رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت: واکسن آنفلوانزا به هیچ عنوان برای کووید ۱۹ ایمنی ایجاد نمی کند

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: واکسن آنفلوانزا به هیچ عنوان برای بیماری کووید ۱۹ ایمنی ایجاد نمی نماید.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، حسین عرفانی، تصریح کرد: واکسن آنفلوانزا، واکسنی خوب، بدون ضرر و مؤثر برای بیماری آنفلوانزا است و برای سرماخوردگی و بیماری کووید ۱۹ کاربرد و اثری ندارد. ازاین رو تمام گروه های پرخطر باید مبادرت به تزریق واکسن آنفلوانزا کنند. وی تصریح کرد: علایم اصلی بیماری کووید ۱۹، علایم تنفسی است و امکان دارد در سیستم گوارشی بدن همچون کلیوی و ادراری هم علائمی وجود داشته باشد اما برخی علایم عمومی مانند تب، سردرد، احساس ضعف، خستگی و کوفتگی هم امکان دارد در بیماران وجود داشته باشد.

پرهیز از تماس با بیماران کووید ۱۹

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: سفارش اکید ما پرهیز از تماس با بیماران کووید ۱۹ است اما اگر تماسی با این بیماران داشته باشیم، باید حتما به مدت دو هفته جداسازی از سایرین را مورد نظر داشته باشیم و اگر به علایم مشکوکی برخورد کردیم، از سامانه های ۱۹۰ و ۴۰۳۰ مشاوره تلفنی بگیریم و در صورت نیاز، به مراکز بهداشتی و درمانی رجوع نماییم.

عرفانی تصریح کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی یکی از بهترین راه های جلوگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ است. باید همچنان در خانه بمانیم و فقط در مواقع ضروری یعنی برای کار و شغل و همینطور خریدهای مایحتاج ضروری از منزل خارج شویم و در این موارد هم باید فاصله فیزیکی و بهداشت دست و تنفس رعایت شود تا انتقال بیماری به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: حتما باید به غربالگری کرونا توجه ویژه ای داشته باشیم تا بیماران در مراحل اولیه بیماری، تشخیص داده شوند. شناسایی بیماران در مراحل اولیه چندین مزیت دارد؛ یکی اینکه احتمال سرایت ویروس به دیگران، کاسته می شود. دیگر اینکه احتمال تغییر وضعیت بیماران به شدید و بدحال و در نهایت مرگ و میر کاسته می شود ازاین رو باید بیماران را در مراحل اولیه شناسایی نماییم تا سبب انتقال ویروس به سایرین نشوند.