اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تأخیر نداشت

به گزارش طب اصیل سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی مبحث جدیدی نیست و از آغاز انتشار کرونا در کشور، فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی را با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا و تایید رئیس جمهوری اجرا کردیم و چیزی به نام تاخیر در این حوزه وجود ندارد.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا کیانوش جهانپور در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره مطالبی که در مورد فاصله گذاری اجتماعی و تاخیر در اجرای آن، اظهار نمود: چنین داعیه ای از نبود اطلاع کافی و آگاهی نسبت به این مورد فاصله گذاری ناشی می شود. فاصله گذاری اجتماعی چیز عجیب و غریبی نیست و یک شبه هم اجرا نمی گردد و اختراع نوینی هم به شمار نمی رود. رویکرد وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بر مبنای مستندات علمی از روز نخست فاصله گذاری اجتماعی بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: از روز نخست شناسایی بیماری کووید-۱۹ و رهگیری نخستین موارد آن در کشور، مبحث فاصله گذاری اجتماعی را با مصوبه ستاد و تایید و ابلاغ رئیس جمهوری، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، مراکز فرهنگی، کاهش ساعات اداری کارکنان، محدودیت در برگزاری تجمعات مذهبی، فرهنگی و… آغاز کردیم. مبحث فاصله گذاری اجتماعی اتفاق جدیدی نیست و این رویکرد از ابتدا بعنوان رویکرد محوری وزارت بهداشت و دولت اجرا شد. رویکرد وزارت بهداشت افزایش فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی بود که مرحله به مرحله به اجرا درآمد.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در ایام اخیر هم با عنایت به این که بیماری در روند مدیریت شده قرار گرفته است و نگرانی هایی برای روزهای نیمه دوم تعطیلات نوروزی و روز طبیعت و موج بازگشت مسافران احساس می شد، قاعدتا برنامه تمدید، تعمیم و تشدید فاصله گذاری به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد شد که در کمیسیون مربوطه تصویب گردید و با تایید رئیس جمهوری ابلاغ و اجرایی شده است البته اجرای آن مستلزم مشارکت نیروهای مختلف همچون نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و.. است که از آغاز تابحال مشارکت خوبی داشته اند.

جهانپور تصریح کرد: ازاین رو چیزی بعنوان تاخیر در فاصله گذاری اجتماعی در کشور نداریم. ارزیابی خطر به صورت مستمر انجام شده است و همزمان با آن اقدامات مختلف در فاصله گذاری اجتماعی در سطوح مختلف انجام می شود. آنرا تشدید کرده ایم و تمدید آن هم تابع ارزیابی سطح خطر و شیوع بیماری در کشور خواهد بود.

به گزارش وبدا او در آخر اظهار داشت: نگرانی جدی که از آغاز وجود داشته و کماکان هم برقرار است، دخالت دادن رقابت های سیاسی در این موضوع، سیاسی کردن یک مبحث کاملا غیر سیاسی و البته ایجاد هراس، اضطراب و استرس بیمورد و نابجا بین مردم است، معتقدیم میدان مقابله با کرونا را نباید با کارزارهای انتخاباتی و کمپین های سیاسی اشتباه گرفت. مراقب باشیم همانگونه که استرس و نگرانی برای تک تک افراد در مقابله با این بیماری مشکل ساز است، در ابعاد اجتماعی هم وارد کردن هراس و وحشت بی مورد و نابجا، روند مقابله با این بیماری را تحت الشعاع قرار خواهد داد.