سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد کیت های تشخیص کرونا توسط چند شرکت ایرانی تولید شده است

به گزارش طب اصیل سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: چند شرکت ایرانی توانسته اند کیت های تشخیصی کرونا را تولید اولیه کنند که پس از رفع اشکال نهایی و تایید نهادهای مربوطه وارد آزمایشگاه ها می شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت پس از ظهر امروز شنبه در ارتباط تصویری با خبرنگاران، اظهار نمود: طب سنتی ایرانی در کنار طب رایج می تواند کمک کننده باشد، در وزارت بهداشت اداره کلی هم تحت همین عنوان است تا وضعیت سلامت عمومی ارتقا بیابد و این مساله جدیدی نیست، این با آن چیزی که افرادی تحت عنوان طب اسلامی و طب سنتی سودجویی می کنند فرق دارد و اصلاً به هم ربطی ندارد، آن چیزی که بعنوان طب ایرانی و سنتی است یک شاخه پزشکی و علمی است. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: تمامی نهادها با وزارت بهداشت جهت راه اندازی نقاهتگاه ها همکاری داشتند، باتوجه به موارد قطعی مبتلاشدن به کرونا، نیاز به استراحتگاه های پیش بیمارستانی داریم و شاید نیازمند اعمال محدودیت ها باشد که از امروز این مساله اجرایی می شود و ممکنست در بعضی جاها مجبور باشیم بعضی از افراد را در این استراحتگاه ها نگه داریم. جهانپور اشاره کرد: مثل هفته های گذشته (هفته های اولیه شیوع بیماری) وابسته به تست PCR نیستیم و نخواهیم ماند این تست کارکرد اصلی اش شیوع طغیان ها است ولی الان آزمایشگاه های بسیاری داریم که می توانند تست PCR را تا ۱۰ هزار مورد در روز انجام بدهند. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع را تحت مراقبت در سامانه سیب داریم و در بسیج ملی مقابله با کرونا هم می توانند مشارکت کنند ولی با توجه به این که پزشکان بدون مرز مایل بودند در ایران حضور داشته باشند و یک بیمارستان کوچک برای نگهداری بیماران کرونایی داشته باشند ترجیح دادیم از این امکانات و سرویس ها در استانهای مرزی برای نگهداری اتباع استفاده گردد. ما هم اکنون نیاز به ایجاد تخت اضافه و ارائه خدمات و تعداد پزشک و دارو نداریم و تجهیزات مراقبت های ویژه برای توسعه تخت های ICU را امروز بیشتر از هرچیزی نیاز داریم. وی افزود: چند شرکت ایرانی توانسته اند کیت های تشخیصی کرونا را تولید اولیه کنند که پس از رفع اشکال نهایی و تایید نهادهای مربوطه وارد آزمایشگاه ها می شود.
و دسترسی به این کیت ها با ورود کیت های ایرانی به بازار راحت تر خواهد شد. جهانپور با گلایه از رسانه ملی اظهار داشت: متاسفانه رسانه ملی گزارش اشتباهی از انتقال بیماری کرونا از راه هوا پخش کرده است که این مساله اصلاً مطرح نیست و کاملاً بی پایه و اساس است. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: فاصله گذاری اجتماعی را از روز اول شناسایی کرونا در کشور شروع کردیم، وقتی تعطیلی مدارس و دانشگاه و.. را داشتیم یعنی شروع فاصله گذاری اجتماعی. اما آن چیزی که از روز گذشته در حال اجرا می باشد، تشدید این فاصله گذاری است وگرنه فاصله گذاری اجتماعی چیز جدیدی نیست. وی اظهار داشت: فاصله گذاری اجتماعی با فاصله گذاری فیزیکی در عمل تفاوتی ندارد و فقط در نحوه بیان، هر مسئولی این طرح را یک چیزی عنوان می کند. از طرف دیگر آنچه مدنظر برخی است و انطباق با فرهنگ و شرایط سیاسی و اجتماعی و مدیریتی ما ندارد، حکومت نظامی است. بسیاری از کشورهایی که این وضعیت را تمهید کردند، نتوانستند در مدت طولانی این محدودیت ها را نگاه دارد. جهانپور اشاره کرد: جهت حرکت آمریکا به سمتی است که با ایجاد مشکلات و جنگ و فشارها به کشورهای مستقل به دنبال منافع خود باشد و ما این انتظار هم داشته ایم. آمریکا در کشور خودش نشان داده که در مقابله با این ویروس چه مهارتی دارد! بزرگترین کشور اقتصادی دنیا بیماران را به سبب نداشتن بیمه از درمان کنار گذاشتند. امروز دنیا بداند و ببیند که آنچه آمریکا مقابل مردم ایران انجام میدهد تحریم دارو و غذا در زمان کرونا است. ما نمی گذاریم مردمان مشکلی پیدا کنند اما این اقدام انها موجب می شود روند مدیریت و کنترل کند شود.به صورت مداوم پژوهش هایمان را به روز می کنیمسخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا پژوهش های ما در مواجه با این بیماری بومی سازی است یا به پژوهش های جهانی اکتفا می نماییم اظهار داشت: به هر حال این بیماری جدید است، در چین این بیماری در حدود ۳ ماه شناخته شده است اما در کشورمان تنها ۳۸ الی ۳۹ روز از مواجه با این بیماری می گذرد و البته پژوهش هایمان هم محدود به این مدت زمان است، ما چرخ را از نو اختراع نمی کنم و پژوهش هایمان را از صفر شروع نمی نماییم، پروتکل هایمان بطور قطع بومی سازی خواهد شد و اطلاعات اولیه را از پژوهش های جهانی – البته نه فقط یک نهاد و یک سازمان- به دست می آوریم و مرتب این پژوهش های ما روزآمد می شود. وی رد پاسخ به پرسش دیگری اظهار داشت: از مطالعاتی که همکاران داشته اند نمی توان به این قطعیت رسید که نیمی از بیماران کرونایی حتما پیش از اینکه درگیری تنفسی داشته اند مشکلات گوارشی هم داشته اند ولی خب این ویروس در کنار مشکلات تنفسی مشکلات گوارشی هم به وجود می آورد. البته از چین گزارش می رسد که ۱۸ درصد افراد می توانند این ویروس را بگیرند ولی هیچ علامتی از خودشان نداشته باشند. جهانپور در ارتباط با شروع چرخه اپیدمی در کشور اظهار داشت: متاسفانه ما نمی توانیم دقیقاً اظهار نماییم که چه زمانی ویروس وارد کشور شده است. آنچه مطالعات اپیدمی لوژی نشان می دهد، یک تا دو هفته پیش از اعلام ظهور نخستین بیماران، یعنی در ۱۴ تا ۱۵ بهمن چرخه ویروس در کشور به وجود آمده است. بدین سبب چرخه ویروس می توانسته است از اواخر دی ما تا اوایل بهمن ماه در کشور وارد شده باشد.

منبع: