کلسترول را از ۲۵ سالگی کنترل کنید

طب اصیل: متخصصان آلمانی تاکید دارند که میزان کلسترول خون باید از اواسط دهه ۲۰ زندگی کنترل شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، بگفته پژوهشگران کنترل میزان کلسترول خون از سن ۲۵ سالگی می تواند به ارزیابی بهتر احتمال مبتلاشدن به بیماری قلبی و سکته مغزی در آینده کمک نماید. این بررسی، جامع ترین تحقیقی است که تابحال در مورد تاثیرات طولانی مدت بالا بودن کلسترول بد خون انجام گرفته است.
محققان آلمانی معتقدند هر چه افراد سریع تر جهت کاهش کلسترول بوسیله رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو اقدام نمایند نتیجه بهتری بدست می آورند.
کلسترول ماده چربی- لیپید- است که در بعضی مواد غذایی وجود دارد و در کبد نیز تولید می شود. وجود کلسترول برای ترشح هورمون هایی از قبیل استروژن و تستوسترون همین طور ویتامین D و ترکیب های دیگر لازم است.
لیپوپروتئین پرچگالی (کلسترول خوب) و لیپوپروتئین کم چگالی (کلسترول بد) دو نوع کلسترول هستند که نوع اول برای سلامتی مفیدست اما نوع دوم آن به بسته شدن عروق منجر می شود.
محققان به بررسی ۴۰۰ هزار نفر از ۱۹ کشور پرداخته و دریافتند که بین میزان کلسترول بد خون و خطر مبتلاشدن به بیماری قلبی-عروقی از اوایل دوران بزرگسالی تا ۴۰ سال بعد ارتباط وجود دارد.
همچنین برآورد احتمال مبتلاشدن به حمله قلبی یا سکته مغزی در افراد ۳۵ ساله و بالاتر برمبنای جنسیت، سطح کلسترول بد، سن و شاخصهای خطرزایی از قبیل استعمال سیگار، دیابت، قد، وزن و فشار خون امکانپذیر است.
به گفته پژوهشگران آلمانی هم اکنون مقیاسی که برای ارزیابی خطر مبتلاشدن به این عارضه و تجویز داروهای کاهنده لیپید مورد استفاده قرار می گیرد می تواند خطر مبتلاشدن به بیماری های قلبی-عروقی تنها برای یک دوره ۱۰ ساله پیش بینی نماید و بدین سبب ممکنست خطری که در بلندمدت متوجه افراد خصوصاً جوانان می شود، نادیده گرفته شود.
به گزارش شبکه خبری بی بی سی، پژوهشگران با تاکید بر لزوم کنترل کلسترول از دوران جوانی و نیاز به مصرف داروهای استاتین اظهار داشتند: با این وجود این نگرانی وجود دارد افراد سبک زندگی سالم را نادیده گرفته و به مصرف داروهای استاتین وابسته شوند که این امر نیز به نوبه خود می تواند با عوارض جانبی همراه باشد.

منبع: