برای اولین بار در کشور؛ بیماران مزمن ساوجی در منزل ویزیت می شوند

مرکزی رئیس بیمارستان تامین اجتماعی شهید چمران ساوه از ویزیت بیماران مزمن در منزل مسکونی خویش برای نخستین بار در کشور آگاهی داد.
دکتر سیدفرهاد سبط طباطبایی یزدی در گفت و گو با ایسنا، طرح درمان بیماران مزمن را با اقدامی در امتداد حفاظت از بیماران مزمن و زمینه ای و پرخطر در مقابل کرونا عنوان و اظهار نمود: در امتداد کاهش مراجعات غیرضروری، افزایش رضایتمندی بیماران در شرایط کرونایی، ادامه روند درمان بیماران مزمن مبتلا به فشارخون، دیابت، نارسایی های قلبی و کلیوی بوسیله تماس تلفنی کارشناس پرستاری پیگیری و بعد از مشاوره با متخصص مربوطه، داروهای این بیماران به درب منزل آنها ارسال می شود.
وی توضیح داد: تا پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹، بیماران مزمن مبتلا به فشارخون، دیابت، نارسایی قلبی و کلیوی در فواصل منظم به کلینیک دیابت و فشارخون این مرکز مراجعه می کردند و بعد از انجام آزمایشات روتین و ویزیت متخصص، داروی مورد نیاز خودرا از داروخانه بیمارستان تهیه می کردند. با شیوع کروناویروس و با توجه به این که این بیماران با ریسک بالای مبتلاشدن به کووید ۱۹ مواجهند، عدم حضورشان در مراکز عمومی و پر ازدحام به ویژه بیمارستان ها بسیار حائز اهمیت می باشد، از طرفی کنترل منظم و انجام آزمایشات دوره ای برای این بیماران بسیار حیاتی می باشد، بدین سبب این مرکز بمنظور حفظ سلامتی بیماران و کاهش تجمعات، مبادرت به پیگیری روند درمان این بیماران به صورت غیرحضوری کرده است.
رئیس بیمارستان شهید چمران ساوه اضافه کرد: سبک کار بدین شکل است که مسئول کلینیک دیابت و فشارخون با بیماران مزمن به ویژه افرادی که تحت درمان با انسولین و وارفارین هستند، یا اختلال کراتینین خون دارند و در کلینیک دیابت و فشار خون این مرکز دارای پرونده هستند، تماس حاصل کرده و وضعیت سلامتی بیمار و نحوه مصرف دارو و زمان آزمایش مجدد را پیگیری می کند.
وی با اشاره به خدمت رسانی به افزون بر ۱۲۰۰ نفر از مراجعین دارای بیماری زمینه ای از آغاز اجرای طرح اظهار نمود: با توجه به این که این مرکز درمانی در اسفندماه سال قبل و فروردین ماه سال جاری بعنوان مرکز فوکال پوینت کرونا در شهرستان ساوه فعالیت می کرد، سعی شده تا حتی الامکان فضایی ایمن و سالم برای مراجعین فراهم گردد.
وی بیان کرد: همچون اقداماتی که بمنظور پیش گیری از شیوع ویروس کرونا در این مرکز اجرا شد می توان به اختصاص فضایی جهت تریاژ بیماران تنفسی، جداسازی اورژانس کرونا از اورژانس بیماران عادی، اختصاص دو بخش از بخش های بیمارستان منحصرا به بیماران کرونا و جداسازی این بخش ها از سایر فضاهای بیمارستان، غربالگری کلیه مراجعین بدو ورود به بیمارستان، اجرای تمهیداتی جهت حفظ فاصله اجتماعی، ارسال داروی بیماران مزمن به درب منزل آنها، پیگیری روند درمان بیماران مزمن، نصب مواد ضد عفونی کننده در کلیه فضاهای بیمارستان و… اشاره نمود.
دکتر طباطبایی به غیردولتی بودن این بیمارستان و وابستگی آن به سازمان تامین اجتماعی، اشاره نمود و اضافه کرد: هیچ هزینه ای بابت این خدمات از بیماران دریافت نمی گردد و بیماران می توانند بوسیله تماس با شماره تلفن ۰۹۱۸۲۵۱۸۷۳۲ از خدمات فوق بهره مند شوند.