عوارض روانشناختی کرونا


طب اصیل: معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از تولید بیش از ۳۰ عنوان راهنما، پروتکل و دستورالعمل های آموزشی و اجرایی برای سلامت روان درباره کرونا آگاهی داد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، علی اسدی گفت: شواهد موجود نشان میدهد بدون تردید یکی از مهمترین تبعات همه گیری کرونا علاوه بر لطمه های اجتماعی و اقتصادی و مرگ و میر بالای آن، عوارض روانشناختی است؛ به شکلی که در گروه های مختلف جامعه موجب افزایش استرس، اضطراب و ترس شده است.
وی ادامه داد: بدین جهت حوزه سلامت روان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، ازهمان ابتدای همه گیری با همکاری گروه های روانپزشکی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران و همین طور انجمن علمی روانپزشکان ایران مبادرت به طراحی، استقرار و ارائه خدمات در این عرصه کرده است که تهیه و تولید بیش از ۳۰ عنوان راهنما، پروتکل و دستورالعمل های آموزشی و اجرایی قسمتی از این اقدامات است.
اسدی بیان کرد: این مطالب آموزشی و اجرایی درباره مدیریت استرس، اضطراب و ترس ناشی از بیماری کرونا برای جمعیت عمومی، کادر بهداشتی و درمانی، خانواده های دارای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، گروه های هدف خاص مثل کودکان، حفظ سلامت روان در قرنطینه خانگی و سایر موارد بوده است.
معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: بعضی از محتوا و راهنماهای آموزشی تهیه شده در ابعاد مختلف سلامت روان در ارتباط با موضوع کرونا شامل دستورالعمل و راهنمای آموزش مدیریت استرس ناشی از ویروس کرونا در جمعیت عمومی، با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم؟، اضطراب در بیماران بستری به سبب کرونا ویروس جدید ویژه ارائه دهندگان خدمات درمانی، سفارش هایی برای افراد مبتلا به «اضطراب بیماری» در همه گیری ویروس کرونا، سفارش هایی برای افراد مبتلا به «افسردگی» در همه گیری ویروس کرونا، انگ اجتماعی در رابطه با کرونا ویروس جدید، برخورد با خانواده بیماران مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا ویژه ارائه دهندگان خدمات درمانی، سلامت روان در بحران ویژه ارائه دهندگان خدمات درمانی، هستند.
اسدی افزود: مدیریت واکنش سوگ در بازماندگان افراد متوفی ناشی از ویروس کرونا، سوگواری در همه گیری کرونا، کودکان در همه گیری ویروس کرونا، سالمندان در همه گیری کرونا بخش دیگری از این آموزش هاست.
وی ادامه داد: سفارش هایی برای افراد مبتلا به «وسواس» در همه گیری ویروس کرونا مدیریت بحران و سلامت روان ویژه مدیران تیم های بهداشتی و درمانی شامل مدیریت بحران و سلامت روان ویژه مدیران، حفظ سلامت روان در قرنطینه قرنطینه خانگی، مدیریت استرس در رانندگان وسایل نقلیه عمومی در شرایط کرونا، مدیریت استرس در اماکن، مدیریت استرس در مراکز درمان اعتیاد در شرایط کرونا، مدیریت استرس در مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان در شرایط کرونا، سفارش های به مسولان مدارس و معلمین در شرایط کرونا نیز انجام شده است.
اسدی درباره آماده سازی زیرساخت ارائه خدمات سلامت روان در سامانه ۴۰۳۰ در موضوع کرونا اظهار داشت: استقرار ۶۰۰ نفر روانشناس با مدرک کارشناس ارشد و دکترای روانشناسی توسط دفتر سلامت روان معاونت بهداشت وزارت بهداشت با مشارکت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و انجمن روانشناسی ایران، گروه بندی کارشناسان در چارچوب پنج گروه (A–B-C-D-E ) و زمانبندی گروها در چهار شیفت صبح، عصر و شب (۸ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۶ و ۱۶ تا ۲۰ و ۲۰ تا ۲۴) جهت پاسخگویی به سوالات تماس گیرندگان بوسیله سامانه ۴۰۳۰، شروع فعالیت با این تعداد از روانشناسان در سامانه ۴۰۳۰ از ۲۳ اسفند ۹۸ لغایت اختتام اردیبهشت ۹۹ بوده که باتوجه به فروکش کردن موج اول کرونا در کشور و کاهش تماس ها این گروه از ۶۰۰ نفر به ۶۰ نفر تقلیل یافته یعنی ۱۰ درصد روانشناسان در سامانه باقی ماندند که این تعداد همچنان از اول خرداد تا کنون به کار خود ادامه می دهند و پاسخگوی تماسهای مردمی هستند.
اسدی همین طور از اختصاص دو کلید ۳ و ۸ در سامانه ۴۰۳۰ توسط گروه فنی سامانه با هدف ارائه خدمات سلامت روان به جمعیت عمومی به کارشناسان سلامت روان آگاهی داد و اظهار داشت: اختصاص کلید ۳ در سامانه جهت پخش پیام های صوتی با هدف اطلاع رسانی، آموزش و دادن آگاهی به مردم در زمینه مدیریت استرس و اضطراب ناشی از همه گیری ویروس کرونا که در ۵ موضوع مختلف در رابطه با مدیریت استرس به تماس گیرندگان اطلاع رسانی می کند.
وی ادامه داد: اختصاص کلید ۸ با هدف ارائه خدمات روانشناختی و آموزش تکنیک ها، مختص پاسخگویی کارشناسان سلامت روان به تماس گیرندگان به صورت مستقیم است.

پاسخ به ۶۰۰ هزار تماس مردمی توسط کارشناسان سلامت روان درباره کرونا

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی جداول گزارش عملکرد کمی کارشناسان سلامت روان بوسیله کلید ۸ در سامانه ۴۰۳۰ را چنین تشریح کرد: گزارش کمی سامانه ۴۰۳۰ از تاریخ ۲۳ اسفند ۹۸ لغایت ۳۰ تیر ماه ۹۹ نشان میدهد که بیش از۶۰۰ هزار تماس مردمی بوسیله کلید شماره ۸ و مستقیماً توسط کارشناسان سلامت روان پاسخ داده شده است.
معاون دفتر سلامت روان برنامه مشاوره پیش گیری از سوگ برای بازماندگان متوفیان ناشی از کرونا را چنین برشمرد: تعیین زیرساخت ارائه خدمت باتوجه به ظرفیت های موجود، تهیه فلوچارت پروسه مشاوره سوگ در بازماندگان متوفیان، تهیه دستورالعمل پروسه اجرایی مشاوره سوگ در بازماندگان متوفیان، تهیه محتوای آموزشی مشاوره سوگ در بازماندگان متوفیان، ایجاد ظرفیت ارائه خدمت بوسیله آموزش روانشناسان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت، طراحی پروتکل مشترک در دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت و اداره مددکاری اجتماعی معاونت درمان با مشارکت سازمان بهزیستی، شهرداری، هلال احمر، کمیته امداد حضرت امام (ره)، تقویت خدمات پزشکی تخصصی ازراه دور، برای ارائه خدمات امن به بیماران، تقویت خدمات مددکاری و پرستاری سرپایی و حمایتی برای بیماران لطمه پذیر، برنامه ریزی برای مداخله روانی اجتماعی در خانواده های سوگوار، حمایت روانی اجتماعی برای دوران نقاهت مبتلایان به کرونا و خانواده هایشان، ابلاغ پروتکل مشترک مداخله حمایت های روانی اجتماعی در سوگ برای خانوادهای متوفی توسط مقام عالی وزارت به دانشگاه های علوم پزشکی و سازمانها و دستگاه های همکار.
او در آخر اظهار داشت: تابحال به بیش از ۵۲۰۰ نفر از افراد خانواده های متوفی ناشی از بیماری کرونا توسط کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی کشور خدمات سلامت روان در رابطه با پیش گیری از سوگ ارائه شده و این برنامه همچنان در حال اجراست.

منبع: