مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد درخواست ۴۷۸هزار تن برای دریافت یارانه بیمه

به گزارش طب اصیل مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: پایگاه برخط بیمه شدگان درمان کشور که در قانون برنامه ششم توسعه به صراحت به آن اشاره شده است، دی ماه امسال با حضور وزیر بهداشت به بهره بردای خواهد رسید.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در بیست وچهارمین جلسه شورای اطلاع رسانی سازمان بیمه سلامت، با اشاره به اینکه طرح ایجاد پایگاه برخط بیمه شدگان درمان کشور علیرغم اینکه در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده بود، اما طی دو سال اول بدون بودجه مراحل مقدماتی خویش را شروع کرده بود، اظهار داشت: بودجه این طرح امسال تامین شد و با دریافت مجوزهای لازم، پایگاه از حیث تجهیزات و… تکمیل خواهد شد و دی ماه امسال با حضور وزیر بهداشت به بهره برداری خواهد رسید.
وی در مورد مزایای راه اندازی این پایگاه، اظهار نمود: با عنایت به اینکه حالا اطلاعات هویتی بیمه شدگان در پایگاه های مختلف مانند تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و… متفاوت می باشد، راه اندازی این پایگاه جامع کمک می نماید اطلاعات جامع از یک پایگاه استخراج شود. در این زمینه طبق گفته قانون باید تفاوت های میان اطلاعات به حداقل برسد و کلیه دستگاه ها مکلفند تا اطلاعات خویش را در اختیار این پایگاه قرار دهند که مطابق آن استحقاق سنجی خدمات از راه این پایگاه انجام می شود.
موهبتی افزود: پس از طریق اندازی پایگاه اطلاعات، کلیه عرضه دهندگان خدمت باید اطلاعات بیمار را از این پایگاه استعلام کنند که همین مساله نشان داده است که همپوشانی های بیمه ای به حداقل خواهد رسید. البته قبل از رفع همپوشانی، مبحث اعتبار بخشی هم کنترل خواهد شد و تمام این شرایط مارا به سمت استفاده حداقلی از دفترچه کاغذی خواهد رساند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه برشماری مزایای این پایگاه اطلاعات، خاطرنشان کرد: هم اکنون ما اطلاعات حساب انفرادی تک تک افراد در مجموعه خویش را نداریم. پایگاه اطلاعات برخط باعث می شود خدمات بیمه ای با هزینه های صورت گرفته برای بیمار در مدت زمان خاصی به او گزارش شود تا از نوع خدمات دریافت شده توسط خودش آگاه شود.
وی پایگاه اطلاعات برخط درمان را راهی برای تحقق اهداف پرونده ملی سلامت دانست و اضافه کرد: همزمان با سایر موارد ذکر شده، سایر قواعد بیمه گری هم کنترل خواهد شد و اهداف بزرگ ما انجام می شود.
وی در مورد پوشش الزامی بیمه همگانی هم اظهار نمود: علیرغم اینکه قطعی اینترنت در هفته گذشته سبب ایجاد مشکل در بعضی دفاتر ما شد، اما کار مردم به تاخیر نیفتاد و مراجعات مردم به ما ادامه داشت. بنده همچنان از مردم می خواهم به دوره انتظار ۱۰ روزه توجه کرده و هرچه سریع تر نسبت به بیمه شدن اقدام نمایند و بدانند دیگر بیمه شدن بر روی تخت بیمارستان امکان ندارد.
موهبتی با بیان اینکه تا کنون ۴۷۸ هزار نفر در سامانه بیمه سلامت تقاضای ارزیابی وسع کرده اند تا کل یا بخشی از حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت گردد، اظهار داشت: بر همین مبنا نخستین اعلام اطلاعات از جانب وزارت رفاه در مورد نتیجه آزمون ارزیابی وسع طبق قانون و بعد از فرصت یک ماهه، ۱۴ آذرماه به دست ما می رسد.
وی با اشاره به اینکه در فصل بودجه قرار داریم، افزود: سازمان بیمه سلامت تمام تلاش خویش را کرده است تا با بودجه هایی که برایمان در نظر گرفته می شود، ذخیره منابع داشته باشیم و جلوی هدر رفت هزینه هارا بگیریم. در همین راستا امیدواریم توجه ویژه ای به بودجه حوزه سلامت کشور شود.
وی درمورد پرداختی های این سازمان بیمه گر به مراکز طرف قرارداد، افزود: خوشبختانه با عنایت به شرایط کشور پرداخت های حدودا منظمی داشته ایم. تابحال هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ هزینه کرده ایم که طبق آن بدهی های ما به داروخانه ها در بخش خصوصی به شهریور ماه امسال، سایر عرضه دهندگان خدمت به مرداد ماه و در بخش دولتی تا ۷۰ درصد هزینه مرداد ماه را پرداخت کرده ایم؛ البته همواره اولویت پرداخت های ما مناطق محروم هستند.
وی اضافه کرد: بدهی های سال ۹۷ به صورت متوسط در داروخانه ها دو ماه و نیم، در بخش خصوصی و دولتی سه ماه و نیم است که امیدواریم با همکاری و قول مساعد سازمان برنامه و بودجه بتوانیم پرداخت های خویش را به اتمام برسانیم. نکته قابل توجه آن است که با عنایت به شرایط اقتصادی کشور، تمام تلاش خویش را کرده ایم تا مشکلات برطرف شود.