق به تولید دستگاه تست قند خون در داخل کشور شده اند. وی اشاره کرد: شاهد می باشیم که مسیری جدید برای توسعه تکنولوژی هایی که به کنترل دیابت کمک می نماید، در کشور به راه افتاده است و امیدواریم هرچه سریعتر، شاهد تاثیر مستقیم آن بر کاهش هزینه های بیماران باشیم. یاراحمدی با اشاره به کیفیت این دستگاه ها اشاره کرد: ارزیابی های مختلفی روی این دستگاه در پژوهشکده های معتبر کشور همچون پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انجام شده مبتنی بر این نتایج، مجوزهای لازم برای عرضه این دستگاه صادر گردیده است و اساسا وزارت بهداشت و سایر مراجع دست اندرکار حوزه دیابت، از دستگاه های تولید داخل حمایت خواهند کرد کیفیت دستگاه های ایرانی مورد تایید است مهریار خسروشاهی مدرس انجمن دیابت ایران، در این زمینه به خبرنگار مهر، اظهار داشت: بیماران دیابتی و خانواده آنها، در شرایط اقتصادی امروز کشور، نیاز به توجه بیشتر از نظر پوشش هزینه های کنترل دیابت دارند و تولید دستگاه تست قند خون در داخل کشور می تواند قدم موثری در این خصوص باشد. وی ادامه داد: پزشکان زمانی که دست بر قلم می برند و برای بیماران دیابتی نسخه تجویز کنند، حتما وضعیت اقتصادی حاکم بر خانواده ها را مد نظر قرار دهند. خسروشاهی افزود: نوع خارجی دستگاه های تست قند خون، قیمت بالاتر و ارزبری بیشتری دارد و بدین سبب تولید این دستگاه ها در داخل کشور از این منظر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. او در آخر ابراز امیدواری کرد که با عنایت به کیفیت دستگاه های تست قند خون تولید داخل که مورد تایید مراجع رسمی کشور قرار گرفته است، هرچه سریعتر شاهد تولید نوارهای تست قند خون در داخل کشور باشیم.

منبع: