سفارش های تغذیه ای جهت پیش گیری از چاقی و بیماری های غیرواگیر

طب اصیل: مطالعات اخیر حاکی از افزایش سریع میزان بروز اضافه وزن و چاقی در همه گروه های سنی به خصوص کودکان و نوجوانان است و در این راستا اضافه وزن و چاقی بعنوان یک مشکل اپیدمیک در دنیا مطرح بوده و در افزایش شیوع خیلی از بیماری های غیر واگیر نقش دارد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دهمین بسیج ملی تغذیه سالم با شعار ترویج تغذیه سالم با تاکید بر جایگزین های غذایی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی انجام می شود. این طرح ملی که هر ساله با هدف ارتقای سطح آگاهی عموم جامعه در سطح کشور برگزار می شود، از اواسط دی ماه همزمان با سایر دانشگاه ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شروع شده و تا اختتام دی ماه ادامه دارد.
مطالعات اخیر حاکی از افزایش سریع میزان بروز اضافه وزن و چاقی در همه گروه های سنی به خصوص کودکان و نوجوانان است و در این راستا اضافه وزن و چاقی بعنوان یک مشکل اپیدمیک در دنیا مطرح بوده و در افزایش شیوع خیلی از بیماری های غیر واگیر نقش دارد. هم اکنون تلفیقی از رژیم های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک موجب افزایش چاقی و اضافه وزن در جهان شده است.
متاسفانه امروزه مشکل چاقی فقط در گروه های پر درآمد دیده نمی گردد، بلکه اقشار کم درآمد نیز با بودجه محدودی که دارند، به درستی مواد غذایی را استفاده نمی کنند؛ در حالی که پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی و رعایت تغذیه صحیح یکی از ارکان خودمراقبتی است.
خودمراقبتی تغذیه ای به معنای رعایت سه اصل تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه است و با روش های جایگزینی مواد غذایی و استفاده از منابع غذایی موجود و در دسترس می توان نیازهای تغذیه ای را تامین کرد.
در واقع بجای مصرف بی رویه مواد غذایی مضر که عامل خطر مهم مبتلاشدن به بیماری های غیر واگیر، انواع سوء تغذیه (چاقی، لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی) و کمبود ریزمغذی ها هستند، از غذاهای سلامت محور باتوجه به وضعیت اقتصادی خانواده می توان بیشتر بهره برد.
بنابراعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دهمین بسیج اطلاع رسانی تغذیه با هدف ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد خانواده ها درباب جایگزین های مواد غذایی طبق هرم غذایی سالم برگزار می گردد.
در این بسیج ملی اقدامات مختلفی در امتداد ترویج تغذیه سالم انجام شد که از آن جمله می توان به برگزاری جلسات آموزشی در مراکز و پایگاه های سلامت، مدارس، فرهنگسراها و خانه های سلامت، ادارات، مهد کودک ها، آموزش به سفیران سلامت و اجرای برنامه های نمادین زنگ صبحانه و میان وعده سالم در مدارس و ایجاد غرفه اطلاع رسانی و مشاوره تغذیه در سطح شهر اشاره نمود.
برگزاری جشنواره های غذایی با تاکید بر غذاهای گیاهی و حبوبات، برگزاری جلسات آموزشی درباب خاصیت های الگوی غذای سالم، استفاده از پتانسیل های آموزشی ادارات مختلف برای اطلاع رسانی عمومی و آموزش تغذیه سالم، آموزش های هرم غذایی و تغذیه سالم در مدارس از دیگر کارهای انجام شده دراین زمینه است.
همین طور با هدف پیش گیری از اضافه وزن و کنترل چاقی دانش آموزان، برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی در امتداد مدیریت مصرف غذا و کاهش ضایعات غذا طراحی شد که از آن جمله می توان به برگزاری جلسات آموزشی و جشنواره های غذای سالم، آموزش هرم غذایی ایران و جایگزین های موادغذایی، لزوم کاهش مصرف قند، نمک و چربی، افزایش مصرف میوه، سبزی و لبنیات کم چرب، رعایت تغذیه صحیح برای پیش گیری از چاقی و بیماری های غیر واگیر اشاره نمود.
معاونت امور بهداشتی دانشگاه درصدد است که با آموزش و اطلاع رسانی الگوی تغذیه سالم به جامعه به پیش گیری از بروز اضافه وزن و بیماری های غیرواگیر در کشور کمک نماید.
برخی سفارش های مهم تغذیه ای
– ازکودکی با اضافه کردن سبزی ها به غذای کودک، او را با انواع سبزی ها آشنا کنید تا به مصرف آنها عادت کنند.
– فرزندتان را باطعم میوه های مختلف آشنا کنید تا مصرف روزانه میوه به یک عادت تبدیل گردد.
– ذائقه کودکان را از اوایل زندگی به غذای کم نمک، کم چرب و کم شیرین عادت دهید.
– برای تامین پروتئین موردنیاز ازحبوبات استفاده کنید. حبوبات منبع پروتئین و جایگزین مناسب گوشت هستند.
– ترکیب غلات (نان و برنج) همراه با حبوبات پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند.
– تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و جایگزین مناسب گوشت است.
– سلامت قلب را با کاهش مصرف نمک تضمین کنید.
– چاقی دوران کودکی مساوی است با مبتلاشدن به فشار خون بالا و دیابت در بزرگسالی
– مصرف روغن جامد طعم سلامتی را از شما می گیرد.
– با افزایش مصرف حبوبات، سبزی و میوه از سرطان و دیابت پیشگیری نماییم.
– مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.
– با کاهش مصرف قند، شکر و شیرینی؛ طعم سلامتی را بچشید.
– مصرف سبزی های متنوع را در وعده های غذایی روزانه فراموش نکنید.
– نصف بشقاب غذای خودرا همیشه به سبزی و سالاد اختصاص دهید.
– ادویه ها را جایگزین نمک کنید.
– همه مواد غذایی دارای سدیم (نمک پنهان) هستند، مراقب نمک پنهان باشید.
– یادتان باشد هر چه در مصرف روغن بیشتر مراعات کنید، سلامت شما بیشتر تضمین می شود.
– اهتمام کنید کمتر از غذاهای سرخ کرده استفاده کنید.
– بجای نان های سفید از انواع نان های سبوس دار استفاده کنید.

منبع: