یک فوق تخصص عفونی هشدار داد ابتلاهای خانوادگی کرونا

یک فوق تخصص بیماری های عفونی با اعلان اینکه هم اکنون شرایط مبتلاشدن به کرونا، طوری است که خانواده ها درگیر می شوند، اظهار داشت: حالا خانواده ها تصور می کنند که کرونا تمام شده و رفت و آمدها و دید و بازدیدها را آغاز نموده اند و همه با هم مبتلا می شوند.

دکتر مینو محرز در گفت و گو با ایسنا، درباره نحوه پیش گیری از مبتلاشدن به کرونا در شرایط فعلی، اظهار داشت: هم اکنون در دنیا ثابت شده است که بهترین راه در شرایط فعلی برای کنترل بیماری این است که همه افراد جامعه از ماسک استفاده کنند. در عین حال به صورت درست باید از ماسک استفاده کنند؛ بطوریکه بر روی بینی را بگیرد و دست هایشان را هم به صورت مرتب بشویند.

وی با اعلان اینکه مردم در موارد غیر ضروری از منزل خارج نشوند، اظهار داشت: اگر هم بیرون می آیند مهم ترین نکته این است که حتما ماسک بزنند و اگر این مساله را رعایت نماییم بیماری کنترل می شود. اکنون طبق مطالعاتی که در دنیا انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که استفاده از ماسک بسیار موثر است و به همین دلیل خیلی از کشورها استفاده از ماسک را الزامی کرده اند.

محرز درباره وضعیت بیمارستان های تهران و احتمال کاهش تاب آوری مراکز درمانی باتوجه به افزایش موارد بستری مبتلا به کرونا، اظهار نمود: باید توجه کرد که هم اکنون تعداد تست های تشخیصی افزایش یافته است و بیماران بیشتری را شناسایی می نماییم. هرچند که برخی از این بیماران نیازمند بستری نیستند و در عین حال تجربه کادر درمانی هم بیشتر شده است، اما به هر حال تعدادی هم بد حال شده و به بستری نیاز دارند. حال وقتی تعداد مبتلایان به میزان بالایی افزایش یابد که هم اکنون این اتفاق رخ داده است، مشکلاتی در سیستم بیمارستانی ایجاد می شود.

وی اشاره کرد: در حال حاضر شرایط مبتلاشدن به شکلی است که خانواده ها درگیر می شوند. برای اینکه خانواده ها رفت وآمدها را آغاز نموده و ماسک هم نمی زنند. در روزهای عید مردم رعایت می کردند و در خانه ماندند، اما حالا فکر کردند که کرونا تمام شده و رفت و آمدها و دید و بازدیدها را آغاز نموده اند و همه با هم مبتلا می شوند.

محرز افزود: از طرفی کادر درمانی طی چند ماه اخیر واقعا خسته شده اند و حالا باردیگر بیماری اوج گرفته و گرفتار خستگی مفرط شده اند. به هر حال به آسانی هم نمی توان نیروهای درمانی با تجربه و تحصیل کرده را جایگزین کرد. بدین سبب کادر درمانی خسته می شوند و برایشان دشوار است. مردم واقعا باید رعایت نمایند.

وی با اعلان اینکه کنترل بیماری کووید-۱۹ تا حد زیادی با همراهی مردم یک جامعه و بوسیله رعایت دستورالعمل های مطرح شده، باید صورت گیرد، اضافه کرد: هم اکنون در دنیا به این نتیجه رسیده اند که استفاده از ماسک بهترین راه پیش گیری از کرونا است. وقتی این مساله رعایت شود، بیماری باردیگر کنترل می شود. مردم باید با قدرت و همراهی و دوش به دوش هم کمک کنند و برای پیش گیری از مبتلاشدن به کرونا از ماسک استفاده کنند.

محرز اظهار داشت: متاسفانه شاهدیم که جوانان کمتر از ماسک استفاده می نمایند و در بعضی موارد اصلا نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند. خاصیت این بیماری این است که در ۸۰ درصد موارد بدون علامت یا خفیف است، ۲۰ درصد از افراد مبتلا باید به بیمارستان مراجعه نموده و بستری شوند و پنج درصد هم حال شان بسیار بد می شود و باید در آی سی یو بستری شوند. وقتی تعداد مبتلاشدن بالا رود، میزان بستری و مرگ و میر نیز افزایش می یابد و ممکنست مسائلی مانند کمبود تخت ایجاد شود.

وی اظهار داشت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا بیمارستان ها شلوغ شدند و با کمک بیمارستان های معین بیماران را بستری کردند، پس از کنترل بیماری بیمارستان ها به حالت عادی بازگشتند، اما حالا باردیگر می بینیم که بیمارستان ها شلوغ شده و بخش ها و تخت های مربوط به بیماران کرونایی پر شده است. اگر مردم رعایت نمایند، از ماسک استفاده کنند، بیماری باردیگر کنترل می شود.

محرز اشاره کرد: هم اکنون در دنیا ثابت شده است که اگر دو نفر کنار یکدیگر باشند و ماسک نزنند، اگر یکی از آنها مبتلا به کووید باشد، با یک سرفه یا عطسه میلیون ها ویروس را در هوا پخش می کند و فرد مقابل نیز با احتمال ۹۵ درصد مبتلا می شود. این درحالی ست که اگر ماسک بزنند، احتمال ابتلای طرف مقابل به ۱.۵ درصد می رسد. بدین سبب رعایت استفاده از ماسک از طرف مردم بسیار مهم و موثر است. هرچند که هوا گرم است و مردم خسته می شوند، اما باید برای سلامتی خودشان این مساله را رعایت نمایند.

وی با اعلان اینکه اشاعه کرونا و یا کنترل آن در دست مردم است، اظهار داشت: باید توجه کرد که تا زمانیکه ویروس در حلق و بینی فرد مبتلا وجود داشته باشد، می تواند ناقل باشد و اگر در تماس با دیگران باشد، آنها را مبتلا خواهدنمود. گفته می شود که کرونا معمولا بین دو تا سه هفته در بینی و حلق می ماند.