علت نوبت دهی های طولانی در اتاق های عمل چیست؟

طب اصیل: به دنبال انتشار اخباری در خصوص طولانی شدن برخی نوبت دهی ها برای انجام اعمال جراحی در بیمارستان ها به سبب کمبود امکانات در اتاق های عمل، اما مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اصرار کرد که دلیل نوبت دهی های طولانی کمبود تجهیزات نیست.

مهندس سیدحسین صفوی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت ذخایر تجهیزات پزشکی، اظهار داشت: در حوزه تجهیزات پزشکی با کمبود عمده ای مواجه نیستیم. هرچند که بعضی از کمپانی ها و بانکهای خارجی به سبب فشار تحریم ها برای تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی، ارسال آنها و جابجایی پول همکاری نمی کنند و تامین سخت تر شده است، اما خوشبختانه با برنامه ریزی هایی که از قبل در این عرصه انجام داده ایم، موجودی کشور در حوزه تجهیزات پزشکی خوب است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم تامین را به همین صورت بطور مداوم ادامه دهیم، اضافه کرد: البته کالاها در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی متنوع است، اما بطور کلی و معمول ذخیره ما در کشور در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی همواره سه تا چهار ماهه است. برخی اقلام را حتی بیشتر از این زمان در کشور داریم.

صفوی با اشاره به سبب طولانی شدن برخی نوبت دهی ها در انجام اعمال جراحی به سبب آنچه کمبود امکانات در اتاق های عمل مطرح شده، اظهار نمود: باید توجه کرد که دلیل نوبت دهی های طولانی کمبود تجهیزات نیست. باتوجه به درخواست هایی که می شود و محدودیت منابعی که البته در همه کشورها وجود دارد، شاهد این نوبت دهی ها هستیم. البته اعمال جراحی که فوریتی و اورژانسی باشد، بلافاصله انجام می شود، اما اعمال جراحی الکتیو برمبنای نوبت دهی انجام می شود که در تمام دنیا هم به همین صورت است. بنابراین چیزی با عنوان طولانی شدن نوبت دهی ها به سبب کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی نداریم و کمبودی در این عرصه وجود ندارد.

منبع: