طاعون خیارکی اتفاق جدیدی نیست

به گزارش طب اصیل متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بیماری هایی همچون طاعون خیارکی در بعضی کشورها بومی منطقه محسوب می شوند، اظهار داشت: ازاین رو مشاهده موارد آلودگی به طاعون خیارکی یا بیماری های عفونی دیگر در بعضی مناطق، اتفاق جدیدی نیست.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر مجید مرجانی در واکنش به اخباری در خصوص شیوع طاعون خیارکی در بعضی کشورها، با اشاره به اینکه انتشار برخی مطالب بی پایه و اساس در شبکه های اجتماعی، صرفاً تنش و اضطراب را در جامعه بالا می برد، اظهار نمود: بروز بیماری های عفونی همچون تب کریمه کنگو، آنفلوآنزای خوکی و طاعون خیارکی همزمان با شیوع بیماری کرونا در بعضی از مناطق دنیا و انتشار مطالب غیر علمی در این حوزه، یکی از مواردی است که به نگرانی های مردم دامن زده است.
وی افزود: خیلی از این بیماری ها در بعضی کشورها، بومی همان منطقه هستند و هر سال در یک دوره زمانی شیوع پیدا کرده و سیستم بهداشتی و درمانی را درگیر می کند؛ ازاین رو مشاهده موارد آلودگی به طاعون خیارکی یا بیماری های عفونی دیگر در بعضی مناطق، اتفاق جدیدی نیست.
مرجانی خاطرنشان کرد: کشور ما هم از این مورد مستثنی نیست و در بعضی فصول بیماری هایی مثل تب کریمه کنگو و لپتوسپیروز که امکان دارد علائمی شبیه به ویروس کووید-۱۹ داشته باشند، شایع و مانند هر سال کنترل می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آنفلوآنزا را متفاوت تر از سایر بیماری های عفونی بومی دانست و اضافه کرد: طبق سال های گذشته، سال جاری هم احتمال شیوع آنفلوآنزا از اوایل پاییز تا اواخر زمستان وجود دارد و این احتمال قابل توجه است و همراهی آن با همه گیری کرونا مشکلات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
مرجانی در ادامه از غلبه بر این دو معضل به کمک انجام اقدامات پیشگیرانه، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی عموم مردم ابراز امیدواری کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی ضمن بیان ضرورت بی توجهی به مطالب غیر علمی انتشار یافته در شبکه های اجتماعی، عنوان کرد: احتیاط و هشدارهایی که منجر به بهبود رفتارهای بهداشتی مردم شود، بسیار بجا و منطقی است، اما شایعاتی که از مبادی غیررسمی نشر پیدا می کنند، نه تنها منجر به ترویج رفتارهای اجتماعی منطقی نمی گردد، بلکه جامعه را گرفتار وحشت می کند.
مرجانی در انتها خطاب به مردم خاطرنشان کرد: لطفا به شایعات توجه نکنید و در نظر داشته باشید اطلاعات علمی و بهداشتی موثق از مبادی رسمی همچون وزارت بهداشت، منتشر می شود.

منبع: