یک اپیدمیولوژیست؛ تب شاخص چندان مهمی برای تشخیص کرونا در ایران نیست

به گزارش طب اصیل عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به وجود تفاوت در الگوهای اپیدمی کووید ۱۹ در کشورهای مختلف اظهار داشت: در ایران، تب شاخص چندان مهمی برای شناسایی بیماری نیست.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، حمید سوری، با اشاره به اینکه گذاشتن تب سنج جلوی در فروشگاه ها و ادارات برای تشخیص بیماران در کشور ما چندان موثر نیست، اشاره کرد: باید الگوهای مبتلاشدن در کشور شناسایی شده و از افراد جامعه بر طبق این الگوها محافظت گردد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین فاکتورهای تشخیص کرونا در کشور ما میزان غلظت اکسیژن در خون است، اضافه کرد: در کشور ما ۶۰ درصد بیماران هنگام مبتلاشدن غلظت اکسیژن خونشان پایین تر از ۹۳ درصد می شود، این درحالی است که در چین تنها ۱۴ درصد مبتلایان گرفتار کاهش غلظت اکسیژن در خون می شوند.
این اپیدمیولوژیست، درباره عوامل موثر در طول مدت اپیدمی ها توضیح می دهد: طول مدت اپیدمی ها به قدرت، سرعت انتشار و میزان عفونت زایی عامل بیماری زا، تمهیدات انسان ها و امکانات و فرصت های جامعه برای مقابله با بیماری بستگی دارد.
وی با اشاره به اهمیت طول مدت اپیدمی و شدت آن اضافه کرد: شدت اپیدمی به معنای تعداد مرگ و میر و بستری هایی است که بر اثر بیماری رخ می دهد، برای مثال درمورد آنفولانزای فصلی مبتلاشدن بسیار زیاد است اما شدت بیماری به قدری نیست که موجب بستری تعداد زیادی از افراد شود و ظرفیت بالقوه بالایی برای مرگ و میر و لطمه های اقتصادی و اجتماعی ندارد.
سوری اضافه کرد: بنابر این طول دوره اپیدمی به عوامل مختلفی بستگی دارد، به همین خاطر در برخی از کشورها مانند کره جنوبی مدت اپیدمی کووید ۱۹ کوتاه تر است اما در بعضی جوامع مانند ایتالیا و یا ایران اپیدمی ماه ها طول می کشد.
وی درباره علت تفاوت در طول مدت اپیدمی ها توضیح داد: ممکنست تفاوت در نوع مداخلات، سرعت عمل و یا شدت عمل در اعمال مداخلات و همین طور ماهیت عامل بیماری زا در کشورهای مختلف با یکدیگر موجب تفاوت در طول مدت اپیدمی باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه به دلیل بالا بودن سرعت انتشار کووید ۱۹ تقریباً هیچ نقطه غیرآلوده ای در کره زمین باقی نمانده است، اظهار داشت: زمانی می توان این اپیدمی را خاموش کرد که هرچقدر سریعتر میزان مولد پایه را کاهش دهیم، یعنی میانگین افرادی که از یک فرد در طول دوره بیماری مبتلا می شوند را به کمتر از یک برسانیم.
سوری افزود: هرچقدر که زودتر میزان مولد پایه کم شود، طول مدت اپیدمی کاسته می شود.
وی افزود: اگر بخواهیم وضعیت جامعه را به حالت طبیعی و عادی رها نماییم ممکنست اپیدمی خیلی طولانی شده و حتی سال ها به طول انجامد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برخی از عوامل بیماری زای ویروسی گرفتار متاسیون (جهش) می شوند و این مسئله هم از عواملی است که در طول مدت بیماری ها می تواند نقش داشته باشد.
سوری اضافه کرد: بعضی از اپیدمی ها مانند آبله و یا سرخک، طول مدت اپیدمی کوتاه تری دارند، برای اینکه اگر کسی به آنها گرفتار شود، تا آخر عمر نسبت به آن مصون می شود اما در مورد ویروس هایی مانند سارس، مرس و یا کووید ۱۹ هنوز نمی دانیم که فرد در صورت مبتلاشدن چه مدت نسبت به آن مصون می ماند.
این اپیدمیولوژیست افزود: البته گزارش های پراکنده ای نسبت به ابتلای مجدد افراد به کووید ۱۹ گزارش شده است، اما هنوز قطعی نیست.
وی درباره اثر وضعیت کشورهای مختلف بر روی شرایط اپیدمی سایر کشورها توضیح داد: حل مشکل پاندمی کووید ۱۹ از محدوده شهر، استان و کشور فراتر است و یک مشکل جهانی است که نیاز به هماهنگی و همکاری بین المللی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: حتی اگر در کشوری یک مورد بیماری یافت نشود، هر روز و ساعت این احتمال وجود دارد که بیماری از خارج کشور وارد شود، مگر اینکه کشوری خودرا کامل ایزوله کند و کسی را به کشور راه ندهد و حتی واردات را نیز محدود کند که تقریباً غیر امکان دارد.
سوری در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی اپیدمی خاموش شده تلقی می شود که دو دوره از اپیدمی بگذرد و مورد جدیدی گزارش نشود، مثلاً دوره بیماری کووید ۱۹ حدود دو هفته است، یعنی اگر چهار هفته هیچگونه ابتلای جدیدی (منظور بستری و مرگ نیست) گزارش نشود اپیدمی خاموش تلقی می شود.
این اپیدمیولوژیست اشاره کرد: از نظر علم اپیدمی منطقه ای سفید به حساب می آید که دو دوره از بیماری گذشته باشد و مورد جدیدی دیده نشود.
وی درباره راه های سالم ماندن جامعه بعد از خاموشی اپیدمی اظهار نمود: پس از کنترل اپیدمی در جامعه یا همان دوره پست اپیدمی، نباید جامعه به حال خود رها شود، بلکه باید اندازه های بروز بیماری مرتب گزارش شود و تمهیدات لازم برای مراقبت از جامعه اتخاذ شود، یعنی ممکنست تا چند سال مجبور شویم هر شخص جدیدی که وارد کشور می شود را کنترل و در صورت گردنگیر قرنطینه نماییم تا جامعه مصون باقی بماند.
سوری خاطرنشان کرد: در غیر این صورت شانس شیوع مجدد اپیدمی وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در آخر با اشاره به اینکه وقوع موج های بعدی کرونا به میزان سرعت انتشار بیماری بستگی دارد، اظهار داشت: هرچقدر فاصله گذاری اجتماعی کمتر رعایت شود، تعداد کسانی که بطور متوسط مبتلا می شوند بیشتر خواهد بود.

منبع: