یافته محققان آلمانی؛ بیماری کووید ۱۹ احیانا ریسک دیابت را زیاد می کند

به گزارش طب اصیل تحقیق اخیر نشان داده است عفونت کووید۱۹ می تواند باعث شروع ناگهانی دیابت شود.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، این گزارش جدید، مربوط به یک پسر ۱۹ ساله آلمانی است که مبتلا به عفونت کووید ۱۹ شده بود و پس از ترخیص از بیمارستان مبتلا به دیابت بود.
محققان مطمئن نیستند که عفونت کووید۱۹ باعث دیابت شده است. این احتمال وجود دارد که مشکلات از قبل موجود که تشخیص داده نشده بودند عامل بروز دیابت باشند.
دکتر «متیاس لودز» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه شلسویگ-هولشتاین آلمان، اعتقاد دارد که توضیح قابل قبولی برای علت بروز دیابت پس از عفونت کووید ۱۹ وجود دارد.
سلول های بتا در لوزالمعده (پانکراس) حاوی مقادیر زیادی گیرنده های ACE۲ هستند. سلول های بتا، انسولین تولید می کنند هورمونی که به ورود قند از مواد خوراکی به سلول های بدن برای سوخت رسانی کمک می نماید.
نظریه محققان این است که عفونت کروناویروس که بر گیرنده های ACE۲ تأثیر می گذارد، امکان دارد به سلول های بتا در لوزالمعده هم تأثیر گذارد.
این فرآیند مشابه آن چیزی است که در دیابت نوع۱ اتفاق می افتد. سیستم ایمنی به اشتباه سلول های سالم را پس از عفونت ویروسی روشن می کند و به سلول های بتا صدمه رسانده یا آنها را نابود می کند که باعث دیابت نوع۱ می شود.
محققان معتقدند احیانا سلول های بتا در عفونت های کووید ۱۹ هم نابود می شوند.

منبع: