افتتاح بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی در ایران

به گزارش طب اصیل عضو هیئت علمی مرکز درمان ناباروری ابن سینا اظهار داشت: بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی در ایران بعنوان سومین کشور بعد از آمریکا و هند افتتاح شده است.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، سمیه کاظم نژاد جنین شناس و عضو هیئت علمی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در مراسم رونمایی از بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی برای درمان ناباروری، اظهار داشت: سلول های بنیادی بعنوان یک راهکار جدید برای درمان خیلی از بیماری ها کاربرد دارد و اغلب منابع قابل استفاده آنها، سلول های بنیادی حاصل از خون بند ناف و مغز استخوان است اما این منابع اغلب با محدودیت های دسترسی و داشتن برخی عوارض، روبرو هستند.
وی اضافه کرد: این در شرایطی است که امروزه برپایه نتایج تحقیقات انجام شده توسط محققین ایرانی، می توان از راه بافت خون قاعدگی بانوان به صورت ماهیانه به منبع سلول های بنیادی مزون شیمی دسترسی پیدا کرد.
کاظم نژاد اظهار داشت: استفاده از این منبع ابتدا در سال ۲۰۰۷ عنوان شد و ما هم مطالعات خویش را از سال ۲۰۰۸ آغاز کردیم. خوشبختانه امروز بعد از طی مسیر ۱۱ گانه و همکاری با جهاد دانشگاهی، این تحقیقات به نتیجه رسیده است.
این جنین شناس تصریح کرد: ما اغلب با بیمارانی روبرو می باشیم که حتی روش ivf هم برای درمان باروری آنها پاسخگو نیست اما تحقیقات زیادی بر روی استفاده از سلول های بنیادی خون قاعدگی بر روی این افراد انجام داده ایم و نتایج بسیار تعجب برانگیزی هم به دست آورده ایم.
وی خاطرنشان کرد: بعد از تزریق سلول های بنیادی خون قاعدگی به این بیماران، شاهد افزایش ۲۶ درصدی حاملگی طبیعی، افزایش ۴۶ درصدی میزان باروری و افزایش ۳۳ درصدی میزان تولد فرزند زنده بوده ایم.
کاظم نژاد با اشاره به اینکه ایده راه اندازی بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی، برای نخستین بار در کشور مطرح شده و ما بعد از آمریکا و هند بعنوان سومین کشور راه اندازی این بانک درمانی هستیم.
این جنین شناس اظهار داشت: هدف ما حفظ باروری و افزایش توان فرزندآوری است. استفاده از سلول های بنیادی قاعدگی حتی برای درمان بیماری های ناشی از یائسگی های زودرس هم بسیار موثر است و تاحدودی اجرایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: به صورتی که بعضی از بیماران درمان شده توسط این روش به سیکل قاعدگی بازگشته اند و امیدواریم با ادامه تحقیقات شاهد حاملگی در این افراد هم باشیم.
کاظم نژاد اظهار داشت: مبحث دیگر هم چسبندگی رحم در بعضی بانوان است که برنامه بعدی ما استفاده از سلول های بنیادی قاعدگی برای درمان این بیماران است.
وی با اشاره به اینکه این سلول ها در سنین پائین تر از تعداد و کیفیت بهتری برخوردار می باشند، تصریح کرد: به این منظور بانوان می توانند برای حفظ حاملگی بهتر از سنین پائین تر نسبت به نگهداری سلول های بنیادی حاصل از خون قاعدگی خود در بانکهای سلول های بنیادی اقدام نمایند.