کرونایی های بدون علامت چند روز باید قرنطینه بمانند؟

به گزارش طب اصیل یک فوق تخصص بیماری های عفونی درباره مدت زمان قرنطینه خانگی در مبتلایان با علامت و بدون علامت کرونا، توضیح داد.
دکتر مینو محرز در گفت و گو با ایسنا، درباره بروز ناشنوایی بعنوان یکی از علایم کرونا، اظهار داشت: از آنجایی که کرونا می تواند اعصاب جمجمه ای را گرفتار می کند، می تواند چنین عوارضی داشته باشد. بر همین مبنا می تواند چشایی و بویایی را هم مختل کند. اعصاب شنوایی، بینایی، چشایی، بویایی و… را می تواند گرفتار کند.
وی ادامه داد: البته اختلال در بویایی و چشایی مبتلایان به کرونا شایع تر است و ایجاد عوارض در گوش کمتر گزارش شده است.
محرز در ادامه درباره زمان بازگشت به کار ایمن در مبتلایان علامت داری که در خانه قرنطینه هستند، افزود: مبتلایان به کرونایی که علامت دار هستند حداکثر دو تا سه هفته پس از شروع علایم می توانند از قرنطینه بیرون بروند. پیش از این سفارش می شد که افراد مبتلا حتما شش هفته ماسک بزنند، اما حالا که ماسک الزامی شده طبیعتا باید ماسک بزنند.
محرز با اشاره به اینکه افراد بدون علامت زودتر می توانند از قرنطینه بیرون بروند، اظهار داشت: افراد مبتلا به بیماری کووید_۱۹ که علامتی ندارند، می توانند پس از هفت تا ۱۰ روز از قرنطینه بیرون بروند، اما به شرط اینکه از ماسک استفاده کنند.
محرز تصریح کرد: نیازی نیست که افراد مبتلا پس از گذشت زمان قرنطینه، باردیگر تست دهند؛ چون که تست گاهی در بعضی مبتلایان مدت زمان طولانی تری مثبت می ماند و امکان دارد جواب کاذب دهد. ازاین رو پس از گذشت مدت قرنطینه نیازی به تست مجدد نیست؛ چون که هم کمبود تست در دنیا وجود دارد و هم گران قیمت است.
محرز اظهار داشت: پس از گذشت مدت زمان قرنطینه در افراد مبتلا انتی بادی در بدن ایجاد می شود، اما ثابت شده که مصونیت این انتی بادی پس از گذشت شش ماه پایدار نبوده است. حال امکان دارد در بعضی مصونیت سلولی بیشتر تقویت شود، اما از نظر IGG مصونیت نداشته باشند. ازاین رو روی این مورد هم بحث است و گفته می شود باید IGG مثبت باشد.
وی همینطور اظهار نمود: بر همین مبنا ابتلای مجدد را هم داشته ایم و به خصوص پس از موج جدید بیماری ابتلای مجدد را بخصوص در بین کادر درمان شاهد بوده ایم.
محرز تصریح کرد: هرچند که دوران سرایت و انتقال بیماری دو تا سه هفته است، اما تاکید می نماییم که افراد مبتلا پس از گذشتن زمان قرنطینه هم ماسک بزنند.