منابع غذایی مهم برای جلوگیری از اضطراب

به گزارش طب اصیل بنابر اعلام موسسه ملی سلامت روان در آمریکا حدود یک سوم از مردم این کشور در دوره ای از زندگی گرفتار اضطراب طولانی مدت می شوند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، درحالیکه درمان این اختلال روانی بیشتر بر مصرف دارو و روان درمانی تمرکز دارد، نتایج تحقیقات از آن حکایت می کند که مواد غذایی هم می توانند نقش موثر در کاهش اضطراب داشته باشند. بنابراین است که اغلب التهاب بعنوان عامل ریشه ای یا فاکتور نهفته موثر در بروز اضطراب شناخته می شود.
التهاب مزمن، باعث تغییراتی در ارتباطات مغزی و عملکرد انتقال دهنده های عصبی می شود که بر حافظه، واکنش های احساسی و خلق و خو تأثیر می گذارند.
به گزارش سایت masslive، مصرف مواد غذایی که میزان التهاب را کاهش داده و مواد مغذی مناسب برای مغز را تأمین می کنند می تواند علایم اضطراب را بهبود دهد. برهمین اساس کارشناسان علوم پزشکی افزودن این خوراکی ها را به رژیم غذایی سفارش می کنند:
بادام: سطح پایینی از منیزیم با افزایش احتمال بروز اضطراب و افسردگی همراه می باشد. مطالعات نشان می دهد افزایش مصرف منیزیم می تواند اضطراب را از بین ببرد. بادام منبع اصلی این ماده مغذی بشمار می رود. بادام هندی، بادام زمینی و گیاهانی با برگ های سبز همچون اسفناج از دیگر منابع حاوی منیزیم هستند.
تخم مرغ: تخم مرغ منبع ماده مغذی کولین است که خاصیت ضد التهابی دارد. کولین ترکیب سازنده “استیل کولین” است که انتقال دهنده عصبی کلیدی بشمار می رود و در بهبود خلق و خو و حافظه نقش دارد. سطح پایینی از ترکیب کولین با افزایش میزان اضطراب همراه می باشد.
ماهی سالمون: مصرف میزان کافی از اسیدهای چرب امگا ۳ شامل DHA و EPA با کاهش احتمال بروز اضطراب و تسکین علایم این اختلال روانی همراه می باشد. این اسیدهای چرب، التهاب عصبی در مغز را کاهش داده و ارتباطات عصبی را بهبود می دهند. این دو اسید چرب تنها در ماهی های حاوی چربی بالا موجود است.
خوراکی های سرشار از پروبیوتیک: سلامت روده بر احتمال پیشرفت التهاب تأثیر می گذارد و بنابراین می تواند بر خطر بروز مشکلات روان از قبیل اضطراب تأثیر داشته باشد. تقویت سد میکروبی روده با دریافت باکتریهای خوب به جلوگیری از نفوذ ترکیب های التهاب زا به بدن کمک کرده و امکان دارد اضطراب را هم کم کند.
بلوبری: مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالایی از آنتی اکسیدان ها حائز اهمیت می باشد و بلوبری ها مملوء از ترکیبهای پلی فنولیک هستند که همچون آنتی اکسیدان ها عمل کرده و سلولهای مغز را در مقابل رادیکالهای آزاد حفظ می کنند. همینطور این ترکیبها التهاب عصب ها را کاهش داده و عملکرد مناسب مغز را بخصوص در شرایط استرس زا بهبود می دهند.
اسفناج: بررسی هایی که انجام گرفته نشان داده است گیاهان برگی همچون اسفناج سرشار از مواد مغذی بخصوص ترکیبهایی است که برای سلامت روان مفید می باشد و بنابراین این نوع از خوراکی ها می توانند گزینه اصلی برای کمک به جلوگیری از اختلال هایی همچون اضطراب و افسردگی با تسکین علایم آنها باشد. اسفناج و دیگر گیاهان برگی، مواد معدنی مورد نیاز همچون اسیدفولیک و منیزیم را تأمین کرده و حاوی ویتامین C و بتاکاروتن است که التهاب را کم می کنند.
پروتئین های حیوانی بدون چربی: کمبود ویتامین هایی از قبیل B6 و B12 می تواند به بروز مشکلات روانی از قبیل اضطراب کمک نماید چون که وجود این ویتامین ها برای تولید انتقال دهنده های عصبی از قبیل سروتونین و دوپامین ضروری می باشد. پروتئین های حیوانی بدون چربی منبع خوبی از این دو ویتامین به حساب می آیند. هرچند تهیه پروتئین حیوانی بدون چربی چندان راحت نیست اما گوشت گاو و مرغ از منابع مطلوب این نوع ویتامین ها هستند.