حرارت مجدد قبل از مصرف تنها را اطمینان از سلامت نان؛ کرونا را با نان به خانه نبرید!

به گزارش طب اصیل ایسنا/البرز رئیس اتحادیه نانوایان البرز اظهار داشت: در اغلب نانوایی ها به جز فردی که نان را از تنور درآورده و در اختیار مردم قرار می دهد، فردی برای گرفتن پول مستقر شده تا مثل قبل نباشد که یک نفر هم پول بگیرد و هم نان به مردم بدهد.

حجت الله نصیری در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: با شیوع ویروس کرونا، ضرورت رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور در محیط های پرتردد دو چندان شده است.

وی اظهار نمود: هرچند مردم می توانند برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا از حضور در بعضی از مکان های عمومی اجتناب کنند ولی برای خرید نان چاره ای جز رفتن به نانوایی ندارند.

وی توضیح داد: به تمامی واحدهای نانوایی دستورالعمل های بهداشتی لازم برای حفظ بهداشت کارکنان و رجوع کنندگان ابلاغ گردیده است.

وی افزود: در اغلب نانوایی ها به جز فردی که نان را از تنور درآورده و در اختیار مردم قرار می دهد، فردی برای گرفتن پول مستقر شده تا مثل قبل نباشد که یک نفر هم پول بگیرد و هم نان به مردم بدهد.

نصیری تصریح کرد: مردم باید تا حتی الامکان برای پرداخت هزینه نان از جابه جایی پول نقد خودداری و از دستگاه کارتخوان استفاده کنند.

این مسئول اظهار داشت: مردم باید پیش از رفتن به نانوایی حتما با خود کیسه یا سفره برای جابه جایی نانی که می خرند به همراه بیاورند تا نان تازه در مجاورت آلودگی های احتمالی و… قرار نگیرد.

رئیس اتحادیه نانوایان البرز در ادامه با گلایه از کمیاب شدن مواد ضدعفونی کننده، اظهار داشت: هم اکنون نانوایی های استان برای تأمین محلول های ضد عفونی کننده، دستکش و سایر اقلام بهداشتی با مشکل جدی مواجهند بنابراین از مسؤلان درخواست می شود برای حفظ سلامت مردم هم که شده اقلام مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار دهند.

گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی البرز هم از مردم خواسته با رعایت نکات زیر از انتقال ویروس کرونا از نانوایی به منازل خود جلوگیری کنند:

از منتظر ماندن در واحدهای نانوایی و پهن کردن نان برای خنک شدن در میز نانوایی جداً خود داری کنید.

از بریدن و خرد کردن نان توسط چاقو و برس های عمومی که معمولاً در نانوایی ها وجود دارد، پرهیز کنید.

اگر نان خریداری شده و حمل شده به منزل آلوده باشد برای اطمینان از سلامت آن باید بدانیم که نان قابلیت شستشو و ضد عفونی کردن ندارد و درجه حرارت پایین حتی فریز کردن در فریزر، ویروس های موجود در نان را از بین نمی برد.

تنها راه اطمینان از آلوده نبودن نان، حرارت دادن مجدد آن در منزل پیش از مصرف است.

استفاده از توسترهای برقی و گازی و استفاده از ماکروویو و در صورت عدم دسترسی به موارد فوق، استفاده از ماهی تابه و قابلمه جهت حرارت دادن و گرم کردن نان سفارش می شود.