یافته محققان کانادایی؛ استاتین ها صدمات ناشی از شیمی درمانی سرطان سینه را می کاهد

طب اصیل: نتایج مطالعه جدید نشان میدهد استاتین ها کاهنده کلسترول که به پیش گیری از بیماری قلبی کمک می کنند می توانند از قلب زنان در مقابل لطمه ناشی از برخی داروهای سرطان سینه محافظت نماید.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، این مطالعه متمرکز بر زنان کانادایی بود که تحت درمان با داروهای شیمی درمانی موسوم به آنتراسایکلین ها یا داروی Herceptin بودند. بااینکه این نوع درمان ها جان بیمار را نجات می دهند، اما می توانند به قدری به ماهیچه قلب لطمه برسانند که در نهایت منجر به نارسایی قلبی شوند.
محققان دریافتند زمانی که زنان در طول دوره درمان، استاتین ها را مصرف می کنند احتمال مبتلاشدن به نارسایی قلبی در آنان در سال های بعد بالغ بر دوسوم کمتر می شود.
«دیوید بابرووسکی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تورنتو، در این زمینه می گوید: «ما سفارش نمی نماییم که زنان فقط به این علت آغاز به مصرف استاتین ها نمایند.»
نارسایی قلبی شرایط مزمنی است که در آن، عضله ضعیف شده قلب دیگر به خوبی قادر به پمپاژ خون برای تامین نیازهای بدن نیست و در نتیجه مشکلاتی نظیر نارسایی و تنگی نفس ایجاد می شود.
در این مطالعه، پژوهشگران گزارش مربوط به حدود ۴۰۰۰ زن ۶۶ سال به بالا را که سرطان سینه شأن با آنتراسایکلین ها یا Herceptin درمان شده بود بررسی کردند. تنها بالغ بر ۱۵۰۰ نفر از این زنان در مدت یک سال از شروع درمان سرطان شأن، استاتین هم دریافت کرده بودند.
در مجموع مشخص شد افرادی که استاتین مصرف کرده بودند ۵۸ درصد کمتر با احتمال مبتلاشدن به نارسایی قلبی پس از دروه درمان با آنتراسایکلین ها و ۶۶ درصد کمتر با احتمال نارسایی قلبی پس از مصرف Herceptinروبرو بودند. دوره پیگیری وضعیت این زنان بالغ بر ۵ سال بود.
محققان معتقدند استاتین ها می تواند سبب کاهش التهاب و مرگ سلولی در عضله قلب شود.

منبع: