مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت اعلام کرد استان های رکورددار مصرف انسولین

به گزارش طب اصیل مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: سالانه بیشتر از ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه بیماران دیالیزی تحت پوشش سازمان است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، حنان حاج محمودی اظهار داشت: امروزه با شیوع به نسبت بالای بیماری دیابت در کشور، اقدامات پیشگیرانه همچون اصلاح شیوه زندگی، بیشتر از پیش لزوم دارد و جلوگیری از دیابت باید از سطح یک شروع شود که به نحوی با آموزش بیمار از جانب پزشک و فرهنگ سازی در زمینه سبک زندگی مناسب همچون تغذیه، ورزش و موارد دیگر می توان این بیماری را در کشور کم کرد.
مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت اضافه کرد: بیشترین تعداد بیمه شدگان مصرف کننده انسولین ابتدا در تهران و سپس درخراسان رضوی و اصفهان قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۲ درصد از هزینه های دارویی سازمان صرف درمان بیماران دیابتی می شود، درحال حاضر تنها بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین در سازمان نشان دار شده اند، بنابراین شناسایی و نشان دار کردن تمامی بیماران دیابتی و پیگیری وضعیت کفایت درمان این بیماران به منظور جلوگیری از بیماری های قلبی و کلیوی در دستور کار قرار دارد.
حاج محمودی تصریح کرد: هر سال بیشتر از ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه بیماران دیالیزی سازمان می شود، که بخش عمده ای از آنها ناشی از عوارض درمان کنترل نشده دیابت است.
مدیرکل دفترمدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: سازمان درهرماه به صورت متوسط مبلغ ۱۰۰ هزار تومان برای درمان دیابت های وابسته به انسولین به ازای هربیمه شده هزینه می کند. همینطور در هر ماه به صورت متوسط هزینه هر بیمار دیالیزی ۲/۵۰۰/۰۰۰ تومان می شود که انتظار می رود با درمان دارویی فوق از هزینه های دیالیز پیشگیری شود.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، وی اظهار داشت: درمورد خدمات آزمایشگاهی، چهار کد تشخیصی اختصاصی دیابت در لیست تعهدات موجود است که این چهار کد در مجموع سالانه بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان هزینه در بر داشته که این میزان شش درصد از مجموع هزینه های آزمایشگاهی سازمان را شامل می شود.