تاکید سازمان جهانی بهداشت بر ضرورت سرمایه گذاری در حوزه های پرستاری و مامایی

به گزارش طب اصیل دبیرکل سازمان جهانی بهداشت بر لزوم سرمایه گذاری در حوزه های پرستاری و مامایی و تعریف پرستاری بعنوان یک حرفه که احتیاج به تحصیلات و مدیریت دارد، تاکید نمود.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، نشست سه جانبه(TRIAD MEETING)، یکی از مهم ترین اجلاس پرستاری و مامائی جهان است که هر دو سال یکبار با همکاری سازمان جهانی بهداشت، شورای بین المللی پرستاران و کنفدراسیون بین المللی مامائی پیش از برگزاری مجمع جهانی سلامت سازمان جهانی بهداشت برگزار و مهم ترین موضوعات پرستاری جهان در آن مطرح و نتایج نشست برای مجمع جهانی سلامت ارسال می شود.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان جهانی بهداشت، هشتمین نشست TRIAD MEETING در سال ۲۰۲۰ به علت پاندمی کووید۱۹به صورت مجازی توسط دکتر آدهانوم تدروس دبیر کل سازمان جهانی بهداشت با مبحث تمرکز بر نیروهای پرستاری و مامایی در زمینه کووید۱۹ راه اندازی شد و بیشتر از ۶۰۰ نفر از مدیران پرستاری و مامایی از وزارتخانه های بهداشت، انجمن های ملی پرستاری و مامایی و سایر نهادهای مردم نهاد از بیشتر از ۱۴۵ کشور جهان در بزرگترین گردهمایی مجازی جهانی پرستاران شرکت کردند.
نتایج نشست سه جانبه پرستاری و مامایی دولت ها، اقدامات اولویت بندی برای پیشبرد برنامه های پرستاری و مامایی به سمت پاسخ به روند همه گیری COVID-۱۹ و تحقق پوشش همگانی سلامت بود.
پیشبینی کمبود ۱۸ میلیون نیروی بهداشت و درمان تا سال ۲۰۳۰ در کشورهای کم درآمد و متوسط پایین و در سایر کشورها و مشکلات آموزش، اشتغال، حفظ و نگهداشت نیروی کار در این کشورها عنوان شد. عدم همخوانی میان تربیت نیروی انسانی با نیازهای جمعیتی و مشکلات ناشی از اعزام کارکنان بهداشتی به مناطق دور افتاده از علل شناخته شده کمبود نیرو است و علاوه بر آن مهاجرت کارکنان بهداشت و درمان از کشورهای در حال توسعه به این کمبودها دامن می زند.
دکتر تدروس، ضمن تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در پرستاری و مامایی و تعریف پرستاری بعنوان یک حرفه که احتیاج به تحصیلات و مدیریت دارد، اظهار داشت: در خیلی از کشورها، پرستاران نیمی از کل جمعیت عرضه دهنده مراقبت را ایجاد کرده و بعنوان خط اول، کیفیت ارزیابی اولیه و مراقبت های بعدی در نظام سلامت را بر عهده دارند.
اهمیت همکاری و به اشتراک گذاری اطلاعات درباره وضعیت پرستاری برای ترسیم نقشه راه و اولویت سرمایه گذاری و توانمندسازی پرستاران و ماماها جهت کاهش هزینه ها و همینطور چالش های در رابطه با وسایل حفاظت فردی و محافظت پرسنل بهداشتی –درمانی در مقابل خشونت از سایر مسایلی بود که در این جلسه عنوان شد.
دکتر مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت هم در این جلسه اظهار داشت: از زمان شروع شیوع کووید۱۹، بیشتر از ۱۲۰ هزار نفر از پرستاران در عرضه مستقیم خدمات به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش های کرونا و مراقبت ویژه در ICU و همینطور مراقبت در منزل در ایران مشارکت داشته اند.
وی ادامه داد: معاونت و مدیران پرستاری ضمن همکاری با سایر سیستم مراقبت های بهداشتی، در کلیه کمیته های مربوط به سیاست گذاری مانند کمیته های فنی و عملیاتی، علمی و هم هماهنگی بین بخشی در وزارت بهداشت فعال بوده اند.
حضرتی اضافه کرد: همچنین، آموزش و توانمندسازی گروه های پرستاری و سایر گروه های خدماتی در چارچوب یک هزار و ۲۸۳ دوره در زمینه کووید۱۹ توسط سرپرستان آموزشی و سرپرستان کنترل عفونت در بیمارستان ها، تدوین دستورالعمل ها و طراحی بسته استاندارد خدمات پزشکی و پرستاری برای بیماران مبتلا به کووید۱۹ خفیف در خانه با هدف کاهش هزینه های پرداخت از جیب بیماران و افزایش تمایل بیماران به مراقبت در منزل، کاهش اشغال تخت بیمارستان و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات و بکارگیری بیشتر از یک هزار و سیصد پرستار از اعضای هیات علمی، دانشجویان پرستاری، پرستاران آزاد و بازنشسته بعنوان نیروهای داوطلب به منظور عرضه خدمات آموزشی و مشاوره، ازجمله دیگر اقدامات این معاونت بوده است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ایران یکی از کشورهایی است که مستعد بلایای طبیعی و بشر ساخته است و معاونت پرستاری وزارت بهداشت برنامه عملیاتی و روش های استاندارد عرضه خدمت در شرایط اورژانس را تدوین و همینطور دستورالعمل ها و دوره های آموزشی زیادی را برای کارمندان و مدیران بهداشت و درمان عرضه کرده است. ازاین رو برخورداری از تجربیات زیاد در مقابله با بلایای طبیعی و مدیریت این رویدادها و اجرای چندین دوره آموزشی، ایران را قادر می سازد تا در مورد برگزاری دوره های آموزشی برای تربیت پرستاران در شرایط بحران توانمند باشد.
در انتها این نشست از تمامی تلاشهای انجام شده توسط ساختار پرستاری و مامایی کشورها همچون ایران در مقابله با پاندمی کووید ۱۹ و تجارب پرارزش عرضه شده قدردانی گردید.